زبان و ادبیات فارسی، به عنوان درسی که در میان دروس عمومی آزمون سراسری، بیشترین ضریب را دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است….

زبان و ادبیات فارسی را چطور بخوانیم؟(1)

زبان و ادبیات فارسی را چطور بخوانیم؟ (۱)

در این مقاله توضیحات مورد نیاز راجع به درس زبان و ادبیات فارسی و شیوه مطالعه و یادگیری این درس، از نگاه رتبه های برتر آزمون های سراسری، ارائه شده است است.امید است دانش آموزان عزیز با مطالعه این مطالب ، به نکات مهمی دست یابند.

زبان و ادبیات فارسی، به عنوان درسی که در میان دروس عمومی آزمون سراسری، بیشترین ضریب را دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تنوع سؤال های این درس و گستردگی مطالب آن، باعث شده است است که اکثر داوطلبان نتوانند در این درس، درصد خوبی را به دست بیاورند. با توجه به اینکه درس زبان و ادبیات فارسی جهت هر پنج گروه آزمایشی آزمون سراسری اهمیت دارد، تلاش کرده ایم که از زبان داوطلبان گروه های متفاوت که در این درس درصد خوبی کسب کرده اند، نحوۀ مطالعۀ زبان و ادبیات فارسی و آمادگی جهت آزمون آن را بیان کنیم؛ البته شاید شما از شیوۀ دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید؛ یا شما اصلاً با درس مورد نظر مشکلی نداشته باشید که در این صورت، مشخص است که نباید نحوۀ مطالعۀ خود را عوض کردن دهید؛ یا شاید شیوۀ مطالعۀ دارندة یک رتبۀ برتر، با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.
محمد امین روان بخش
رتبۀ ۲ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۵، زبان و ادبیات فارسی ۱۰۰ درصد:
زبان و ادبیات فارسی را موضوعی می خواندم؛ یعنی درس ها را می خواندم و بعد لغات و کلمات هر درس را وارد دفترچه یادداشت می کردم و مفهوم بیت ها و جملات را مشخص می کردم و در نهایت آزمون قرابت می زدم. جهت زبان فارسی نیز اصل برایم کتاب درسی بود؛ تا جایی که همۀ مثال های کتاب درسی را دقیق می خواندم.
در کل زبان و ادبیات فارسی را زیاد دوره کردم، جهت مثال بعد از عید شاید لغات را ۱۰ بار و تاریخ زبان و ادبیات فارسی را ۵ یا ۶ بار دوره کردم.
الهام حبیب زاده
رتبه ۴ گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری ۹۳، زبان و ادبیات فارسی۷/۹۰ درصد:
زبان و ادبیات فارسی عمومی را موضوعی می خواندم؛ یعنی مباحث این درس را به چهار قسمت املا و لغت و تاریخ زبان و ادبیات فارسی، قرابت معنایی، آرایه های ادبی و زبان فارسی تقسیم کرده بودم و روی هر چهار مبحث کار می کردم. جهت لغت به واژگان انتهای کتاب مراجعه می کردم و همه معانی یک واژه را حفظ می کردم. جهت املا زیاد آزمون می زدم و اعتقاد دارم که اگر کسی ۳۰ یا ۴۰ آزمون در زمینه املا بزند، کم کم دستش می آید که روی چه لغاتی باید تمرکز کند و با آزمون زدن به مهارت مورد نیاز می رسد. تاریخ زبان و ادبیات فارسی و در آمدها و اعلام را هم هر بار جهت آزمون های آزمایشی سنجش مرور می کردم.
زبان و ادبیات فارسی را در تابستان منتهی به سال چهارم خواندم و هر هفته روی یک مبحث کار کردم. در طی سال تحصیلی نیز فقط آزمون می زدم. جهت آرایه ها خیلی آزمون حل کردم؛ حتی اردیبهشت ماه، که فقط یک ماه به آزمون سراسری مانده بود، حس کردم که در آرایه ها ضعیف هستم و جهت مدت دو هفته، هر روز ۳۰ آزمون مربوط به آرایه ها را زدم. در قرابت معنایی هم با آزمون زدن نیرومند شدم.

زبان و ادبیات فارسی را چطور بخوانیم؟(۱)

مبحث زبان فارسی در کل جهت همه مسئله هست؛ بخصوص سؤال هایی که نیاز به شمردن دارد؛ جهت همین، در آزمون های آزمایشی، این آزمون ها را در صورتی که وقت می کردم پاسخ می دادم؛ البته در همین سؤال ها نیز با تمرین و آزمون زدن می شود سرعت پیدا کرد و احتمال اشتباه را هم کم کردن داد.

