روند مطالعه و آمادگی جهت کنکور، یک روند تقریباً طولانی و جهت بسیاری از داوطلبان، خسته کننده یا کسالت بار است…

با انرژی و انگیزه پیش بروید

با انرژی و انگیزه پیش بروید

روند مطالعه و آمادگی جهت کنکور، یک روند تقریباً طولانی و جهت بسیاری از داوطلبان، خسته کننده یا کسالت بار هست. بسیاری از داوطلبان، بعد از مدتی که از مطالعه و درس خواندن جهت کنکور می گذرد، به علت همین خستگی یا پایین آمدن و از بین رفتن انگیزه، دست از مطالعه می کشند یا ساعات مطالعه و نحوه درس خواندن آنها افت می کند.

برای یک مطالعه خوب و ثمربخش، داشتن انگیزه و اعتماد به نفس، بسیار مورد نیاز و مهم هست؛ به همین دلیل، ما در این مقاله درصدد هستیم تا راجع به راهکارهای اوج نگه داشتن انرژی و انگیزه در طول مطالعه جهت کنکور، با شما صحبت کنیم. جهت اینکه تا وقت اجرای کنکور با انرژی و انگیزه پیش بروید مورد نیاز است که به نکات زیر توجه کنید:

با انرژی و انگیزه پیش بروید

۱- خدا را در نظر بگیرید

یکی از مهم ترین و بااهمیت ترین کارها جهت حفظ انرژی و انگیزه، این است که خدا را در نظر داشته و به قدرت لایزال او در همه امور ایمان داشته باشیم؛ یعنی ایمان داشته باشیم که خدا، عالی ترین و زیباترین آینده را جهت ما رقم خواهد زد؛ بعد با خود بگویید: «من تلاش خواهم کرد و در حدی که توانم اجازه می دهد، درس خواهم خواند؛ ولی همه آینده خود را به خدا واگذار می کنم و ایمان دارم که خدا به من کمک خواهد کرد و عالی ترین ها را برایم مقدر خواهد نمود.»

عبارات مهم : موفقیت در کنکور – برنامه ریزی
تلاش کنید که هر لحظه خدا را درنظر داشته باشید و قبل از درس خواندن، قبل از خواب و یا در آخر نمازهایتان دعا کنید. هر لحظه و در هر زمان، با خدا راز و نیاز کنید و از او کمک بخواهید و به خاطر داشته باشید که دعا و راز و نیاز، باعث آرامش و تقویت روحیه شما خواهد شد. همیشه، بخصوص الان که در شرایط خاص آمادگی جهت کنکور قرار دارید، هنگامی که را جهت مناجات با خدا تخصیص داده شده است دهید؛ مطمین باشید که انجام این کار، وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت؛ ولی به حفظ انگیزه و تقویت روحیه شما کمک می کند.

۲- همه می توانند

بسیاری از داوطلبان، هنگامی که جهت کنکور آماده می شوند، خود را با دیگران مقایسه می کنند. فکر کردن به اینکه فلان دوست یا آن همکلاسی یا فرزند همسایه چقدر مطالعه کرده هست، چطور آزمون می زند، در فلان درس ها نیرومند است و … فقط باعث می شود که بخشی از انرژی و انگیزه شما از بین برود.بارها دیده ایم که بعضی از پشت کنکوری ها، انگیزه خود را از دست می دهند؛

هر سال در کنکور، افراد زیادی از پشت کنکوری ها و دانش آموزان در کنکور با رتبه های خوب موفق می شوند، و این نشان می دهد که همه می توانند موفق شوند؛

زیرا گمان می کنند دانش آموزانی که داوطلب شرکت در آزمون سراسری هستند، آماده تر از پشت کنکوری ها هستند یا اینکه داستان کنکور سال قبل آنها تکرار خواهد شد. همین عنوان باعث می شود تا آنها از همه توان خود جهت مطالعه استفاده نکنند. در برابر دیده می شود که بسیاری از دانش آموزان نیز احساس می کنند که همزمان با درس های مدرسه و کلاس، نمی توانند آن طور که باید درس بخوانند و در کنکور موفق شوند. همین فکرهای جانبی، مثل مقایسه خود با دیگران یا اعتماد نداشتن به توانمندی های خود، باعث می شود تا انگیزه داوطلبان جهت مطالعه بافایده افت کند. یادتان باشد که هر سال در کنکور، افراد زیادی از پشت کنکوری ها و دانش آموزان در کنکور با رتبه های خوب موفق می شوند، و این نشان می دهد که همه می توانند موفق شوند؛ به شرطی که با انگیزه پیش بروند و با انگیزه بمانند. جهت انجام این کار، ذهنتان را از اینکه چه مقدار درس خوانده اید و در چه سطحی هستید، خالی کنید و فقط به برنامه خودتان فکر کرده و با امید در ادامه مسیر پیش بروید و مطمین باشید که موفق خواهید شد.

