دفتر مدیریت کلاس:
وزارت آموزش و پرورش
معاونت آموزش ابتدایی
دفتر مدیریت کلاس
(ویژه مدارس طرح تخصصی)
شهرستان / منطقه / ناحیه :
نام آموزشگاه :
پایه تحصیلی :
نام آموزگار :
سال تحصیلی : ۹۹-۱۳۹۸
اسناد تحویل بنیادین آموزش و پرورش :
- نقشه جامع علمی کشور
- سند تحول راهبردی آموزش و پرورش
- قانون برنامه ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
- سند برنامه ی درسی ملی
اهداف دوره ابتدایی در سند تحول بنیادین :
۱- رشد فضایل اخلاقی و تزکیه ی دانش آموزان بر پایه ی تعالیم عالیه ی اسلام و تقویت بصیرت دینی.
۲- پرورش انسانهای موحد، مومن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت.
۳- افزایش کیفیت فرآیندها و برون دادهای نظام آموزش و پرورش ابتدایی.
۴- ارتقاء کمی و کیفی فرصت های برابر آموزش برای همه ی کودکان پیش دبستانی و دبستانی و تحقق اهداف برنامه آموزش برای همه.
۵- ایجاد محیط یادگیرنده در مدارس، با محوریت فعالیت های یادگیری و استفاده از کتابهای درسی به عنوان یکی از ابزارهای آموزش.
۶- توسعه ی یادگیری گروهی و خلاق و روش های نوین و فعال تدریس در راستای افزایش مهارت و نگرش های مورد نیاز برای زندگی در عصر حاضر و آینده.
۷- توسعه ی دانش و ارتقاء سطح مهرت های حرفه ای و توانمندسازی نیروی انسانی.
۸- تقویت وحدت فرماندهی و هم افزایی سازمانی نیروها و امکانات، فارغ از تعلقات بخشی و جزئی نگری.
۹- بهره گیری هوشمندانه از فن آوری های نوپدید ارتباطی و اطلاعاتی در آموزش های پیش دبستانی، دبستانی و دسترسی آسان معلمان و دانش آموزان به آنها.
۱۰- تعامل موثر با خانوده ها، سازمانها و نهادهای دولتی و مردم نهاد مرتبط و استفاده از فرصت های موجود.
راهبردهای سند تحول بنیادین در آموزش ابتدایی :
۱- ایجاد زمینه های مناسب برای شناسایی، جذب، آموزش و نگه داشتن کودکان لازم التعلیم و بازگرداندن ترک تحصیل کنندگان به مدرسه، به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری.
۲- بسترسازی ارتقاء فرهنگ و سواد قرآنی با تاکید بر انس با قرآن.
۳- فراهم سازی بسترهای توسعه منابع انسانی به ویژه معلمان با تاکید بر مناطق کمتر توسعه یافته روستایی و عشایری.
۴- بسترسازی مناسب جهت مدیریت منسجم عناصر نظام آموزش و پرورش ابتدایی.
۵- ایجاد زمینه های یکپارچگی مدیریت و برنامه ریزی آموزش های پیش از دبستان با تمرکز بر هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی با محوریت وزارت آموزش و پرورش.
۶- ایجاد زمینه های توسعه و نهادینه شدن مدرسه محوری در آموزش و پرورش دوره ابتدایی.
۷- ایجاد زمینه های لازم جهت بهره گیری از تجهیزات و فن آوری های نوین.
۸- فراهم سازی زمینه های لازم جهت استفاده از توانمندی ها و امکانات نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی.
۹- کیفیت بخشی آموزش های دوره ابتدایی، با تاکید بر فرآیندهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی مبتنی بر یادگیرندگان، محیط و فضا و محتوای آموزشی.
۱۰- بسترسازی مناسب جهت استقرار ساختار جدید دوره ابتدایی.
