روش تدریس تیزهوشان پایه ششم با استفاده از روش گانیه
پیش زمینه روش گانیه
روبرت گانیه (۱۹۱۶-۲۰۰۲) از پیشگامان رشته روانشناسی آموزش محسوب می شود که پرداختن به فنون تدریس را از دهه ۱۹۴۰ آغاز کرد. کتاب او با نام “شرایط آموزش” که اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر گردید، به معرفی شرایط کلیدی آموزش موثر پرداخته است. او ضمن ایجاد فرآیندی ۹ مرحله ای، هر یک از آنها را نیز به صورت تفصیلی برای آموزش موثر توضیح داده است. درضمن مدل گانیه برای ارائه انواع آموزش ها مفید بوده است.
اهداف کلی:
سفر انرژی
اهداف جزیی:
۱-فراگیران بتوانند بامفهوم انرژی آشنا شوند.
۲-فراگیران بتوانند با انرژی های مختلف اشنا شوند.
۳-فراگیران بتوانند با منابع مختلف انرژی آشنا شوند.
اهداف رفتاری:
۱-فراگیران بتوانند فهرستی از انرژی های مختلف رادر زندگی روزمره بیان کنند(دانشی)
۲-فراگیران بتوانند تبدیل انرژی را در وسایل ساده بیان کنند.(دانشی)
۳-فراگیران نسبت به انجام کار گروهی اشتیاق داشته باشند.(نگرشی)
۴-فراگیران نسبت به صرفه جویی در مصرفانرژی درمحیط اطراف خود احساس مسولیت کنند.(نگرشی)
۵-فراگیران بتوانند چرخه تبدیل انرژی را رسم کنند.(مهارتی)
۶-فراگیران بتوانند دومینوی ساده بسازندودرکلاس نمایش دهند.(مهارتی)
روش تدریس:
اکتشافی و با استفاده از بارش مغزی دانش آموزان
ارزشیابی تشخیصی:
معلم:بچه ها تو کتاب علوم سوم درباره انرژی صحبت شده بود.
کی میتونه چند نمونه از انرژی رو نام ببره!؟
علی:گرما و نور رضا:برق و صوت
وسایل کمک آموزشی:
انواع باطری.چراغ قوه.فرفره.ظرف آب.سنگ.موتور الکتریکی
ارائه درس:
گام اول: ایجاد انگیزه
معلم ۱۰دقیقه اول از ورود دانش آموزان به کلاس باهماهنگی مدیر مدرسه سیستم گرمایشی و روشنایی کلاس را خاموش کندوبعداز ورود دانش آموزان فرایند آموزشی را آغاز می نمایید.
معلم: سلام بچه ها دانش اموزان:سلللللامپسر گلم علی.محمد امین.سبحان.رضا…
معلم: تکالیف جلسه قبلتون رو برای ارایه آماده کنید.
علی: آقا اینجا چرا اینقد تاریکه!؟
معلم: ساعت قبل که هیچ مشکلی نبود.کسی میتونه جواب علی رو بده!؟
سبحان: آقا فک کنم سیستم گرمایشی کار نمیکنه!؟
رضا: فک کنم لامپ ها سوخته
گام دوم: آگاه ساختن از هدف
معلم: میدونستید گرما ونور شکل هایی از انرژی هستند.اگر به درس امروز خوب گوش کنید میتونید بفهمید که این انرژی ها از کجا اومدن وچه کاربردی تو زندگی دارند.
حالا من از نماینده کلاس میخواهم به اقای مدیر اطلاع بدهند که سیستم گرمایشی و نور کلاس را راه اندازی کند.
گام سوم: یاد اوری پیش نیاز ها
گام چهارم: ارایه محرک
معلم وسایل مثل انواع باطری،چراغ قوه،فرفره،ظرف آب،سنگ موتور الکتریکی،رو به بچه ها نشان میدهد و از گروه میخواهد با توجه به تکالیفی که به آن ها محول میشوداز وسایل استفاده کنند.