۳- نشانه سازی کنید

برخی از داوطلبان عزیز، که عموماً سریع هم انگیزه خود را از درس خواندن از دست می دهند، کسانی هستند که نشانه خاصی از کنکور دادن یا دانشگاه رفتن ندارند یا اینکه این اهداف، برایشان چندان محکم و دلچسب نیست، و با برخورد با کمترین مانعی، انگیزه ارزش از بین رفته و به علت پرسشها و مشکل های مسیر، دست از آن می کشند.
داشتن نشانه بزرگ و متعالی، یکی از بزرگترین و مهم ترین راهکارهای اوج بردن انگیزه هست. جهت کنکور خود، نشانه سازی کنید و خود را در شرایطی که دوست دارید، تصور کنید. جهت خود، اهداف متعالی بسازید و هر روز به آن فکر کنید. خود را در حالی تصور کنید که به آن نشانه دست یافته اید و در شرایطی هستید که دوست دارید. داشتن نشانه از شرکت در کنکور و فکر کردن به آن، به شما کمک می کند که هر روز با انرژی و انگیزه عالی درس خوانده و پیش بروید. تلاش کنید که نشانه های بزرگ و خاص ای را جهت خود در نظر بگیرید. اهداف بزرگتر نسبت به نشانه های کوچکتر، انگیزه بیشتری در فرد به وجود می آورند. همچنین نشانه بزرگ، در مقایسه با نشانه کوچک، اثر زیاد و عمیق تری دارد و می تواند منشا تولید انگیزه های نیرومند شود.
همیشه و در همه حال، به جای فکر کردن به شکست ها و ناکامی ها، موفقیت ها و کامیابی هایتان را به خاطر بسپارید. بهتر آن است که آنها را با ذکر جزییات یادداشت کنید؛ لیکن فراموش کردن موفقیت، بسیار ساده است و گاهگاهی مراجعه به نوشته هایتان می تواند انگیزه کار و تلاش را در وجود شما زنده و تازه نگه دارد.

روند مطالعه و آمادگی جهت کنکور، یک روند تقریباً طولانی و جهت بسیاری از داوطلبان، خسته کننده یا کسالت بار است…

۴- مانند یک قهرمان واکنش‌ها کنید

داستان زندگی قهرمانان را بخوانید و واکنش‌ها و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهید و به سخنان آنان گوش دهید و ببینید که در کار و تلاش آنان چه شاخصه خاصی وجود داشته که باعث موفقیتشان شده است هست؛ ولی هر لحظه به خاطر داشته باشید که این افراد، همانند ما و سایر افرادند؛ بنابراین، به جای اینکه صرفاً آنان را در مقام رفیعی بنشانید و تحسینشان کنید، اجازه دهید که الهام بخش شما باشند.
یادتان باشد که این قهرمانان، فقط افراد نام آور در کارهای خاص نیستند؛ بلکه در کنکور هم، همه ساله افراد زیادی هستند که با وجود مشکل ها و پرسشها بسیار، می توانند رتبه های خوب کسب کرده و در رشته ها و دانشگاه های خوب ادامه تحصیل دهند؛ داوطلبانی که از روستاها می آیند و بدون داشتن جزوه ها و کتاب های کمک درسی و در کنار کار در مزرعه و … موفق شده است و در رشته ها و دانشگاه های خوب پذیرفته می شوند. همه اینها نشان می دهد که هر کاری ممکن و شدنی است و فقط داشتن انرژی، انگیزه و کار و تلاش باعث می شود تا شما به هدفی که دوست دارید، دست پیدا کنید.

۵- مشکل ها را تحمل کنید

بسیاری از داوطلبان، با پیش آمدن کمی مشکل در دوره آمادگی جهت کنکور، بلافاصله انرژی و انگیزه خود را از دست داده و ناامید می شوند؛ مثلاً هنگامی که با مبحث مشکل مواجه می شوند و از بعد خواندن آن بر نمی آیند یا اینکه چندین آزمون را اشتباه می زنند یا در آزمون های آزمایشی، رتبه خوبی را کسب نمی کنند، بلافاصله ناامید شده است و دست از کار و تلاش بر می دارند.

به یاد داشته باشید که هیچ کاری براحتی به آخر نمی رسد و هیچ هدفی به آسانی محقق نمی شود، و جهت انجام هر کاری باید زحمت کشید و تلاش کرد. شاید دوستان یا همکلاسی های شما با زحمت کمتری پیش روند؛ ولی یادتان باشد که آنها در وقت دیگری جهت یادگیری درسی که شما الان باید آن را زیاد بخوانید، تلاش کرده و زحمت کشیده اند؛ بعد به علت تنبلی و راحتی، نشانه خود را کنار نگذارید و به مشکل های مسیر فکر نکنید؛ لیکن انجام این کار باعث می شود تا شما انرژی و انگیزه خود را از دست بدهید یا با پیش آمدن پرسشها کنار بکشید. حتماً به این عنوان توجه کنید که زیاد داوطلبان در شرایط شما هستند و تنها شما نیستید که چنین شرایطی را جهت موفقیت در کنکور تحمل می کنید.

