طرح فرايند ياددهي يادگيري تهیه شده توسط تیم گزینه جهت بهره مندی شما.
هدف كلي | دانش آموزان بانحوه ساختن كاردستي آشناشوند. | ||
اهداف جزئي | – وسايل لازم براي ساختن كاردستي رانام ببرد.
– نحوه ساخت کاردستی رابداند. – بامعیارهای اساسی درکارهای هنری آشناباشد. – نكات ايمني رادرساخت كاردستي موردنظربداند. |
||
اهداف رفتاري | حيطه ي شناختي:
– ابزارووسايل لازم براي انجام كاررانام ببرد. – معیارهای اساسی درکارهای هنری رابیان کند. – نام ديگررشته هاي هنري راكه مي توان باكارموردنظرتلفيق كردبگويد. – روش هاي مختلف براي ساخت كاردستي رابیان کند.
حيطه ي عاطفي: – متوجه زيبايي هاي اطراف خودشده وبراي انجام كارخودازطبيعت الهام بگيرد. – باساخت كاردستي اعتمادبه نفس خودراتقويت كند. – بابرقراري ارتباط ومشاركت باديگران تمايل نشان داده وازكارگروهي لذت ببرد. – کارهنری گروه های دیگرراارزیابی کند.
حيطه ي رواني –حركتي: – زيبايي هاي اطراف خودرابادقت بيشتري بنگرد. – روش های مناسب براي ساخت كاردستي راامتحان کند. – بااستفاده ازحركات دست وانگشت باميل خود،كاردستي بسازند. – باپروراندن موضوع درذهن خودبتواننددرذهنشان كاردستي موردنظررابسازند. – باهمكاري بااعضاي گروه خود،كاردستي بسازند. |
||
اهداف عملكردي | – بااستفاده ازحرکات دست وانگشت بامیل خودچیزی بوجودآورند.
– باهمکاری بااعضای گروه خود،کاردستی بسازند. – مراحل ساخت کاردستی خودرا به سایرگروه هانشان دهند. |
||
مفاهيم كليدي | كاردستي ،خرس ،جنگل | ||
روش هاي تدريس | تلفیقی ازروش های همياري ،بازي ،نمايشي،خلاقیتی،پرسش وپاسخ
|
||
رسانه – وسايل آموزشي | مقوا(انواع رنگ)،قيچي،چسب مايع،يونوليت/ماكت جنگل،تصاويرمراحل ساخت كاردستي،موسيقي بي كلام،توپ،فهرست درس هنر،گيره، طناب،گل، برچسب نام دانش آموزان،پوشه کار،چک لیست،مقوای جایزه،شال گردن،ماژیک، عروسک،کارت های گروهبندی،ضبط
|
||
جينش كلاس | گروهبندي بصورت تصادفي ازطریق پیداکردن نام خود،چینش به صورت U شکل
|
||
مباني نظري تدريس | نظریه ی شناخت گرایی حمایت کننده تدریس موردنظرمی باشد.دراین دیدگاه یادگیری فرایندجهت دار،فعال ووابسته به فعالیت های فکری وذهنی است که به دانش پیشین یادگیرنده وابسته است.
|
||
مراحل اجرايي روش هاي ياددهي – يادگيري ( از شروع كلاس تا پايان ) | |||
انگیزه سازی | قصه ای درارتباط باکاردستی موردنظربیان می کند.
عروسک هایی به شکل خرس به دانش آموزان نشان می دهد. |
بادقت وعلاقه به قصه گوش می دهد.
بادقت به عروسک هانگاه می کند.
|
۵دقیقه |
فعاليت هاي معلم(یاددهی) | فعاليت هاي دانش آموز(یادگیرنده) | ۱۵دقیقه | |
مراحل اجرایی روش های یاددهی ویادگیری |
ورودبه كلاس همراه دانش آموزان
سلام واحوالپرسی وحضوروغيا ب ورسیدگی به وضع دانش آموزان
دادن توپ برای مشخص کردن نام گروه ها |
پیداکردن جای خودازطریق برچسب روی میزها
پاسخ به سوالات معلم
کنارهم قراردادن تکه های کاغذبرای پیداکردن نام گروه خود |
(پرورش هوش کلامی) |
رسیدگی به تکالیف جلسه قبل(ارزشیابی تشخیصی)
نشان دادن فرم فهرست درس هنرومشخص کردن موضوع
قصه گویی همراه بانشان دادن ماکت جنگل |
دادن تکالیف به معلم
بیان موضوع ازروی فهرست
توجه ودقت به قصه گفته شده |
(پرورش هوش طبیعت گرا) |
|
نمایش عروسک هادرمعرض دیددانش آموزان
بیان معیارهای تهیه کاردستی
بیان توجه به نکات ایمنی وبهداشتی |
برداشتن عروسک هاودقت درساخت آنها
رعایت معیارهادرتهیه کاردستی
رعایت نکات بهداشتی وایمنی |
(پرورش هوش درون فردی) | |
زیرنظرگرفتن چگونگی انجام کارتوسط دانش آموزان وتشویق برای بهترکارکردن وحل مشکل آنان | برش قسمت های مختلف کاردستی وچسباندن تکه های مقوابه هم | (پرورش هوش حرکتی،جسمانی،میان فردی) | |
آویزان کردن کاردستی ها
جمع بندی توسط دانش آموزان |
اظهارنظرکردن درموردسایرگروه ها
ازهرگروه یک نفرمراحل رابه ترتیب کنارهم می چینند. |
(پرورش هوش کلامی) |
|
بازی باچشم بسته
اهداء جایزه خواندن شعرهمراه با دانش آموزان |
اجرای بازی باچشم بسته برای رسم خرس ساخته شده
انتخاب جایزه باتوپ جمع شدن دروسط کلاس وخواندن شعردرخاتمه کلاس |
||
ارزشيابي | تشخیصی:
بررسی کارهای گروه هاوآویزان کردن روی دیوار
تکوینی: پرسش وپاسخ ازدانش آموزان درحین تدریس
پایانی: جمع بندی توسط دانش آموزان بازی باچشم بسته |
دادن نقاشی های انفرادی به معلم
پاسخ به سوالات معلم واظهارنظردرموردکارگروه های دیگر
ازهرگروه یک نفرمراحل رابه ترتیب کنارهم می چیند. اجرای بازی باچشم بسته برای رسم خرس ساخته شده |
۴دقیقه
۴دقیقه |
فعاليتهاي تكميلي
( خارج از كلاس ) |
ساختن کاردستی درخانه
تهیه گزارشی درباره زندگی خرس ها |
گوش دادن به خواسته معلم وانجام آن
گوش دادن به خواسته معلم وانجام آن
|
۲دقیقه |
دیدگاهتان را بنویسید