ساختار کتاب فارسی اول سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ با بررسی دقیق ویژه معلمین گرد آوری کردیم.
شما معلمین گرامی میتوانید جهت مشاهده بقیه منابع درسی سال تحصیلی جدید و آگاهی از تغییرات وب سایت گزینه ها را دنبال کنید.
کتاب فارسی در پایه ی اول با کتاب فارسی پایه های ديگر متفاوت است به دليل آن که آغاز آموزش های زبانیست و از ديد ساختاری اندکی با کتاب فارسی پایه های ديگر تفاوت دارد ، در عین حال به لحاظ محتوایی مانند سایر پایه ها اهداف مشخصی را دنبال می کند.
ساختار کتاب فارسی اول بر مبنای مراحل رشد زبان و توانايی يادگيری، طراحی شده در حالی که کتاب های دوم به بعد ساختارموضوعی دارند.
اگر چه که ساختار زبانی در فارسی اول بر پايه ی موضوعاتی نظير (نهادها، بهداشت، اخلاق، دانش و دانشمندان، دين، ملی و ميهنی، طبيعت، هنر و ادب) شکل گرفته است، اما اين تقسيم بندی به صورت آشکار در ساختار کتاب به چشم نمی آيد.
کتاب فارسی در سال اول شامل سه بخش است: نگاره ها، نشانه های يک، نشانه های دو است .
با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام گرفته توسط تیم گزینه ها در ارتباط با داستانهای کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستانهای کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمعگرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا :
🇮🇷 کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد
🇩🇪 کودک آلمانی «پیشرفت»
🇨🇳 و کودک چینی «مهرورزی»
به این منظور داستانهای فارسی اول ابتدایی در ایران، ۵۱ داستان منتشر شده در سال ۱۳۹۱ ، همچنین ۲۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان و ۴۴ داستان از داستانهای کتاب کلاس اول چین را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شده است.
نیاز به «پیروی» و اطاعت به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است.
در تدریس فارسی اول روش های مختلفی معلمین به کار می گیرند . نمونه ای از فعالیت نوشتاری تهیه شده توسط تیم گزینه ها جهت پایه اول
در این روش دانش آموز در ۳ مرحله مشکلات نوشتاری و روخوانی خود را بررسی و با کمک معلم و یا به روش کار گروهی در کلاس درس به یادگیری برتر دست پیدا می کند.
بخش کردن و صدا کشی کلمات: کاری خسته کننده برای دانش آموز است. بهتر است پس از مدّتی کار با این روش، به سراغ روش های دیگر برویم. جدول آن نیز مفید است(همانند بنویسیم).
حروف الفبا را به صورتی که بچّه ها را گروه بندی کنیم در مدّت زمان مشخّص، هر گروهی که کلمات بیش تری با تعداد حروف بیش تر درست کند، برنده است. در این بازی حروف پرکاربرد، باید با تعداد بیش تری در اختیار هر گروه باشد.که میتوان فعالیت نوشتاری نیز در این روش در بین گروه ها تقسیم شود.
تمرینات نوشتاری براساس نگارهای کتاب فارسی کلاس اول یک دفتر مشق کامل
اما سوالات فارسی که می توانید در کاربرگی به دانش آموز داده شود نمونه ای از سوالات کاربرگ در زیر آورده شده است
سوال ۱: وسایل مدرسه ای که پیدا میکنند فقط رنگ آمیزی نمایند
سوال ۲: وسایل شخصی را پیدا کرده و رنگ کنند
سوال ۳: نام نعمت ها را به شما بگویند و آن را بکشند
سوال ۴: یک خط و نقطه مشکی، یک خط و نقطه قرمز، یک خط و نقطه مشکی، یک خط و نقطه قرمز و به این تربیت تکرار کنند (الگو = تکرار شدن با نظم اشکال، حروف، رنگ ها، نماد ها و….)
سوال ۵: این اشکال را ۲تا مشکی بنویسند، ۲تا قرمز، ۲تا مشکی. ۲تا قرمز و باز هم همین الگو ادامه پیدا کند.
✔️از دانش آموزان بخواهید هر شکلی را پیدا میکنند و رنگ میکنند، به شما بگویند چیست؟! اگر حوله است، به تصویر نگاه کنند و تصویر نوشته شده را به خاطر بسپارند، نه اینکه بتوانند از روی کلمه بخوانند
دیدگاهتان را بنویسید