۶- کار سخت تر را اول شروع کنید

اغلب، هنگامی که به کارهای روزانه خود فکر می کنیم، به نوعی دچار نگرانی می شویم که کی و چگونه این همه کار را انجام بدهیم. جهت اینکه این عنوان شما را اذیت نکند، از سخت ترین کار شروع کنید. هنگامی که سخت ترین کار موجود در فهرست را انجام داده و به آخر برسانید، احساس می کنید که بار سنگینی را از دوشتان برداشته اید؛ در این هنگام است که احساس آرامش بیشتری در وجود تان پدیدار می شود و بقیه روز، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و نگرانی های روز مره تان کم کردن پیدا می کند.
وقتی جهت کنکور آماده می شوید، درس هایی هستند که فهم و یادگیری آنها جهت شما، در مقایسه با سایر دروس، سخت تر هست. معمولاً این درس ها و آزمون های اشتباه در آنها، یکی از عواملی هستند که باعث می شوند تا داوطلب احساس کند که مطالعه خوبی ندارد و باید وقت زیادی را جهت فراگیری آنها صرف کند، و همین نگرانی باعث می شود تا انگیزه و اعتماد به نفس داوطلب، از بین برود. به خاطر داشته باشید که فقط این شما نیستید که چنین مشکلی دارید؛ بلکه همه داوطلبان، حتی نیرومند ترین و زرنگ ترین داوطلبان هم، در بعضی از مباحث و دروس کنکور دچار مسئله هستند. مهم این نیست که در درس یا دروسی مسئله دارید؛ مهم این است که چه راهکاری را جهت برطرف مسئله خود باید در پیش گیرید. تصمیم بگیرید که چه کنید؛ اینکه کلاً آن مبحث یا درس را بی خیال شوید، از دوستان خود کمک بگیرید یا به کمک جزوه و معلم پیش بروید. هر کدام از این راه حل ها و استفاده از آنها باعث می شود تا شما همچنان باانگیزه باقی بمانید و خود را تشویق کنید تا با انرژی پیش روید.

با انرژی و انگیزه پیش بروید

۷- برنامه کاری تان را به چندین برنامه کوچکتر تبدیل کنید

هنگامی که رسیدن به نشانه بزرگی را در دست انجام دارید، آن را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید و سپس با تمرکز روی نخستین بخش کار ، فعالیت خود را شروع کنید، و هنگامی که این بخش تمام شد، بخش بعدی را شروع کنید. موفقیت های کوچکی که در انجام بخش های نخستین به دست می آورید، انگیزه شما را زیاد کردن می دهد و از تمرکز روی کل کار، که ممکن است باعث دلسردی شما شود، جلوگیری می کند. اگر این روش را دنبال کنید، خود شما هم از نتیجه ای که می گیرید، شگفت زده خواهید شد.
در کنکور هم همین طور هست. جهت داوطلبان، فکر کردن به حجم و مقدار دروسی که باید خوانده شود، باعث سلب اعتماد به نفس یا نگرانی می شود؛ ولی به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه این دروس را در یک مدت کوتاه و وقت کم بخوانید؛ بلکه قرار است که در یک وقت چند ماهه، این کار را به اتمام برسانید. عالی ترین راهکار جهت مطالعه این حجم از دروس، یک برنامه ریزی خوب بلند مدت هست. بارها ما در مقالات این هفته نامه راجع به لزوم تدوین یک برنامه ریزی خوب با شما صحبت کرده ایم. یکی از مشخصه های یک برنامه ریزی خوب آن است که شما حتماً مطالعه خود را به مطالعه روزانه، هفتگی و ماهیانه تقسیم کنید؛ آن گاه خواهید دید که چگونه براحتی پیش می روید؛ در حالی که مسئله چندانی هم در مطالعه ندارید.

۸- استراحت کنید

بیشتر داوطلبان عزیز فکر می کنند که کنکور، یعنی صرفاً مطالعه، و در طی این دوره نباید هیچ کار دیگری انجام داد؛ ولی باید به خاطر داشت که مطالعه و درس خواندن، اگر استراحتی در کنار آن نباشد، سطح یادگیری را پایین می آورد؛ بعد باید بعد از هر ۴۵ یا ۵۰ دقیقه مطالعه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید. اگر از مطالعه یک درس خسته شدید سراغ مطالعه درسی متفاوت بروید و در مکانی به جز مکان استراحت خود مطالعه کنید. همچنین در محلی با هوای مطبوع و نور کافی درس بخوانید. هر کدام از ما در بازه ای از روز سرحال تر هستیم. بعضی ها شب زنده دار و بعضی ها سحرخیز هستند. تمرکز مهم مطالعه خود را در بازه ای قرار دهید که در آن بازه احساس بهتری دارید. ورزش روزانه و هر عامل دیگری را که بتواند بر روحیه شما اثر مثبت بگذارد، در برنامه خود جای دهید.

