صحبت ادغام دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مساله ای است که گمانه زنی های بسیاری در پی داشته و بعد از دوره ای سکوت مجددا این اقدام بر سر زبان ها افتاده است.

دانشگاه های مهارتی کشور زیر چتری واحد می روند؟ ، اما و اگرهای ادغام دانشگاه‌ها در آموزش عالی

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است که با نشانه ارتقای سطح مهارت شاغلان بخش‌های متفاوت اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی باشند تشکیل و با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی– کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند و تأسیس آن در مهرماه سال ۱۳۷۰ به تصویب رسید.

یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که به بحث آموزش‌های مهارتی توجه دارد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده که به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در کشور، از سال ۱۳۹۰ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را شروع و از نخستین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در استمرار مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای (هنرستان‌های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) فعالیت داشته اند البته پیش از این وقت در سال ۱۳۴۸، مراکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش نیز شروع به کار کرده بود.

دانشگاه های مهارتی کشور زیر چتری واحد می روند؟ ، اما و اگرهای ادغام دانشگاه‌ها در آموزش عالی

این دو دانشگاه هرچند در ظاهر از نظر نشانه شکل گیری قرابت‌هایی باهم دارند، ولی در واقع تفاوت‌هایی در شیوه اجرای مسئولیت‌های خود دارند.

داستان ناتمام و دنباله دار ادغام دانشگاه‌ها

بحث ادغام دانشگاه‌های علمی‌کاربردی و فنی و حرفه‌ای قریب به یک دهه است که مطرح شده است و در هیچ برهه زمانی اقدام عملی جهت این عنوان انجام نشده است.
اولین بار این عنوان در سال ۸۹، کلید خورد و مدیر وقت دانشگاه علمی کاربردی آن را رد کرده بعد ازاین مرحله فرجی دانا، وزیر وقت وزارت علوم سرپرستی یکسان جهت این دو دانشگاه تعیین کرد که موجب شدت گرفتن این عنوان شد، ولی بعد از استیضاح و برکناری فرجی دانا، نجفی به‌عنوان سرپرست تازه وزارت علوم منصوب شد وکلاً این ادغام را منتفی دانست علاوه بر این مساله روی کار آمدن محمد فرهادی موجب شده است تا جهت این ۲ دانشگاه سرپرستانی جداگانه گزینش شود و تا حدی این قائله ختم شد.

تغییر رویکرد دردانشگاه‌ها با نشانه آمایش آموزش عالی

باوجودی که به نظر می‌رسید مساله ادغام دانشگاه‌های مذکور منتفی شده است و حتی اخباری رییس وقت دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۴ این عنوان را رد کرده بود، ولی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، مهرماه ۹۵ ، از تشکیل ستاد هماهنگی آموزش‌های مهارتی، جهت از بین بردن فعالیت‌های موازی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خبر داد همچنین اوایل آبان ۹۵ شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود که بند ۳ سند آمایش آموزش عالی به عنوان تجمیع دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای اشاره دارد و این مسئله در دستور کار وزارتخانه است.

ادغام دانشگاه‌ها از انکار تا اقدام

با توجه به حرف و حدیث‌های بسیاری این مساله باز هم درسکوت بود تا اینکه چند روز پیش معاون آموزشی وزارت علوم گفت: زمینه‌های مربوط به ادغام دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای در دست بررسی است و و در نخستین وقت که به جمع بندی برسیم شرح مطرح خواهد شد.

صحبت ادغام دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مساله ای است که گمانه زنی های بسیاری در پی داشته و بعد از دوره ای سکوت مجددا این اقدام بر سر زبان ها افتاده است.

محمدحسین امید مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که در هیچ زمانی عنوان ادغام ۲ دانشگاه فنی وحرفه‌ای و علمی کاربردی مطرح نبوده هست، بلکه زمانی عنوان تجمیع مدیریتی این ۲ دانشگاه مطرح شده است بود.

عبارات مهم : دانشگاه علمی کاربردی – وزارت علوم
مشکل اشتغال نیروی انسانی شدت می‌گیرد

علی آهون منش مدیر دانشگاه غیر انتفاعی و موسسات غیر دولتی تاکید کرد: هریک از دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای قانون جداگانه‌ای جهت خود دارند به همین علت اگر قرار بوده که این ادغام صورت بگیرد یک قانون تازه باید تدین و به تصویب برسد.

وی اظهار کرد: دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای کار موازی و یکنواختی در کشور انجام می‌دهند و این ادغام به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی به علت کم کردن هزینه‌ها کمک بزرگی می‌کند، ولی از طرفی در ادغام این دو دانشگاه استادان و کارمندانی بیکار می‌شوند که در صورت اجرای این طرح دولت باید جهت این افراد کاری انجام بدهد.

در هر حال ادغام این ۲ دانشگاه مدت‌ها است که مطرح شده، ولی قانونی روشن جهت اجرای دقیق آن وجود ندارد و هر ازگاهی اظهار نظراتی متفاوت از سوی مسئولان مربوطه را دراین زمینه شاهد هستیم.

حال باید دید این مساله در نهایت چه سرنوشتی پیدا می‌کند و آیا ادغام این کار واقعا درمانی جهت توسعه آموزش‌های مهارتی در سطح آموزش عالی خواهد شد یا اینکه با ادغام و شاید به بیان دیگر تجمیع این دانشگاه‌ها بخشی از نیروی شاغل دچار بیکاری می‌شوند؟

انتهای پیام/

دانشگاه های مهارتی کشور زیر چتری واحد می روند؟ ، اما و اگرهای ادغام دانشگاه‌ها در آموزش عالی

خبر خوش جهت متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری
اجرای طرح های پژوهشی یکسان دانشگاه خوارزمی با دانشگاه‌های اتریش

واژه های کلیدی: دانشگاه علمی کاربردی | وزارت علوم | اجرای طرح | دانشگاه | آموزشی | کاربردی | دانشگاه | آموزش | فعالیت


برچسب ها: , , , , , , ,