درس فیزیک جهت داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی از اهمیت بسیاری برخوردار است…

فیزیک را چطور بخوانیم؟

فیزیک را چطور بخوانیم؟

درس فیزیک جهت داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی از اهمیت بسیاری برخوردار است…

درس فیزیک جهت داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی از اهمیت بسیاری برخوردار هست؛ به خاص جهت داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی که ضریب این درس به منظور پذیرش آنان در زیاد رشته های دانشگاهی، ۳ تخصصی یا به عبارت دیگر ۹ هست، و پرسش های آن نیز در آزمون سراسری، بسیاری از اوقات با خلاقیت و نوآوری همراه هست.

آنچه می خوانید، تجرب دارندگان درصدهای خوب درس فیزیک در آزمون های سراسری چند سال گذشته هست؛ البته شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید؛ یا شما اصلاً با درس مورد نظر مشکلی نداشته باشید که در این صورت، مشخص است که نباید نحوه مطالعه خود را عوض کردن دهید؛ یا شاید شیوه مطالعه دارندة یک رتبه برتر با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.
محمد امین روان بخش، رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۵، فیزیک ۹۲ درصد:
ابتدا کتاب درسی فیزیک را می خواندم و نکات حفظی آن را مشخص می کردم تا بعد جهت مرور کردن، کارم راحت باشد، و بعد جزوه معلمم را می خواندم و در نهایت سراغ آزمون می رفتم، و هنگامی که در آزمون زنی به تسلط می رسیدم، خلاصه برداری می کردم تا بار دیگر به سراغ جزوه نروم و فقط خلاصه های خودم را مطالعه کنم؛ در واقع منبع من جهت مرور، خلاصه های خودم و نکات حفظی کتاب بود.
سارا همتی، رتبه ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۴، فیزیک ۸/۷۷ درصد:
فیزیک پایه دوم نقطه ضعفم بود. تمرین و آزمون حل نکرده و کاملاً مبحث ها را فراموش کرده بودم؛ ولی با آزمون زدن و مطالعه عمیق تر و حل مسایل بیشتر، توانستم به تسلط در آن درس برسم، آزمون بزنم و کاستی هایم را جبران کنم.
در مورد سوالات سخت و وقت گیر، معمولاً تلاش می کردم به حل آنها فکر کنم. هنگامی که به نتیجه نمی رسیدم دور آن ها خط می کشیدم و بعد از آخر آزمون، دوباره به آن سوالات برمی گشتم. اغلب تلاش می کردم که صورت پرسش را خوب بخوانم؛ چون گاهی به علت بی دقتی در خواندن صورت سوال، نمی توانستم پاسخ درست را پیدا کنم.
آرش نصر اصفهانی، رتبه ۱۶ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری ۹۴، فیزیک ۹/۹۴ درصد:
ابتدا تشریحی کار می کردم تا به تسلط کافی در درس ها برسم و سپس با استفاده از تسلط به دست آمده، آزمون های نسبتاً سخت را حل می کردم. در کل، با حل مسایل تشریحی بسیار و غالباً سخت تر از سوالات استاندارد آزمون سراسری، می خواستم به تسلط مورد نیاز در فیزیک برسم و سپس تلاش می کردم با حل آزمون های سخت به شیوه ذهنی و با استفاده از تسلط به دست آمده در مرحله قبل، حل ذهنی را در خودم تثبیت کنم.
سید شایان پور میر بابایی، رتبه ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۳، فیزیک ۶/۹۵درصد :
بعضی از داوطلبان در درس های ریاضی و فیزیک، کتاب را کنار می گذارند و به جزوه دبیر یا کتاب های کمک آموزشی وابسته هستند. این کار، اشتباه هست؛ چون خیلی از سوالات آزمون سراسری از تمرین های کتاب است و باید به آنها توجه کرد.
من جهت موفقیت در درس ریاضی و فیزیک، علاوه بر مطالعه دقیق کتاب، آزمون زیاد می زدم و به این وسیله، قدرت استدلالم را اوج می بردم.
نگین یغمایی، رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری۹۳، فیزیک ۴/۹۳ درصد:
به نظر من، حداقل ۳۰ پرسش فیزیک در آزمون سراسری تکراری است و ۵ پرسش تازه هم در این میان پیدا می شود؛ جهت همین، اول باید به کتاب درسی کاملاً مسلط بود و تمرین های هر درس را حل کرد و سپس سراغ آزمون رفت.
بعضی از موسسه ها و کتاب های کمک آموزشی، در درس فیزیک، فرمول های عجیب و غریبی از خودشان در می آورند و در واقع جهت هر سوال، یک فرمول ارایه می دهند؛ ولی داوطلبان باید بدانند که سر جلسه آزمون سراسری، این همه فرمول در خاطرشان نخواهد ماند؛ جهت همین، فقط باید فرمول های کتاب را بلد بود و با روش های متداول، پرسش ها را حل کرد.
روژان ربانی، رتبه ۷ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری ۹۲، فیزیک۸۷ درصد:
اول کتاب را می خواندم و بین صفحات متفاوت ارتباط برقرار نموده و مطالب را خلاصه نویسی می کردم و گاه تمرین های مهم کتاب را در خلاصه ها می نوشتم؛ در واقع آن قدر فیزیک را خوانده بودم که آن را کاملاً حفظ شده است بودم؛ سپس سراغ آزمون ها می رفتم و آن ها را به صورت تحلیلی بررسی می کردم. گاه کنار هر تست، تحلیلی کوتاه می نوشتم که آیا آزمون مورد نظر با به کار گیری این راه جواب داد؛ نه با راهی که من فکر می کردم صحیح هست. به تمرین های کتاب نیز خیلی مسلّط بودم و متن کتاب را خط به خط می خواندم.
علی عجم، رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۲، فیزیک ۱۰۰ درصد:
سال دوم در درس فیزیک ضعف داشتم، ولی سال سوم به کمک دبیر خوب و مسلط مدرسه مان، که خیلی خوب درس می داد و پرسش های آزمون سراسری را کاملاً تجزیه و تحلیل می کرد و نکات مهمش را بررسی می کرد، در این درس پیشرفت کردم و با مطالعه دقیق و آزمون زدن، اعتماد به نفس خوبی در این درس پیدا کردم.
سهند سروری، رتبه ۹ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری ۹۲، فیزیک ۳/۸۲ درصد:
اولین پرسش های فیزیک، پرسش های بردار است که داوطلبان می توانند با آنچه از هندسه تحلیلی فراگرفته اند آن ها را حل کنند؛ سپس چهار پرسش سینماتیک و پنج پرسش دینامیک می آید که فصل اول و دوم کتاب فیزیک پیش دانشگاهی است و به تمرین بسیار نیاز دارد تا بتوان به این پرسش ها سریع و درست جواب داد. به نظر من، جهت مسلط شدن به این بخش ها باید پرسش های کتاب و تمرین های آخر فصل را به طور دقیق حل کرد؛ چون ایده مهم طراحی پرسش های آزمون سراسری، خیلی از اوقات از همین تمرین ها می آید. بعد از آن باید آزمون های آزمون سراسری را زد تا به تسلط رسید. در بخش پرسش های شاخصه ماده، که از فصل های فیزیک دوم هست، باید به متن کتاب کاملاً مسلط بود؛ در واقع جهت این بخش، تسلط به متن کتاب، مهم تر از آزمون زدن هست؛ البته بعد از مطالعه کتاب می توان آزمون های آزمون سراسری را زد.
برای مبحث ترمودینامیک، که بسیاری از قسمت هایش با شیمی یکسان هست، باید به ماشین های گرمایی کاملاً مسلط بود. قسمت بعد، مباحث نور، آینه و شکست نور هست. جهت فراگرفتن این قسمت باید حواسمان باشد که مثل گسسته، وقتمان را صرف حفظ کردن تعداد زیادی فرمول نکنیم؛ چون فرمول ها در سر جلسه آزمون سراسری به یاد داوطلب نمی آید؛ بعد مورد نیاز است که فقط فرمول های مهم را حفظ کرد و پرسش ها را با استفاده از فرمول های مهم حل نمود.
برای مبحث فشار باید آزمون های آزمون سراسری را کار کرد و جهت الکتریسیته جاری و ساکن و مغناطیس باید کتاب درسی را خیلی دقیق خواند. نوسان، موج و شاخصه های آن، نیاز به آزمون و تمرین زیاد دارد و جهت مبحث نوسان باید فرمول ها را خلاصه نویسی کنیم. به نظر من، اگر نوسان را خوب یاد بگیریم، موج مکانیکی، موج و شاخصه هایش را نیز خوب فراخواهیم گرفت و می شود پنج پرسش نوسان و چهار پرسش موج را درآزمون سراسری پاسخ داد.
مباحث مدل اتمی، ساختار حالت جامد و حالت هسته، بخش حجیمی از فیزیک را به خود تخصیص داده شده است می دهند و باید این مباحث را از روی کتاب درسی خواند و مفاهیم آن را فراگرفت. این مباحث، شباهت زیادی به شیمی دارد.
پویان مینایی، رتبه ۴ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری ۹۲، فیزیک ۲/۸۸ درصد:
در درس فیزیک، جلوتر از کلاس درس و معلم بودم؛ چون دوست داشتم که خودخوان باشم و خودم را جهت حضور در کلاس های دانشگاه تقویت کنم؛ در ضمن، آزمون هم زیاد می زدم. شاید سال سوم فقط ۴ هزار آزمون فیزیک کتاب سال سوم را حل کردم؛ جهت همین، پیدا کردن راه و چاه در فیزیک برایم ساده شده است بود و توانستم سال چهارم، خودم جلوتر از کلاس، این درس را مطالعه کنم؛ البته مورد نیاز است بگویم با اینکه به این درس مسلط بودم، نزدیکی های آزمون سراسری در چند مبحث فیزیک مسئله پیدا کردم، ولی مشکلاتم را با معلممان در میان گذاشتم و به کمک ایشان توانستم آنها را حل کنم.
فرزین واحدی، رتبه ۷ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۱، فیزیک ۱۰۰ درصد:
بعد از اینکه کاملاً مطلب را در کلاس یاد می گرفتم، یک بار جزوه معلم را مرور می کردم و سپس سراغ کتاب می رفتم؛ چون بعضی از نکات در جزوه نبود، ولی در کتاب بود، و در نهایت آزمون می زدم. من حتی جهت مرور و امتحان هم آزمون می زدم. به نظرم، یکی از دلایل موفقیتم در درس فیزیک همین بود که جهت آزمون سراسری خیلی آزمون زدم؛ شاید زیاد از ۱۰ هزار آزمون زدم.

مرکز یادگیری تبیان
فهیمه امرالله

فیزیک را چطور بخوانیم؟

واژه های کلیدی: گروه آزمایشی | آزمون سراسری | استفاده | داوطلبان | مطالعه | نوسان | فرمول | ریاضی | سراسری


برچسب ها: , , , , , , , ,