۲۰ هدف تعلیم و تربیت

بی‌تردید اعداد همواره در زندگی بشر تعیین کننده، تأثیرگذار و انگیزاننده بوده و در میان همه آن‌ها عدد ۲۰ به‌ویژه برای مخاطبان حوزه تعلیم‌و‌تربیت، نوعی نشانه سخت‌کوشی، جدیت و هماهنگی است.

این عدد برای همه ما حالت نوستالوژیک دارد؛ لذا با اقداماتی از قبیل مرسوم کردن سخنرانی‌های ۲۰ دقیقه‌ای، تحدید مشکلات به ۲۰ مسئله اساسی و تمرکز بر حل بزرگترین آن‌ها، معرفی و تقدیر از ۲۰ معلم‌ یا۲۰ کارشناس یا ۲۰مدیر ‌برتر،

انتخاب و معرفی۲۰ کتاب برگزیده، اجرای۲۰ طرح یا برنامه‌ماندگار، تعیین ۲۰ اولویت‌ اصلی یا برنامه کلان برای یک‌دوره وزارت و موضوعات مشابه دیگر؛ می‌توان توجه جامعه و مسئولان را بیش از گذشته به سوی آموزش‌و‌پرورش جلب کرد.

۲۰ هدف تعلیم و تربیت

تدوین ۲۰ ویژگی اساسی برای هر یک از مولفه‌های اصلی آموزش‌و‌پرورش نیز با این هدف انجام می‌شود که به ترتیب اولویت و به‌صورت سلسله مطالب مربوط، به آن پرداخته خواهد شد:

بیست‌های تعلیم و تربیت

۱-مسیر ارتقا را به‌صورت پلکانی و تدریجی طی کرده است و در حوزه تصدی خود، تجارب مفید و مؤثری دارد(سیر منطقی ارتقا، تجارب مفید).

۲- از حقوق، تکالیف، مأموریت‌ها و مسئولیت‌های خود آگاه است، توانایی و انگیزه لازم برای انجام آن را دارد و همواره در برابر رفتار و عملکرد خود و همکارانش پاسخگوست(آگاه، توانمند، پاسخگو)

۳-از دانش تخصصی وصلاحیت‌های حرفه‌ا‌ی لازم برخوردار است و با استقبال از نیازهای نوپدید، آگاهانه و هدفمند برای تعالی آموزش‌و‌پرورش و «تحقق تربیت متعالی» تلاش می‌کند(واجدصلاحیت‌، تلاش هدفمند وآگاهانه).

۴-به اصول اخلاقی و اخلاق‌حرفه‌ای پایبند است و آن را در سازمان تحت مدیریت خود نهادینه می‌کند (اخلاق‌مدار، اخلاق‌حرفه‌ای).

۵-به‌توانمندسازی، توسعه‌حرفه‌ای و سلامتی خود و دیگران اهمیت می‌دهد و مسیر رشد و فرصت‌های یادگیری را برایشان فراهم می‌کند(توسعه‌حرفه ای، زمینه ساز).

۶- دیدگاه اصلاح‌طلبی شفاف و روحیه تحول‌خواهی دارد و می‌تواند ضمن حفظ استقلال و جایگاه سازمان و جلب مشارکت مؤثر دولت، کارها را با همراهی و هماهنگی آنان به خوبی انجام دهد(دیدگاه اصلاح طلبی، روحیه تحول‌خواهی، هماهنگی با دولت).

۷- متعهد، مسئولیت‌پذیر، سخت‌کوش، مثبت‌اندیش، باهوش، راستگو، اهل تعامل و گفت‌وگوست و با نهایت احترام به‌دیگران و سعه‌صدر، وعده‌هایش را با قاطعیت و جدیت عملی می‌کند(متعهد، مسئولیت‌پذیر، قاطع).

۸- بر قانون‌مداری، همگرایی و کاهش تصدی‌گری در عملیاتی کردن برنامه‌ها تأکید و با ایجاد محیط امن و امنیت‌فرهنگی برای همه کارکنان توانایی احیای مرجعیت و منزلت معلمان را دارد(قانون‌مداری، امنیت، منزلت معلمان).

۹- با نظام‌ها و تحوّلات آموزشی‌تربیتی کشورهای توسعه‌یافته و نظریه‌های جدید آشناست، دیدگاه و نظریه ‌تربیتی مشخصی دارد و در بیان آن شجاع و توانمند است( صاحب‌نظر، شجاع، توانمند).

