طرح درس آموزش تخصصی ویژه دانش آموزان تیزهوشان
آشنایی با شهر های ایران (به عنوان مثال کرمانشاه)
اهداف رفتاری:
از فراگیران انتظار می رود در پایان درس بتوانند:
-موقعیت شهر کرمانشاه را در ایران بدانند.
-حداقل دو مکان دیدنی و تاریخی از این شهر را بشناسند.
-چگونگی از بین رفتن حکومت اشکانیان و روی کار آمدن حکومت ساسانیان را بدانند.
-پادشاهان معروف ساسانیان که نام آنها روی سنگ نبشته ها آمده را بشناسند.
-تحولات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی هر دوره از دوره ی حکومت پادشاهایی ساسانیان را توضیح دهند.
-کتاب و سه پایه اصلی دین زر تشت را نام ببرد.
-چگونگی از بین رفتن ساسانیان را توضیح دهند.
-نسبت به تاثیر و نفوذ و گسترش اسلام در آغاز بعثت پیامبر علاقه نشان دهند.
-چگونگی ورود اسلام به ایران را بدانند و نیز این که این پدیده از چه دوره ای و در زمان حکومت کدام پادشاه شروع شد.
-غذا های محلی و مخصوص شهر کرمانشاه را نام ببرند.
-صنایع دستی شهر کرمانشاه را بشناسند.
هدف های رفتاری (ورودی):
انتظار می رود دانش آموزان قبل از تدریس درس جدید بتوانند:
با شهر کرمانشاه تا حد کمی حداقل آشنایی داشته باشند.
حداقل یک نفر به این شهر سفر کرده باشد به این منظور که در ابتدای تدریس حداقل یک نفر از خاطرات خود در این شهر بگوید و بقیه گوش کنند.
هدف های رفتاری (خروجی):
انتظار می رود در پایان درس دانش آموزان بتوانند :
-موقعیت کرمانشاه در ایران را بدانند.
-با دوره های تاریخی و حکومت های تاریخی در ایران آشنا شده باشند.
-کتاب مقدس و ارکان دین زرتشت رابشناسند.
-از چگونگی ورود اسلام به ایران آگاهی پیدا کرده باشند.
-در مورد تحولات دو ره های اشکانیان و به خصوص و بیش تر ساسانیان اطلاع داشته باشند.
-غذا های محلی و صنایع دستی کرمانشاه رابشناسند.
تکنولوژی آموزشی:
استفاده از عکس هایی از تمام مکان های تاریخی و چه غیر تاریخی شهر کرمانشاه.
الگوها و روش های تدریس:
– دریافت مفهوم – توضیحی – نمایشی –سخنرانی-پرش و پاسخ –استفاده از تکنولوژی- گردش علمی تخیلی و تلفیقی با محوریت قصه گویی
رسانه و وسایل آموزشی:
کتاب درسی – تابلو – دیتا شو – استفاده از نقشه ی کشور ایران
ارزشیابی تکوینی:
برای ارزشیابی این درس سوال روبه رو را (( دانش آموز عزیزم اگر فردا دو امتحان داشته باشی با توجه به شرایط و زندگی شخصی خودت چه طور برنامه ریزی می کنی تمام کار هایت را؟)) در بالای صفحه می نویسم و به تک تک دانش آموزان می دهم.
تعیین تکلیف:
-کسب اطلاعات بیش تر در مورد شهر کرمانشاه از منابع معتبر
-درست کردن پوستر برای شهر های تاریخی با توجه به علایق هر فرد (بدین صورت که عکس هایی از مکان های تاریخی شهر مورد نظر خودمان جمع آوری کرده و این عکس ها را با حاشیه های متفاوت و زیبا بر روی مقوا ای می چسبانیم و در مورد تک تک عکس ها تو ضیحاتی می نویسیم.
دیدگاهتان را بنویسید