گام پنجم: تدارک راهنمایی یادگیری
گروه بندی: معلم دانش آموزان را به ۵گروه۴نفری تقسیم میکند.
به هرگروه یک تکلیف ارایه میکند و به ان ها میگویند بعد از۵دقیقه نظرات وسوالات احتمالی را جمع اوری کنند و سرگروه آن را براکلاس درس میدهد.
معلم:حالتون خوبه؟ دانش آموزان:بله
معلم: الحمدالله خداروشکر
معلم: حضور و غیاب کنیم ببینیم کی سر کلاس هست!؟
گروه یک:
الان چه کارهایی می توانیم انجام بدهیم که گرم شویم؟
گروه دوم: فکرکنیدکه چگونه می توانیداین فرفره رابچرخانید؟
گروه سوم:
ازانرژی باطری برای که کارهایی می توانیم استفاده کنیم؟
گروه چهارم:
بدن ماانرژی موردنیازخودراچگونه تامین کند؟
گروه پنج:
چطوری بااین سنگ می شودآب بیشتری به بیرون پاشیده شود؟
نماینده گروه یک:
مامی توانیم به چندطریق خودمون راگرمکنیم.۱-ازبخاری استفاده می کنیم ۲-دستهایمان رابه هم میمالیم۳-لباس گرم می پوشیم۴-ورزش کنیم تاگرم بشویم.
نماینده گروه دوم:
راه هایی که مابرای به حرکت درآوردن فرفره پیشنهادکرده است :۱- فرفره رافوت کرد۲- پره های فرفره رازیرآب بگیریم۳-ازموتورالکتریکی( موضوع جلسه ی قبل)استفاده کنیم.
نماینده گروه سوم:
فهمیدیم که ۱- باطری می تواندچراغ قوه راروشن کند۲- باعث حرکت ماشین های اسباب بازی می شود۳- باطری باعث حرکت عقربه های ساعت می شود.ماشین های واقعی باطری دارند.
نماینده گروه چهارم:
مافهمیدیم که بدن ماازطریق غذاخوردن انرژی خودرابدست می آوردولی سوال برای ماپیش آمده به چه غذاهایی میگن پرکالری؟ اصلاکالری چیست؟
نماینده گروه پنجم: مافهمیدیم که۱- هرقدرسنگ روازفاصله بیشتری رهاکنیم آب بیشتری به بیرون ظرف پاشیده می شود۲- یه راه دیگه هم اینه که سنگ بزرگتری رارهامی کنیم.راستی آقاچه اتفاقی می افتد؟
معلم: بچه های من،حالابه کمک هم به سوالات گروه های مختلف جواب می دهیم.
جمع بندی درس:
معلم: بچه ها همه ی جواب های شمادرسته.
-انرژی که در اطراف ما هست توانایی تبدیل شدن به انرژی دیگری را دارد.
-شما برای هرفعالیتی که انجام میدهید،انرژی صرف می کنید.
-واحد انرژی روی مواد برحسب کیلو کالری به طور تقریبی معادلد۴۰۰۰ژول است.
ارزشیابی پایانی:
در گروه خود انرژی را برای هریک از مواد زیر بیان کنید.
ورزشکاری که تیرو کمان را می کشد و سپس ان را رها میکند.
کوهنوردی که از بالای کوه بالا میرود وسپس با چتر نجات پایین می اید.
آبی که پشت سد جمع میشود وسپس توربین برق ابی را می چرخاند.
ارائه تکلیف:
مجموعه ای از وسایل و پدیده هایی که میتوانند تبدیل انرژی را انجام دهند لیست کنید، وتصویر آن ها را بکشید و برای جلسه بعد به کلاس بیاورید.
یک دومینوی ساده طراحی کرده و در کلاس درست کنید.
دیدگاهتان را بنویسید