۱۰-همواره با تعیین هوشمندانه چشم انداز، اهداف، خط‌مشی‌ها و مأموریت‌های اصلی سازمان، مسیر مطمئن و الهام‌بخشی را برای ذی‌نفعان ترسیم و آگاهانه از ورود به‌مسائل جزئی و ایجاد هرگونه ابهام یا سردرگمی ‌‌برای مردم و همکاران خود پرهیز می‌کند(چشم‌انداز روشن، مسیرمشخص).

۱۱-برای همه مردم، به‌ویژه همکاران خود، به‌عنوان یک انسان ارزش و احترام قائل‌ است، به‌صورت منطقی از آنان حمایت و پشتیبانی و خود را سپر بلای آنان می‌کند و در عمل به خواسته‌ها و نیازهایشان توجه دارد( ارزش‌گذاری، حمایت‌کننده).

۱۲- توانایی برنامه‌ریزی و ساماندهی امور را دارد، از مهارت‌های ارتباطی مؤثر و توان راهبری بالایی برخوردار است، تقسیم‌کار را می‌فهمد و به‌صورت شفاف و با اعتماد به‌نفس منطقی عمل می‌کند.(برنامه‌ریزی، راهبری، عملکرد شفاف).

۱۳- به‌صورت هدفمند برای انتخاب شایسته‌ترین وکارآمدترین‌ها تلاش می‌کند و همواره در گزینش آنان منافع دانش آموزان و معلمان را در اولویت قرار می‌دهد و به آنان اجازه می‌دهد روش‌های‌کاری خود را تعیین و در باره مسائل مختلف،آزادانه اندیشه‌ورزی و تجربه کنند.(انتخاب اصلح ، واگذاری اختیار، ترجیح منافع دانش‌آموز و معلم).

۱۴-در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود، خطرپذیر و شجاع است و برای نیل به اهداف اصلی آموزش‌و‌پرورش تلاش می‌کند.(شجاع، خطرپذیر).

۱۵-در شبکه‌سازی و استقرار نظام مدیریت کارآمد و ارتقای بهره‌وری، به‌ویژه در حوزه منابع‌انسانی سرآمد و در استفاده نظام‌مند از همه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی توانمند است و برای تحقق اهداف تعیین‌شده تلاش می‌کند.(نظام‌سازی، اهل تعامل).

۱۶-متین، باوقار، پاکدست، دارای رفتارهای نوع دوستانه، نقدپذیر و مشارکت‌جوست و توانایی ایجاد ارتباط سازنده و هنر خوب گوش کردن را دارد.(اخلاق‌مدار، مشارکت‌جو).

۱۷-کارکنان را سرمایه ارزشمند سازمان و دانش‌آموزان را امانت‌های الهی می‌داند و مسئولانه از شأن، جایگاه و منزلت معلمان پاسداری می‌کند و همواره معلم را بر کارمند، کارشناس را بر مدیر، مدرسه را بر سازمان و تعلیم‌وتربیت را بر سیاست، اولی و ارجح می‌داند و در بین مردم، به‌ویژه معلمان محبوبیت و مقبولیت دارد.(پاسداری از شأن و جایگاه معلم، مقبول، محبوب).

۱۸- همواره به‌عنوان شخصیت ملی و فراملی بر مدار اعتدال حرکت می‌کند، به قوانین احترام می‌گذارد و حاضر نیست به‌هیچ قیمتی قانون را زیر پا بگذارد؛ حتی در مواقعی که آن را مطابق میل خود نمی‌داند.(شخصیت ملی، معتدل، قانون‌مدار).

۱۹- به‌صورت مستمر کتاب می‌خواند، با دیگران مشورت می‌کند و از اتکای بیش از حد به تجارب شخصی، تصمیم‌های فردی و خلق‌الساعه پرهیز می‌کند؛ انسان توسعه یافته‌ای است.(یادگیری مستمر، تصمیم خبرگانی، توسعه‌یافته).

۲۰- مسایل آموزش‌و‌پرورش را با تأکید بر آخرین یافته‌های علمی‌پژوهشی، خردجمعی و آینده‌نگری حل و فصل می‌کند و دائماً رفتار و عملکرد خود و تیم‌اش را در مسیر تحول و پیشرفت حرفهای، به‌صورت هدفمند ارزیابی و اصلاح می‌کند (پژوهش‌محوری، نظارت بر عملکرد).

احمد عابدینی – معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

۲۰ هدف تعلیم و تربیت


برچسب ها: , , , , , ,