۹- ذهنتان را آزاد کنید

ناامیدی و استرس می تواند تاثیر عمیقی روی ما داشته باشد و باعث می شود زمانی که تحت فشار هستیم دچار اشتباهاتی شویم. اگر صبح یا بعد از ظهر شلوغی داشته اید، زمانی را به خودتان تخصیص داده شده است دهید و بیرون از اتاق مطالعه خود بروید. می توانید چند قدم پیاده روی کنید یا به آشپزخانه رفته و جهت خود یک خوردنی تهیه کنید. انجام این کارها باعث می شوند که دوباره تمرکز خود را به دست آورید.
گاهی ممکن است که فکر کنکور و بایدها و نبایدهای آن، ذهن شما را بسختی مشغول کند. ممکن است که حق با شما باشد و فکر کردن به اینکه چه کاری را باید انجام دهید و چه برنامه ای جهت موفقیت در کنکور داشته باشید، مورد نیاز باشد؛ ولی مورد نیاز نیست که پیوسته دلواپس باشید و جهت آنچه که اتفاق نیفتاده است غصه بخورید. این کار باعث می شود تا انرژی و توان شما تحلیل رفته و کار چندانی از پیش نبرید. به خاطر داشته باشید که کنکور، آزمونی نیست که صرفاً از شما گرفته می شود؛ بلکه آزمونی است که همه در مقایسه با یکدیگر سنجیده می شوند. این توصیه را مسلّم بدانید که مباحثی که جهت شما مسئله هست، جهت زیاد داوطلبان دیگر هم مسئله است و زیاد داوطلبان مجبور هستند که این مباحث را در شرایط زمانی شبیه شما یاد بگیرند؛ بعد هنگامی که فکر بدی ذهن شما را آشفته کرد، با خود بگویید که دیگران هم کم و بیش در شرایطی شبیه شرایط من هستند و فقط تلاش و تلاش هر فرد است که مرا از دیگران متمایز می کند؛ بنابراین، به جای فکر کردن به آنچه که هنوز اتفاق نیفتاده هست، باید با انگیزه و پر انرژی و با توان مثال زدنی پیش بروم.

۱۰-محل کارتان را تمیز نگه دارید

یکی از کارهایی که توان و انرژی هر فردی را در وقت مطالعه می گیرد، این است که اطراف او به هم ریخته و کثیف باشد. یک میز کار شلوغ و درهم برهم، به نوبه خود می تواند روی سطوح انگیزه تان تاثیر منفی بگذارد؛ بنابراین، همه تلاش خود را جهت مرتب نگه داشتن وسایل دور و برتان به کار بندید. با انجام این کار، باعث می شوید که وسایل خود را هر لحظه در دسترس داشته باشید و آنها راحت پیدا کنید. همچنین می توانید باعث بالابردن بهره وری تان در نتیجه کم کردن وقت جست و هوا اشیای خود شوید.

روند مطالعه و آمادگی جهت کنکور، یک روند تقریباً طولانی و جهت بسیاری از داوطلبان، خسته کننده یا کسالت بار است…

۱۱- با افراد پر انرژی معاشرت کنید

همه ما در محل کار خود افرادی را می شناسیم که دارای شور و شوق بی آخر هستند و می توانند به جمع، انرژی مثبت تزریق کنند. زمانی که فاقد انگیزه می شوید، پیش آنها رفته و با آنها گپ و گفت کوتاهی داشته باشید. بودن در کنار افراد فعال باعث می شود که به طور مداوم، کلمات مثبت و انرژی زا به سمت شما روانه شوند و واقعاً الهام بخش شما باشند؛ در ضمن حتماً از افرادی که پیوسته انرژی منفی به شما انتقال یافته می کنند یا با صحبت ها و کارهایشان باعث سلب آرامش و انگیزه شما می شوند، نیز در وقت هایی که روی هدفی متمرکز هستید، دوری کنید.
مرکز یادگیری سایت تبیان
منبع: peyk.sanjesh.org

واژه های کلیدی: موفقیت در کنکور | برنامه ریزی | درس خواندن | داوطلبان | مطالعه | برنامه | انرژی | خواندن | انگیزه

با انرژی و انگیزه پیش بروید

با انرژی و انگیزه پیش بروید


برچسب ها: , , , , , , , ,