زبان و ادبیات فارسی، به عنوان درسی که در میان دروس عمومی آزمون سراسری، بیشترین ضریب را دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است….

علی ولایی
رتبۀ ۱ گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری ۹۳، زبان و ادبیات فارسی ۷/۷۸ درصد:
در مبحث آرایه ها و قرابت معنایی، از همان سال سوم مسئله داشتم؛ جهت همین از تابستان سال پیش دانشگاهی کتاب آزمون گرفتم و به طور منظم هفته ای حدوداً ۲۰ آزمون می زدم. در ابتدا برایم پاسخگویی به آزمون ها مسئله بود، ولی با تمرین بسیار، تعداد غلط هایم کمتر شد.
مبحث زبان فارسی در کل جهت همه مسئله هست؛ بخصوص سؤال هایی که نیاز به شمردن دارد؛ جهت همین، در آزمون های آزمایشی، این آزمون ها را در صورتی که وقت می کردم پاسخ می دادم؛ البته در همین سؤال ها نیز با تمرین و آزمون زدن می شود سرعت پیدا کرد و احتمال اشتباه را هم کم کردن داد.
در مبحث املا خیلی مسئله نداشتم، ولی در قسمت لغات، ابتدا نکات ریزی که طراحان سؤال در نظر می گرفتند، برایم مسئله آفرین بود، ولی تا آخر سال تحصیلی، به مرور در این بخش هم تسلط پیدا کردم.
امیرمسعود ندافی
رتبه ۱۵ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری۹۳، زبان و ادبیات فارسی ۹۶ درصد :
من در درس زبان و ادبیات فارسی ضعیف بودم. از سال سوم بود که به عیب خودم پی بردم؛ ولی نمی توانستم آن را برطرف کنم. ابتدا می خواستم آن را مانند درس ریاضی مفهومی بخوانم و با فرمول بندی، سؤالات را حل کنم؛ ولی درصدهای زبان و ادبیات فارسی ام ۶۰ تا ۷۰ درصد بود. بعد از عید تلاش کردم که از نقاط قوت خود استفاده کنم و از روش های آن در درس زبان و ادبیات فارسی استفاده کنم .نقطه قوت پایدار من درس زمین شناسی بود. این درس را با توجه به سؤالات آزمون سراسری می خواندم؛ یعنی آن سؤالات را سر لوحه مطالعه خود قرار می دادم و از نکات آنها جهت حل سایر سؤالات استفاده می کردم.
بنابراین، در دوران جمع بندی، سؤالات آزمون سراسری را در درس زبان و ادبیات فارسی، بسیار خوب تحلیل کردم. شاید جهت هر سؤال ۲۰ دقیقه وقت گذاشتم و تلاش کردم که نگاهم را به سؤال با نگاه طراح همسو کنم و در آزمون سراسری توانستم زبان و ادبیات فارسی را ۹۶ درصد بزنم که خود این موضوع، از بااهمیت ترین عوامل کسب رتبه خوب از سوی من بود.