اهداف کلی پایه ی ششم ابتدایی
با ایجاد پایه ششم ابتدایی در دوره ابتدایی اهداف این پایه به طور جداگانه توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است. این اهداف عبارتنداز :
– تکمیل، تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همسو با برنامه ی درسی ملی
– تربیت همه جانبه دانش آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیت ها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارت های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی و تامین زندگی
اهداف برنامه های درسی پایه ی ششم ابتدایی
اهداف برنامه های درسی پایه ی ششم باتوجه به اهداف کلی و اهداف دوره ابتدایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به شرح زیر است:
۱- تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل
۲- تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی
۳- تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و درک قوانین و زیبایی های جهان آفرینش
۴- آشنایی با آداب و مهارت های زندگی و به کارگیری آن ها
۵- آشنایی با تاثیر کار و تلاش در پیشرفت کشور، مشاغل و فرایندهای اقتصادی در محیط زندگی
۶- توانایی به کارگیری مهارت های اصلی زبان و خواندن و نوشتن متون زبان فارسی
۷- توانایی به کارگیری مفاهیم و مهارت های پایه ی ریاضی در حل مسایل روزمره ی زندگی
۸- نگرش ها و مهارت های پایه در خلق آثار فرهنگی هنری با رویکرد تربیت هنری
۹- شناخت و کاربرد روش ها، مواد و ابزارهای علمی و فناورانه در یادگیری و زندگی روزمره
جدول شماره (۱) مواد درسی و ساعات کار هفتگی دوره ابتدایی
مواد درسی | کلاس اول | کلاس دوم | کلاس سوم | کلاس چهارم | کلاس پنجم | کلاس ششم |
قرآن | ۲ | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ |
تعلیمات دینی | – | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
انشاء فارسی | – | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
املاء | – | ۳ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱ |
فارسی(خواندن و درک مطلب) | ۱۱ | ۳ | ۴ | ۳ | ۳ | ۲ |
مطالعات اجتماعی* | – | – | ۲ | ۳ | ۳ | ۳ |
هنر(نقاشی، خطاطی،کاردستی)* | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
علوم تجربی و بهداشت | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ | ۲ |
ریاضی | ۵ | ۵ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ |
سلامت و تربیت بدنی | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
تفکر و پژوهش | – | – | – | – | – | ۱ |
کار و فن آوری | – | – | – | – | – | ۱ |
مجموع ساعات هفتگی | ۲۵ | ۲۵ | ۲۵ | ۲۵ | ۲۵ | ۲۵ |
*دروس مطالعات اجتماعی و هنر در پایه های چهارم و پنجم مجموعا در هفته ۴ ساعت ارائه خواهد شد.(یک هفته،۱جلسه هنر و ۳ جلسه مطالعات اجتماعی، هفته دیگر ۲ جلسه هنر و ۲ جلسه مطالعات اجتماعی)
جدول شماره (۲) برنامه درسی
برنامه درسی پایه : درس : | |||||
جلسه
روز |
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم |
شنبه | |||||
یکشنبه | |||||
دوشنبه | |||||
سه شنبه | |||||
چهارشنبه |
جدول شماره (۲) برنامه درسی
برنامه درسی پایه : درس : | |||||
جلسه
روز |
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم |
شنبه | |||||
یکشنبه | |||||
دوشنبه | |||||
سه شنبه | |||||
چهارشنبه |
جدول شماره (۲) برنامه درسی
برنامه درسی پایه : درس : | |||||
جلسه
روز |
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم |
شنبه | |||||
یکشنبه | |||||
دوشنبه | |||||
سه شنبه | |||||
چهارشنبه |
جدول شماره (۲) برنامه درسی
برنامه درسی پایه : درس : | |||||
جلسه
روز |
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم |
شنبه | |||||
یکشنبه | |||||
دوشنبه | |||||
سه شنبه | |||||
چهارشنبه |
جدول شماره (۲) برنامه درسی
برنامه درسی پایه : درس : | |||||
جلسه
روز |
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم |
شنبه | |||||
یکشنبه | |||||
دوشنبه | |||||
سه شنبه | |||||
چهارشنبه |
جدول شماره (۴) جدول ثبت اسامی و مشخصات دانش آموزان کلاس ……………………………
ردیف | نام و نام خانوادگی | نام پدر | تاریخ تولد | ردیف | نام و نام خانوادگی | نام پدر | تاریخ تولد |
۱ | ۲۳ | ||||||
۲ | ۲۴ | ||||||
۳ | ۲۵ | ||||||
۴ | ۲۶ | ||||||
۵ | ۲۷ | ||||||
۶ | ۲۸ | ||||||
۷ | ۲۹ | ||||||
۸ | ۳۰ | ||||||
۹ | ۳۱ | ||||||
۱۰ | ۳۲ | ||||||
۱۱ | ۳۳ | ||||||
۱۲ | ۳۴ | ||||||
۱۳ | ۳۵ | ||||||
۱۴ | ۳۶ | ||||||
۱۵ | ۳۷ | ||||||
۱۶ | ۳۸ | ||||||
۱۷ | ۳۹ | ||||||
۱۸ | ۴۰ | ||||||
۱۹ | ۴۱ | ||||||
۲۰ | ۴۲ | ||||||
۲۱ | ۴۳ | ||||||
۲۲ | ۴۴ |
جدول شماره (۴) جدول ثبت اسامی و مشخصات دانش آموزان کلاس ……………………………
ردیف | نام و نام خانوادگی | نام پدر | تاریخ تولد | ردیف | نام و نام خانوادگی | نام پدر | تاریخ تولد |
۱ | ۲۳ | ||||||
۲ | ۲۴ | ||||||
۳ | ۲۵ | ||||||
۴ | ۲۶ | ||||||
۵ | ۲۷ | ||||||
۶ | ۲۸ | ||||||
۷ | ۲۹ | ||||||
۸ | ۳۰ | ||||||
۹ | ۳۱ | ||||||
۱۰ | ۳۲ | ||||||
۱۱ | ۳۳ | ||||||
۱۲ | ۳۴ | ||||||
۱۳ | ۳۵ | ||||||
۱۴ | ۳۶ | ||||||
۱۵ | ۳۷ | ||||||
۱۶ | ۳۸ | ||||||
۱۷ | ۳۹ | ||||||
۱۸ | ۴۰ | ||||||
۱۹ | ۴۱ | ||||||
۲۰ | ۴۲ | ||||||
۲۱ | ۴۳ | ||||||
۲۲ | ۴۴ |
جدول شماره (۵) ثبت غیبت دانش آموزان کلاس ……………………………
نام و نام خانوادگی | تاریخ و علت غیبت (موجه/غیرموجه) | جمع بندی | |||||||
موجه | غیرموجه | ||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت | |||||||||
تاریخ | |||||||||
علت |
برچسب ها: اسامی و مشخصات دانش آموزان, ثبت غیبت دانش آموزان, جدول ثبت اسامی و مشخصات دانش آموزان, دفتر مدیریت کلاس