بحران دوره نوجوانی و آسیب های اجتماعی در کمین این گروه سنی نیازمند آموزش‌هایی صحیح است تا از بروز انحرافات در این افراد جلوگیری شده است و هویت واقعی‌شان به خطر نیفتد.

آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟ ، بحران سلامت روان در بین دانش آموزان

به گزارش خبرنگارحوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ این روزها حال و هوای دانش آموزان با سرنوشت گذشته بسیار تفاوت پیدا کرده و کم و بیش از گوشه و کنار کشور شاهد رفتارهایی دور از هنجارهای اجتماعی در گروه سنی نوجوان هستیم که در واقع نماینده قشر دانش آموز محسوب می شود.

امروزه نوجوانان با بحرانی هایی مواجه هستند که گاه به جای درمان و برطرف آن انکار بر آشکارسازی اولویت پیدامی کند و گاه بحران‌هایی کوچک آنقدر روی هم انباشته می شوند و درمانی جهت آن قائل نمی شویم تا اینکه مانند زخمی کاری بر روح نوجوان وهمسالانش تظاهر می کند.

آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟ ، بحران سلامت روان در بین دانش آموزان

نوجوانان؛ قربانی کم توجهی به آسیب های اجتماعی

همه ما در جامعه با معضلات و آسیب اجتماعی کم و بیش آشنایی داریم معضلاتی همچون روابط پرخطر، طلاق، مصرف انواع مخدرها، فشارهای روانی خانواده ها و مواردی دیگر از این قبیل که ا ز دور و نزدیک با این موارد آشنا هستیم.

شرایط زندگی امروزه به سمتی حرکت می کند که اغلب نوجوانان از جهت دسترسی به امکانات درشرایط خوبی قرار دارند ولی همین امر موجب شده است تا میزان توقع خانواده ها از فرزندان زیاد کردن یابد و همین عامل موجب فشار روانی بالایی بر دانش آموز یا نوجوان شده است و گاه فرد را به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهد.

علاوه بر این مساله گاه آزادی زیاد به نوجوان ، وی را در جهتی سوق می دهد که انجام هرکاری را جهت خود صلاح می داند و با توجه به کمین آسب های اجتماعی نمی توان از خطرات این بی محابا بودن چشم پوشی کرد، آسیب هایی که گاه با حضور در جمع های پرخطر دوستانه و گاهی با بی توجهی و تفکرات غیربومی و گرفتار در تهاجم فرهنگی غربی خانواده ها گریبانگیر نوجوانان می شود.

بحران دوره نوجوانی و آسیب های اجتماعی در کمین این گروه سنی نیازمند آموزش‌هایی صحیح است تا از بروز انحرافات در این افراد جلوگیری شده است و هویت واقعی‌شان به خطر نیفتد.

آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرا دارد؟

عبارات مهم : آسیب های اجتماعی – مسائل اجتماعی
بروز پرسشها در نوجوانا ن و گرفتار شدن در منجلاب آسیب های اجتماعی نگاه ها را به سمت آموزش و پرورش و کارها این نهاد آموزشی معطوف می کند و از این نهاد انتظار آمزش هایی جهت کم کردن چنین مشکلاتی می رود هرچند نوجوان و دانش آموز در وهله اول در جمع خانواده آموزش می بیند و تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت دارد ولی مدرسه و نهادهای آموزشی به ادعای آموزش و پرورش باید در مسیر کم کردن آسیب های اجتماعی و آگاه سازی نوجوانان گام بردارند.

مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد اوضاع توجه به سلامت روان دانش آموزان عنوان کرد: آموزش و پرورش در دو بخش توجه به این مسئله را در دستور کار قرار داده که در ۲ شکل فعالیت‌های رسمی درسی و فوق برنامه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت روی مسئله سلامت روان بسیار است گفت: محتوای کتاب‌های درسی، فعالیت‌های فوق‌برنامه طرح تعالی مدیریت، مدرسه و طرح شهاب از جمله مواردی است که در آموزش و پرورش جهت این مسئله مورد توجه قرار گرفته است و بحث سلامت روان کار زمانبری است البته در فضای آموزش و پرورش معلمان باید با پرسشها روانشناسی آشنا باشند تا هر چه بهتر دانش‌آموزان را به مسیر های صحیح سوق دهند.

مصطفوی به طرح توانمندسازی مشاوران اشاره داشت و اظهار کرد: معلمان را باید به عنوان تسهیل‌گر خدمات مشاوره‌ای و رایزن تربیتی بشناسیم و معلم اول باید نقشی مشاوره‌ای جهت دانش‌آموزان داشته باشد.