زینب امیر بکایی
رتبۀ ۲ گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری ۹۲، زبان و ادبیات فارسی عمومی ۷/۸۶ درصد:
سؤال های زبان و ادبیات فارسی آزمون سراسری چندان بر اساس کتاب نیست؛ بلکه از مباحث مختلفی سؤال می دهند که باید هر مبحث را به صورت مجزا مطالعه کرد و بر آن مسلط شد؛ جهت مثال، در مبحث املا، آرایه های ادبی یا قرابت معنایی، باید آزمون زیاد زد و با آزمون زدن می توان روی این مباحث مسلط شد. در زبان و ادبیات فارسی، داشتن یک جزوه خوب به نظر من مهم است تا در درجه اول مطالب را بخوبی فهمید. لغت را هم باید خیلی دوره کرد. خود من، بخش لغات و اعلام انتهای کتاب های زبان و ادبیات فارسی ام را کنده بودم و زیاد اوقات در دستم بود و آن را مرور می کردم.
سید شایان پور میر بابایی
رتبۀ ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۳، زبان و ادبیات فارسی ۴/۸۹ درصد:
یکی از مسئله ترین دروس آزمون سراسری جهت من، زبان و ادبیات فارسی بود. در این زمینه، با مشاورمان صحبت کردم و تلاش کردم که جهت این درس در طول هفته خیلی وقت بگذارم؛ یعنی هم خیلی زیاد می خواندم و هم زیاد آزمون می زدم و نحوۀ مطالعه ام نیز هم به صورت درس به درس بود و هم به طور موضوعی می خواندم؛ بویژه مباحث زبان و ادبیات فارسی و آرایه ها را به صورت موضوعی مطالعه می کردم، ولی بااهمیت ترین توصیه این بود که برنامه منظمی جهت آزمون زدن داشتم و هر روز یا یک روز در میان، در مباحث متفاوت این درس، مثل قرابت معنایی، آرایه ها، زبان و ادبیات فارسی و … ۵ تا ۱۰ تا آزمون می زدم.
پوریا یاراحمدی
رتبه ۳ گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۲، زبان و ادبیات فارسی ۴/۷۳ درصد:
برای قرابت معنایی خیلی آزمون می زدم. لغات انتهای کتاب های فارسی و تاریخ زبان و ادبیات فارسی را هم بارها مطالعه کردم؛ جهت مثال، تاریخ زبان و ادبیات فارسی را حداقل ۲۰ بار مرور کردم. اوایل در زمینه آرایه ها ضعف داشتم، ولی بعد آزمون های آرایه های آزمون های سراسری را که حدود ۳۰۰ آزمون می شد، با دقت حل کردم و انجام این کار به پیشرفتم کمک کرد. در کل، وقت زیادی جهت زبان و ادبیات فارسی گذاشتم و خیلی آزمون زدم.

پویان مینایی
رتبۀ ۴ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری ۹۲،زبان و ادبیات فارسی ۴/۸۹ درصد:
با زبان و ادبیات فارسی کمی مسئله داشتم، ولی فکر می کنم که همه با زبان و ادبیات فارسی مسئله دارند؛ چون جهت هر مبحث آن، که جهت مثال سه تا سؤال از آن طرح می شود، باید به اندازه یک درس وقت گذاشت؛ جهت همین، من روزانه یک تا یک و نیم ساعت زبان و ادبیات فارسی می خواندم.
زبان و ادبیات فارسی را هم به صورت مبحثی مطالعه می کردم و هم به طور درس به درس؛ یعنی، علاوه بر اینکه هر درس کتاب زبان و ادبیات فارسی ام را یک به یک مطالعه می کردم، جهت مباحث متفاوت نیز جداگانه وقت می گذاشتم؛ جهت مثال، اول سال تحصیلی طی ۴ یا ۵ روز تمام واژگان انتهای کتاب های زبان و ادبیات فارسی را حفظ کردم؛ حتی هنگامی که کتاب زبان و ادبیات فارسی سال چهارم دستم رسید، نخستین کاری که کردم این بود که واژگان آن را جداگانه حفظ کردم و هر ماه نیزیک بار واژگانی را که حفظ کرده بودم، مرور می کردم؛ جهت همین، نزدیک آزمون سراسری، کاملاً به معنای واژگان مسلط بودم. جهت قرابت معنایی هم، علاوه بر کتاب های کمک آموزشی موجود، تلاش کردم تا شعر خوانی ام را تقویت کنم و جهت رسیدن به این توانایی، بسیاری از غزلیات حافظ و سعدی را خواندم.
زبان و ادبیات فارسی را خیلی کار کردم؛ جهت مثال، تمامی واژگان، ترکیب های وصفی و اضافی و وابسته های پسین و پیشین چهار درس از درس های متن کتاب زبان و ادبیات فارسی سال چهارم را، که به نظرم مهم بود، پیدا کردم. این تمرین های متعدد موجب شد که در آزمون زبان و ادبیات فارسی مهارت پیدا کنم و حتی در زمانی کمتر از وقت استاندارد پاسخگویی به آزمون زبان و ادبیات فارسی، به سؤال های این مبحث پاسخ بدهم. جهت املا نیز، علاوه بر حل آزمون های متعدد، شش یا هفت بار املاهای زبان فارسی را مطالعه کردم.

ادامه این مقاله را از اینجا مطالعه بفرمایید.
تهیه: پروین نظری- مرکز یادگیری سایت تبیان
منبع: پیک سنجش

واژه های کلیدی: گروه آزمایشی | آزمون سراسری | مطالعه | فارسی | تاریخ | سراسری |

زبان و ادبیات فارسی را چطور بخوانیم؟(1)

زبان و ادبیات فارسی را چطور بخوانیم؟(۱)


برچسب ها: , , , , ,