حتی اسمش جهت عده ای ترسناک است و عد های دیگر آن را لذت بخش ترین فعالیت ذهنی می دانند. صحبت از ریاضی هست؛ درسی که در

ریاضی را چطور بخوانیم؟ بخش اول

ریاضی را چطور بخوانیم؟ بخش اول

از نگاه رتبه های برتر آزمون های سراسری…

ریاضی را چطور بخوانیم؟ بخش اول

حتی اسمش جهت عده ای ترسناک است و عد های دیگر آن را لذت بخش ترین فعالیت ذهنی می دانند. صحبت از ریاضی هست؛ درسی که در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی بیشترین ضریب را دارد و از اهمیت ویژ های برخوردار هست؛ ولی متأسفانه حتی تعداد قابل توجهی از داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، که باید در این درس توانمند و به آن علاقه مند باشند، پاسخگوی سؤال های درس ریاضی در آزمون سراسری نیستند یا به درصد کمی از سؤال های این درس، پاسخ صحیح می دهند؛ البته نباید تنوع مطالب و گستردگی مباحث این درس را جهت داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی از نظر دور داشت.

عبارات مهم : گروه آزمایشی – آزمون سراسری
آنچه می خوانید، تجربه دارندگان درصدهای خوب درس مورد نظر هست. آن ها با شما شیوۀ مطالعه خود را در میان می گذراند؛ البته شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید؛ یا شاید شیوۀ مطالعۀ دارندة یک رتبۀ برتر، با توجه به مهارت و سطح آمادگی تان، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

پژمان شهبازی:
رتبۀ ۱ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۴ ، ریاضی ۳/ ۸۷ درصد:
مهم ترین مانع بر سر راه پاسخگویی به سؤال های هندسه تحلیلی، به نظر من، طولانی بودن راه حل ها و وقت گیر بودن سؤال هاست؛ تا جایی که عده ای از داوطلبان، به همین دلیل، این درس را کنار می گذارند. به نظر من، جهت موفقیت در پاسخگویی به سؤال های این درس، باید خیلی آزمون کار کرد و حین آزمون زدن باید را ه های متفاوت پاسخگویی را پیدا کرد؛ یعنی مورد نیاز است که با ذهنی خلاّق در هندسه تحلیلی جلو رفت تا بتوان کوتاه ترین راه پاسخگویی مباحث یا آزمون های متفاوت را پیدا کرد. در هندسه پایه نیز، با اینکه در بعضی از فصل ها جنبه خلاقیت در سؤال ها قابل توجه هست، اکثر مواقع از مواردی مشخص سؤال طرح می شود؛ یعنی یک نشانه هایی در سؤال است که می شود از آن نشانه یا نشانه ها جهت پیدا کردن راه حل مسأله استفاده نمود. جهت پیدا کردن نشانه ها هم باید آزمون زیاد زد و مسأله های بسیاری را حل کرد. گسسته، یکی از در س هایی است که نیاز به دقت بسیار دارد؛ جهت مثال، از مبحث نظریه اعداد می شود انواع سؤالات را طرح کرد که در بسیاری از موارد راه حل خاصی دارند. جهت آشنا شدن با انواع سؤال ها و پیدا کردن راه حل آن ها باید آزمون زیاد زد و وقت زیادی صرف این مبحث کرد. جهت یادگیری مبحث درس دیفرانسیل، تمری نهای خود کتاب خیلی مهم هست. بسیاری از اوقات، سؤال های کنکور به سؤال های کتاب شباهت دارد. درس دیفرانسیل، مفهوم یتر از دیگر مباحث ریاضی هست؛ جهت مثال، داوطلب باید مفهوم مشتق را درک کرده باشد و بداند که به چه کار می آید؛ چون شاید در یک سؤال از اسم مشتق استفاده نشود، ولی از مبحث مشتق در آن استفاده شود. سؤال های درس دیفرانسیل، گاه ظاهری پیچیده دارد و به نظر می آید که راه حل آن طولانی هست، ولی بسیاری از اوقات، می توان همین سؤال ها را با راه حلی کوتاه حل کرد، ولی لازمۀ آن، فهمیدن این درس هست. درس آمار به نظر من ارزش خواندن را دارد؛ چون سؤال هایی دارد که جنبۀ خلّقیت ندارند؛ حتی شاید بتوان گفت که جنبۀ کلیش های پیدا کرد هاند؛ یعنی حدود مبحث معلوم هست؛ البته این درس، گاه نیاز به محاسبات طولانی دارد و باید سرعت عمل داوطلب در پاسخگویی به سؤالات آن، خوب باشد.

روژان ربانی:
رتبه ۷ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۲ ، ریاضی ۴/ ۹۰ درصد:
ریاضی پایه را در وقت خودش خوب کار کرده بودم و سال آخر با آن مشکلی نداشتم؛ در کل، ریاضی را عاوه بر مطالعه به روش های « تستی» و«نکته ای»، به صورت «تحلیلی » نیز خواندم؛ حتی اوایل برنامه، به وقت توجهی نداشتم و گاهی روی یک تست، راه های متنوع رسیدن به جواب را نیز بررسی می کردم. جهت درس گسسته و هندسه تحلیلی، اول خلاصه نویسی می کردم، خلاصه ها را خوب یاد می گرفتم و بعد سراغ آزمون ها می رفتم. آمار را نیز از ابتدا همراه با سایر دروس می خواندم و بر خاف عده ای که معتقدند چون این درس حفظ کردنی است باید چند روز مانده به کنکور آن را خواند، آن را چند بار دوره کردم.

