وقتی تلویزیون تماشا می کنید یا با دوستتان صحبت می کنید، لبخندی بر لب دارید و راحتید؛ ولی هنگامی که از کتاب و مطالعه صحبت می شود و به

با انگیزه باشید – بخش دوم

با انگیزه باشید – بخش دوم

در این قسمت با روش های دیگر ایجاد انگیزه جهت آمادگی کنکور آشنا می شوید…

با کتاب شوخی کنید

وقتی تلویزیون تماشا می کنید یا با دوستتان صحبت می کنید، لبخندی بر لب دارید و راحتید؛ ولی هنگامی که از کتاب و مطالعه صحبت می شود و به سراغ درس ها می روید، جدی و محکم و اخمو می شوید. در روان شناسی حافظه و یادگیری گفته می شود: مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، زیاد در حافظه می مانند و بهتر به خاطر آورده می شوند؛ آیا که هیجان، علاقه، تمرکز و ورود مطلب به حافظه را راحت تر می کند.

با انگیزه باشید – بخش دوم

برای یاد سپاری بهتر مطالب کتاب، مثال هایی مهیج، خوش حالی آفرین و حتی خنده آمیز بزنید. این عنوان به علاقه و تمرکز شما کمک زیادی می کند؛ مثلاً بعد از اینکه خواندید الکترون در سیم حرکت می کند و به مقاومتی مثل لامپ برخورد می کند و لامپ را روشن می نماید، به زبان خودتان بگویید: موتور سوار (الکترون) در خیابانی خلوت (سیم) به سرعت حرکت می کند که ناگهان به دیواری (مقاومت) برخورد می کند و آن وقت احساس می کند که پروانه ها دور سرش می چرخند (روشن می شود) ! هر چه می توانید به سخت ترین مطالب کتاب، بار هیجانی مثبت بدهید و آن را بخوانید تا مطالب بهتر و زیاد در ذهن شما بمانند. جهت انجام این کار، مثال های مهیج بزنید و آن چنان با کتاب، شاد و مهیج برخورد کنید که گویی به دوست داشتنی ترین دوست خود رسیده اید.

به لذت های نهایی توجه کنید، نه دشواری های مسیر

برای شروع هر کار باید این توصیه را قبول کنید که دشواری هایی در مسیر وجود دارد و باید تلاش کنید تا به اهداف خود و آنچه برایتان لذت بخش هست، برسید. پذیرش دشواری مسیری که در پیش دارید، شما را جهت مقابله با مشکل های راه و پیشرفت آماده می کند. هر کاری که ما به انجام آن مبادرت می کنیم، حتماً بسته به نوع کار، مشکل ها و مشکلاتی را با خود به همراه دارد. اگر شما این عنوان را قبول نکنید که در راه آمادگی جهت کنکور ممکن است که دچار مشکل شوید یا مجبور شوید که از بسیاری از کارهای مورد علاقه خود در این مدت صرف نظر کنید، حتماً انگیزه خود را از دست خواهید داد و نخواهید توانست بخوبی قدم در راه بگذارید و پیشرفت کنید.

این موضوع، بخصوص در ابتدای کار و تا هنگامی که که به اصطلاح کارهایتان به روال نیفتاده هست، ممکن است که جهت شما سخت باشد؛ بعد حتماً، جهت اینکه انگیزه خود را از دست ندهید، به دشواری ها به عنوان یکی از جذابیت های رسیدن به نشانه فکر کنید و نه موانعی که بر سر راه شماست و شما توان مقابله با آن را ندارید.

وقتی تلویزیون تماشا می کنید یا با دوستتان صحبت می کنید، لبخندی بر لب دارید و راحتید؛ ولی هنگامی که از کتاب و مطالعه صحبت می شود و به

اگر باید روزی ۴۰ صفحه مطالعه کنید، فکر خود را به زحمت روزی ۴۰ صفحه مطالعه کردن متمرکز نکنید؛ بلکه به لذت های نهایی که از حاصل این کار نصیبتان می شود، توجه کنید. آنچه شما را به تلاش پی گیر و مستمر وا می دارد، میل به جذب لذت هاست. کسانی از کوه اوج می روند و قله را فتح می کنند که لذت رسیدن به قله را در ذهن بپرورانند. این افراد در طول مسیر هرگز به دشواری راه نمی اندیشند؛ بلکه خود را در آن اوج مجسم می کنند و به این فکر می کنند که از آن اوج همه چیز زیباست.

همین شوق ذهنی باعث می شود که آنها براحتی، دشواری مسیر را بپذیرند و پیش بروند؛ حال آنکه اگر آنان، تمام ذهنشان را معطوف به دشواری مسیر می کردند و مدام به این فکر می کردند که چقدر تا آخر راه باقی هست، این زحمت که در ذهنشان مجسم می شد، بسرعت آنها را خسته می کرد.

به خودتان پاداش بدهید

یکی از کارهای بسیار مهمی که باعث می شود انگیزه شما جهت مطالعه بهتر و یادگیری ماندگارتر زیاد شود این است که بعد از هر مطالعه رضایت بخش یا حل تمرین ها، که با برنامه ریزی و به صورت اصولی صورت گرفته هست، از خودتان تقدیر کنید و جهت انجام این کار به خودتان پاداش دهید.

این جایزه می تواند تماسی کوتاه با یک دوست صمیمی یا دیدن قسمتی از فیلم و کارتون مورد علاقه تان یا هر کار دیگری باشد که شما دوست دارید در آن لحظه انجام دهید؛ حتی می توانید جهت مطالعه بهتر به خودتان وعده دهید که اگر درس خاصی از ریاضی یا زیست شناسی را بخوبی یاد گرفتید به خود جایزه بدهید. این جایزه دادن ها و تقدیر کردن ها از خودتان باعث می شود تا انگیزه و تلاش شما جهت یادگیری، بهتر و زیاد شود.

از افکار منفی بپرهیزید

با انگیزه باشید – بخش دوم

یکی از مخرب ترین و بدترین کارهایی که می تواند انگیزه شما را جهت یادگیری پایین آورده یا از بین ببرد، این است که شما در طی مطالعه و آمادگی جهت کنکور، به شکست ها فکر کنید و ناامید شوید. افکار منفی مانند اینکه: «داوطلبان بسیار نیرومند زیادی وجود دارند که من نمی توانم با آنها مقابله کنم»، «من پیشرفت خوبی نکرده ام و با این همه درس نخوانده نمی توانم نتیجه خوبی به دست بیاورم»، «من در درس ریاضی و عربی ضعیف هستم و این درس ها، درس های مهمی جهت کنکورند و من هم نمی توانم ضعف های خودم را در این درس ها از بین ببرم» و … می تواند آسیب جدی بر انگیزه و روحیه شما وارد کند.

برای آمادگی بهتر و تقویت انگیزه، نه تنها حتی به افکار منفی فکر نکنید، بلکه افکار خنثی را هم از ذهن خود بیرون کرده و فقط به نکات مثبت خود و توانایی هایتان فکر کنید تا بتوانید محکم در ادامه راه حاضر باشید و تا آخر آن، که رسیدن به نشانه نهایی هست، گام بردارید.

مرکز یادگیری سایت تبیان

وقتی تلویزیون تماشا می کنید یا با دوستتان صحبت می کنید، لبخندی بر لب دارید و راحتید؛ ولی هنگامی که از کتاب و مطالعه صحبت می شود و به

واژه های کلیدی: یادگیری | مطالعه | یادگیری | جایزه | مقابله | برخورد | انگیزه | آمادگی


برچسب ها: , , , , , ,