حتماً تا به حال جهت شما هم پیش آمده است که جهت انجام کارهای مختلف، با اطرافیان خود مشورت کنید…

تجربه دیگر داوطلبان به مثابه چراغِ راه - بخش دوم

تجربه دیگر داوطلبان به مثابه چراغِ راه (بخش پایانی)

حتماً تا به حال جهت شما هم پیش آمده است که جهت انجام کارهای مختلف، با اطرافیان خود مشورت کنید.

عید کنکوری داشته باشید
آرش، رتبه خیلی خوبی در گروه آزمایشی علوم تجربی به دست آورد و موفق شد كه در رشته دندانپزشکی پذیرفته شود. او رمز موفقیت خود را در این می داند که از تمام لحظات خود بخوبی استفاده کرد و اجازه نداد تا وقتش، بیهوده تلف شود؛ ولی به عنوان بااهمیت ترین تجربه اش، که وی را در رسیدن به هدف، بسیار کمک کرده هست، توجه خاص به تعطیلات عید نوروز را به همه داوطلبان توصیه می کند. او اشاره می كند که از یک ماه قبل از فرا رسیدن عید نوروز، جهت این ایام برنامه ریزی کرده و یک هفته مانده به سال جدید، برنامه خود را طبق آخرین شرایط درس یاش عوض کردن داده هست. وی تمام مدت عید را، به جز روز اول که مشغول استراحت و دید و دیدار نوروزی بود، به مطالعه دروسی گذراند که مهم بودند، و به این ترتیب موفق شد كه از بسیاری از داوطلبان پیشی بگیرد. آرش اعتقاد است با اینکه دوره تعطیلات عید، کوتاه هست، ولی از آنجایی که مدارس تعطیل است و بسیاری از داوطلبان هم برنامه خوبی جهت این ایام ندارند یا نمی توانند برنامه خود را بخوبی مدیریت کنند، افرادی که بتوانند در ایام عید نوروز بخوبی درس بخوانند، می توانند کاست یهای خود را در این ایام جبران کنند یا بخشی از مطالب مهم را مرور نمایند؛ بعد از همین الان به خاطر داشته باشید که ایام عید را زیاد به درس خواندن تخصیص داده شده است دهید؛ لیکن وقت جهت تفریح و دید بازدید، هر لحظه وجود دارد.
ماه مهم خرداد
سارا اعتقاد است یکی از اشتباهاتی که باعث شد او با وجود تلاش و مطالعه بسیار نتواند نتیجه خوبی در کنکور سال قبل به دست بیاورد، این است که از اهمیت دوره جمع بندی و مرور در خرداد ماه، غافل شد. وی به جای اینکه مثل سایر داوطلبان موفق، با یک برنامه ریزی خوب، به استقبال دوره جمع بندی در خرداد برود، تا یک هفته قبل از کنکور به مطالعه مطالب تازه پرداخت؛ لیکن احساس می کرد، با توجه به حجم مطالبی که تا اردیبهشت خوانده هست، نمی تواند به آزمون های کنکور جواب دهد. همین عنوان باعث شد تا او بسیاری از مطالب و کتاب هایی را که قبلاً خوانده بود از یاد ببرد و نتیجه خوبی از آزمون سراسری سال گذشته نگیرد.
سارا، که الان با دیدی بسیار بهتر و برنامه ریزی عالی، مشغول مطالعه جهت کنکور هست، به همه داوطلبان توصیه می کند که در مدت باقی مانده تا عید، همه مطالب مهم را یک بار مطالعه و خلاصه برداری كنند و بعد از عید به عمومی ها زیاد بپردازند، و توصیه مهم تر اینکه تا حد ممکن، وقت را به آزمون زنی و مرور مطالبی که قبلاً خلاص هبرداری شده است است تخصیص داده شده است دهند؛ در این میان، به توصیه سارا، که مورد تأیید همه مشاوران نیز هست، کنکوری ها باید بتوانند در خرداد ماه، کار جمع بندی را به اتمام برسانند.
آزمودن قبل از آزمون
فرید، یکی از کنکوری های موفق سال قبل هست. او، که در رشته روا نشناسی تحصیل می کند، راز موفقیت خود را در آزمون زنی های بموقع و اصولی می داند. فرید اعتقاد است که آزمون زنی و برطرف اشکال هایی که بعد از تصحیح آزمون ها انجام می داد، باعث شد تا وی با دید بهتری نسبت به سؤالات در جلسه کنکور حاضر شود. فرید اشاره می كند که او جهت كسب نتیجه بهتر، چند بار آزمون زنی می کرد: اول، بعد از مطالعه دروس و در آخر هفته به آزمون زنی كی مبحث می پرداخت تا بداند که در کدام قسمت آن مبحث اشتباه دارد و کدام مطالب را بخوبی متوجه شده است هست، و در آخر ماه یا اتمام یک کتاب هم، فرید مبادرت به آزمون زنی می کرد. بعد از اتمام آزمون زنی، فرید، موارد اشکال و نکات مهم آزمون را، که متوجه نشده بود، در دفترچه خلاصه برداری یادداشت می کرد تا در وقت مناسب، بخصوص در دوره جمع بندی، مطالعه کند. در هفته های نهایی نیز فرید تلاش کرد تا خود را در موقعیت کنکور قرار داده و مشابة جلسة کنکور، آزمون سرعتی از همه کتاب ها بزند. وی بعد آزمون ها را تصحیح کرده و به مطالعه نقاط اشکال خود و برطرف آنها م یپرداخت. فرید اعتقاد است كه انجام این کار باعث شد تا او، علاوه بر اینکه همه مباحث مهم و توصیه ای کتاب ها را چندین دور خوب و کامل مطالعه کند، از استرس و اضطراب کنکور نیز تا حد زیادی رها شود.