نگین یغمایی:
رتبۀ ۲ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۳ ، ریاضی ۵/ ۸۸ درصد:
خوشبختانه دبیر حسابان سال سوم ما دبیر بسیار خوبی بود و حتی بخش هایی از درس دیفرانسیل را در مبحث حد در سال سوم به طورکامل تدریس کرده بودند. من جهت مبحث حسابان، جزوۀ دبیرم را می خواندم، تمرین هایش را حل م یکردم و بعد آزمون می زدم. جهت دیفرانسیل هم تلاش کردم كه خوب درس را یاد بگیرم و زیاد آزمون زدم. در کل، درس دیفرانسیل خیلی تعریف دارد و مورد نیاز است كه به این تعریف ها کاملاً مسلط بود؛ در ضمن، نباید کتاب درسی را کنار گذاشت و باید به آن متعهد بود؛ لیکن در بعضی از مباحث، مثل موزیک تغییرات در حسابان، خیلی از اوقات تمرین های کتاب درسی تبدیل به آزمون می شوند؛ در ضمن، باید پذیرفت که گاه بعضی از مباحث این درس، نیاز به مطالعه و وقت گذاشتن بسیار دارد؛ جهت مثال، من جهت تسلط بر مباحث کاربرد و مشتق، وقت زیادی گذاشتم و چند کتاب آزمون زدم تا بر آن مسلط شدم. جهت هندسه پایه، مورد نیاز است سؤال هایی با ظاهر های متفاوت حل کرد تا بتوان در سر جلسه آزمون سراسری، ایده حل مسأله را تشخیص داد؛ چون اگر به این مسأله مسلط نباشی، سر جلسه آزمون، حل یک آزمون خیلی وقت می گیرد.
در درس هندسه، هر سال چند سؤال تکراری می آید؛ یعنی اگر کنکورهای سال های قبل را ببینید، متوجه می شوید که هر سال از چند مبحث سؤال آمده هست، و مورد نیاز است كه روی آن ها زیاد تأکید شود. جهت خواندن درس هندسه تحلیلی، مورد نیاز است که ابتدا مباحث مورد نظر را فهمید و سپس فرمول های پایه را حفظ کرد. بعضی فرزند ها از درس هندسه تحلیلی خوششان نمی آید؛ چون فرمول هایش زیاد هست؛ ولی اگر این فرمول ها زیاد مرور شود و خوب تمرین کنیم در خاطر می ماند؛ یعنی مورد نیاز است چند هفته که از مطالعة یک مبحث درس هندسه تحلیلی گذشت، برگشت و دوباره فرمول ها را مرور کرد تا در ذهن تثبیت گردد.
برای پاسخگویی به سؤال های گسسته، باید بر مباحث درسی کاملاً مسلط بود؛ این در حالی است که کتاب درسی خیلی عمیق به مباحث نپرداخته هست؛ جهت همین، مورد نیاز است که آزمون های متفاوت را حل کرد تا به ایده های متفاوت دسترسی داشته باشیم و بر سؤال های متفاوتی که از این مبحث مطرح می شود، مسلط شویم. من جهت کسب این مهارت، در ابتدا آزمون های کنکور را زدم تا با نگاه طراحان سؤال آشنا شوم، و بعد جهت تسلط بیشتر، به سراغ آزمون های تألیفی رفتم. توصیه مهم در سؤال های ریاضی این است که سر جلسه آزمون سراسری نباید انتظار داشته باشیم که پاسخ همه سؤال ها را بدانیم و بترتیب به همه جواب دهیم. باید با تمرین بسیار به این مهارت رسید تا بفهمیم که کدام سؤال وقت گیر هست، کدام سؤال را می توان حل کرد و پاسخ کدام سؤال را نمی دانیم، و در سر جلسه آزمون، اول سراغ سؤال هایی که بر آن ها مسلط هستیم، برویم، و بعد وقت گیرها و در نهایت آن هایی را که بلد نیستیم، کنار بگذاریم. جهت خود من در یکی از آزمون های آزمایشی پیش آمد که پنج سؤال اول ریاضی را نتوانستم حل کنم؛ در ابتدا به هم ریختم، ولی بعد تصمیم گرفتم که آن پنج سؤال را رها کنم و سراغ بقیه سؤال ها بروم، و بعد اگر وقت کردم، بار دیگر روی سؤال های مورد نظر فکر کنم. اتفاقاً در همان آزمون، ریاضی را ۱۰۰ درصد زدم.

بخش یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: گروه آزمایشی | آزمون سراسری | استفاده | هندسه | فرمول | ریاضی | سراسری |


برچسب ها: , , , , , ,