استراتژی آموزش و پرورش جهت نوجوانان

جامعه در حال گذر کشور عزیزمان ایران با مسائل اجتماعی بسیاری روبه‌رواست و آموزش و پرورش در این میان می تواند هویت گمشده نوجوانان که امروزه به تدریج گرفتار ناهنجاری های اجتماعی هستند را با اتخاذ تصمیماتی هدفمند بگیرد.
مصطفوی در خصوص برنامه های آموزش و پرورش گفت: برنامه جامع رشدی یکپارچه مبنای عمل فعالیت در حوزه سلامت روان قرار گرفته که زیرساخت‌های مورد نیاز جهت سلامت در حوزه روانی و رفتاری را تبیین می‌کند که این برنامه از شهریور ماه امسال جهت دانش آموزان متوسطه اول اجرایی می‌شود و بر اساس آن آمار و اطلاعات آمایش آسیب‌های موجود است.

آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟ ، بحران سلامت روان در بین دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه جهت دانش آموزان طرح توانمندسازی تحصیلی، روانی و رفتاری مهم است گفت: در حوزه مدرسه باید همکاری با دانش آموزان انجام شود تا برنامه‌های سلامت روان با کیفیت هرچه بهتر عملیاتی شود.

معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بیشترین تمرکز جهت برنامه‌های سلامت روان در مقطع متوسطه اول انجام می‌شود ولی در حوزه ابتدایی و متوسطه دوم نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است است.

مصطفوی با بیان اینکه ۳۴ هزار رابط هسته مشاوره در حوزه ابتدایی به بحث سلامت روان دانش آموزان توجه دارند افزود: در هسته‌های مشاوره آموزش‌هایی جهت مدیران در نظر گرفته شده است هست. همچنین معلمان با خدمات مشاوره استعداد ، توانایی و رغبت در برنامه‌های آموزشی آشنا می‌شوند.

بحران دوره نوجوانی و آسیب های اجتماعی در کمین این گروه سنی نیازمند آموزش‌هایی صحیح است تا از بروز انحرافات در این افراد جلوگیری شده است و هویت واقعی‌شان به خطر نیفتد.

وی تصریح کرد: در متوسطه دوم آموزش‌های پیش از ازدواج، تحصیلی و آموزشی در نظر گرفته شده است است و حتی پایگاه‌هایی جهت گزینش رشته دایر خواهد شد.

فعالیت مشاوران در مدارس با رشته تحصیلی‌شان هماهنگی ندارد

مطالبه جامعه از اموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تربیتی موجب شده است تا این وزارتخانه بارسنگین آموزش صحیح را متقبل شود و بنابر بیانات آموزش و پرورشی ها اقداماتی در دست کار است ولی با نگاهی در جامعه به وضوح مشخص است که راه بسیاری تا دستیابی به نقطه مطلوب از نظر کم کردن آسیب های اجتماعی داریم.

پست مشاوره در مدارس جهت جلوگیری از آسیب های اجتماعی و حفظ سلامت روان دانش‌آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است ولی متاسفانه این پست کمتر از معلمان دروس متفاوت مورد توجه قرار گرفته است و در بعضی مدارس نگاه تخصصی به آن نمی شود و حتی تطبیق رشته تحصیلی و فعالیت مغفول واقع شده است است.

مهدی فیض معاون تربیتی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد تناسب رشته تحصیلی مشاوران و نوع فعالیت گفت: همواره در آموزش و پرورش بحث استفاده از نیروهای موجود را داشتیم و به جهت تنوع نیاز‌ها در این نهاد آموزشی گاهی مجبور هستیم تا از نیروهای موجود در پست‌های غیر مرتبط با رشته آن‌ها استفاده شود وگاهی به‌کارگیری نیرو‌ها جهت برطرف نیاز‌ها تطبیقی غیر متجانس دارد و در مواردی برای نیروهای مشاوره مدارس نیز این شرایط ایجاد شده است است و اکنون ۳۰ درصد مشاوران تناسبی بین رشته تحصیلی و نوع فعالیت خود ندارند.

آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟ ، بحران سلامت روان در بین دانش آموزان

مصطفوی در خصوص جبران کمبود نیروی مشاوره گفت: جهت تحت پوشش قرار دادن تمام مدارس کشور نیاز به ۱۰۰ هزار نیروی مشاوره داریم و نهاد‌های مربوطه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا اعتبارات و حقوق و مزایا جهت کارهای پرورشی و مشاوره‌ای تأمین شود.

نوجوانان که آینده سازان این کشور هستند این روزها با جولان تفکرات غربی ابتر رواج یافته در جامعه دچار بحران ها و پرسشها عدیده ای شدند که نیاز به جهت گیری صحیح جهت جلوگیری از انحرافات در این گروه سنی است و آموزش و پرورش به عنوان نهاد داعی اموزش و تربیت باید در این مسیر گام بردارد که هنوز راه طولانی جهت این مسئولیت خود در پیش دارد.

انتهای پیام/

فعالیت مشاوران در مدارس با رشته تحصیلی‌شان هماهنگی ندارد

واژه های کلیدی: آسیب های اجتماعی | مسائل اجتماعی | نوجوانان | نوجوان | مشاوره | برنامه | آموزشی | سلامت | آموزش | فعالیت | برنامه


برچسب ها: , , , , , , , , ,