یکی از چندین راه
این تجربه، بسیار متفاوت تر از تجربه های بالاست. جهت اینکه از تجربه سعید و موفقیت او جهت شما بگویم، ترجیح دادم كه او را در دفتر کارش ملاقات کنم. سعید، هنگامی که نگاه منتظر، مرا دید با لبخندی گفت که تجربه او از کنکور به شش سال قبل برمی گردد. وی اشاره کرد با اینکه در آن روزها تلاش می کرده است كه درس بخواند، ولی انگار نمی توانسته بخوبی مطالب را فراگیرد. به نظر خود او، یکی از عواملی که باعث پیش آمدن این عنوان می شد، آن بود که وی استرس زیادی را تحمل می کرد. بااهمیت ترین عامل استرس او هم، این بود که اگر نمی توانست در کنکور موفق شود، مجبور بود به سربازی برود. وقت اعلام نتیجه های جهت سعید، مثل یک کابوس بود؛ کابوسی که به نظر او تمام زندگی اش را درهم پیچیده بود. سعید هنگام اعلام نتیجه های نهایی آزمون سراسری، متوجه شد كه در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده و احساس کرد كه دنیا جهت او به آخر خود نزدیک شده است هست. وی هنگامی که كه در تدارك سربازی رفتن بود، به دوستان خود فکر می کرد که در حال تحصیل در دانشگاه هستند و این عنوان او را زیاد آزار می داد. ماه های اول سربازی به مشکل جهت سعید سپری می شد و وی آینده خود را مبهم و تاریک می دید. او هنگامی که سربازی را به آخر رساند هیچ امیدی جهت رسیدن به آینده روشن نداشت.
سعید، هنگامی که به اینجای داستان رسید، لبخندی زد و ادامه داد که آن روزها به هر دری می زد تا بتواند بار دیگر در آزمون سراسری شرکت کرده و موفق شود. وی در یکی از روزهایی که از کلاس کنکور باز می گشت، چشمش به دو توریست خورد که به دنبال آدرسی می گشتند. سعید به طور شکسته و ابتدایی با آن ها به انگلیسی صحبت کرد و منظورش را رساند. توریست ها از او خواهش کردند که در قبال دریافت وجهی به آن ها جهت رفتن به چند منطقه معروف شهرشان کمک کند، و از همین جا بود که زندگی سعید در مسیر دیگری ادامه یافت. سعید تصمیم گرفت تا زبان خود را تقویت کند و در یکی از شرک تهای مسافرتی و گردشگری به عنوان« تور لیدر » فعالیت نماید.
سعید تمام توجه خود را صرف بهتر شدن در شغلش قرار داده بود و به همین علت به سایت های متفاوت سر زده و هر بار ایده های جدیدی می گرفت. وی با گذاشتن تصویرهای و خبر های جالب از دیدنی های استان محل زندگی خود و کشورش، از همه خارجی ها و همین طور ایرانی ها دعوت می کرد تا به این مناطق سفر کنند و اشاره می کرد که خود او هم به عنوان «تور لیدر » می تواند آن ها را همراهی کند.
لبخند سعید، این بار، واضح تر و پر رنگ تر شد؛ گویی هر چه از موفقیت هایش می گفت لذت بیشتری می برد. سعید اشاره کرد: بعد از اینکه توانستم به همراهی چند نفر از دوستانم و استفاده از وامی که گرفتیم، دفتری بزنیم، توانستیم در مکانی بزرگتر، که در ابتدا به صورت اجاره ای بود، مجموعه رستورانی با غذاهای سنتی و مغازه ای جهت عرضه صنایع دستی مردم استانمان دایر کنیم و علاوه بر خودمان که مشغول کار شدیم جهت چند نفر دیگر نیز کارآفرینی کنیم.
سعید اضافه می کند که به نظر او کنکور، یکی از راه های رسیدن به موفقیت هست، و مگر نه این است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا در آینده موفق شده است و زندگی خوب و جایگاه اجتماعی بالایی داشته باشیم؟ بنابراین، اگر داوطلبی در کنکور موفق نشد، نباید فکر کند که به انتهای راه رسیده و دنیا برایش تمام شده است هست. شاید در ابتدا، شکست در کنکور، سخت و ناراحت کننده باشد، ولی کافی است كه ما نگاهی به خود و استعدادهایمان و آنچه از خودمان در آینده توقع داریم بیندازیم؛ آن وقت خواهیم فهمید که کنکور، همه چیز و همه زندگی نیست. بسیاری از افراد، استعدادهای فنی و بازرگانی خوبی دارند و می توانند با کمی تلاش و کوشش، در این راه ها گام بردارند و موفق شوند؛ در ضمن، بعد از پرداختن به یک کار و کسب درآمد هم می توان در جهت استفاده از علم دیگران و ارتقای کیفیت کار و استفاده از تازه ترین دستاوردها، در دانشگاه ادامه تحصیل داد؛ لیکن جهت آموختن هیچ وقت دیر نیست؛ همان گونه که او الان به عنوان دانشجوی ترم دوم رشته مدیریت جهانگردی در جهت هر چه بهتر انجام دادن كارش مشغول به تحصیل است.

مرکز بادگیری سایت تبیان

تجربه دیگر داوطلبان به مثابه چراغِ راه – بخش دوم

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | آزمون سراسری | مطالب مهم | داوطلبان | موفقیت | مطالعه | برنامه | زندگی


برچسب ها: , , , , , , ,