لباس فرم مدارس و رنگین کمانی از رنگ‌ها و طراحی‌ها جهت آن چالشی است که در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس تب و تاب آن شدت می‌گیرد.

لباس فرم مدارس خرج تراشی یا کمک به کیفیت آموزشی؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ یکی از اتفاقات جالب و دوست داشتنی که با شروع مدارس حال وهوای خاصی به شهر می دهد حضور دانش آموزان با لباس های فرم رنگی جهت رفتن به مدارس است لباس هایی که جهت دانش آموزان نیز می تواند تداعی کننده بازگشت به دوران تحصیل باشد.

البته این تنوع لباس فرم مدارس همچنین طرح و رنگ تعیین شده است جهت آن از سوی مدیران مدارس گاه با اختلاف سلیقه والدین یا دانش آموزان مواجه می شود همچنین قیمت و کیفیت لباسی که در فروشگاههای معرفی شده است از سوی مدارس عرضه می‌شود از جمله مسایلی است که منزل و مدرسه را به چالش می‌کشاند.

لباس فرم مدارس؛ اجبار یا اختیار؟

چالش تنوع لباس مدارس یکی از دغدغه‌های مهمی است که هرساله شهریورماه اولیای دانش‌آموزان را درگیرمی‌کند و چندسالی است که تعیین لباس فرم جهت مدارس با الگوی مشخصی جهت هر مدرسه وجود دارد، این امر می‌تواند ابعاد مثبت و منفی را در برگیرد که بستگی به شرایط دانش آموز دارد.

لباس فرم مدارس خرج تراشی یا کمک به کیفیت آموزشی؟

به نظر می‌رسد عوض کردن الگوی لباس مدرسه نظارت چندانی را از سوی آموزش و پرورش به دنبال ندارد و در تهیه لباس فرم مدیران مدارس به صورت تحمیلی خانواده ها را بر آن داشته تا این لباس‌ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرارداد خریداری کنند.

هرچند هماهنگ بودن لباس دانش‌آموزان تاحدی چاره ای جهت حذف فاصله طبقاتی محسوب می شود ولی عوض کردن هر ساله این لباس های فرم جهت خانواده هایی که توان مالی بالایی ندارند مسئله ساز خواهد بود علاوه بر این مساله عوض کردن هر ساله فرم مدارس یک نوع اسراف است آیا که امکان استفاده از لباس فرم مدارس جهت مصارف دیگر چندان مناسب نبوده است و قطعا بدون استفاده خواهد ماند و در کنار هزینه هایی بالای نوشت افزار و سایر هزینه های مربوط به مدرسه این عوض کردن دائمی بار مالی به خانواده ها تحمیل می کند.

احمدعابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ در مورد ساماندهی اوضاع لباس مدرسه عنوان کرد: هنوز آیین نامه کاملی جهت این منظور تهیه نشده و با بررسی ابعاد متفاوت این عنوان در حال ارزیابی شرایط از جوانب متفاوت و در نهایت ارائه نتیجه قطعی هستیم.

وی افزود :مواردی دیگری همچون تناسب لباس فرم با اوضاع اقلیمی، اختیاری یا اضطراری بودن آن، تاثیر بر کیفیت آموزشی و مواردی دیگر از این قبیل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

لباس فرم مدارس و رنگین کمانی از رنگ‌ها و طراحی‌ها جهت آن چالشی است که در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس تب و تاب آن شدت می‌گیرد.

رنگ لباس ها، جاذبه ای جهت دانش آموزان ابتدایی

از نظر متخصصان تنوع رنگ بانشاط و شادابی رابطه مستقیم دارد و موجب می‌شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.

نیسا محمودی روانشناس در در گفت وگو باخبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ با بیان اینکه رنگ لباس ها و تشعشعات آن روی میزان اضطراب تاثیرگذار هستند، عنوان کرد: گزینش رنگی مناسب جهت لباس های مدرسه به خاص در دانش آموزان ابتدایی از اهمیت بسزای برخوردار است.

وی ادامه داد:همانطور که فضای رنگی جهت فرزند ها جاذبه بیشتری دارد لباس های رنگی و روشن نیز جهت دانش آموزان ابتدایی خوشایند خواهد بود و استفاده از لباس های رنگی به جهت اینکه نیازمند مواظبت زیاد است به آموزش نظم زیاد کمک می کند.

این روانشناس اظهار کرد: از نکات مثبتی که لباس فرم مدارس داشته ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در میان دانش آموزان است و از ایجاد فاصله طبقاتی و سوتفاهم ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

لباس فرم مدارس خرج تراشی یا کمک به کیفیت آموزشی؟

محمودی گفت: جهت دانش آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر استفاده از لباس های با رنگ و فرم متناسب با سن دانش آموز مهم است.

ایده های رنگارنگ دانش آموزان و اولیا را جدی بگیریم

ایده‌های خاص جهت گزینش پوشش مدارس دانش‌آموزان، تمامی ندارد و هر یک از والدین بر اساس نوع و سلیقه خود، ایده جالبی را مطرح می‌کند بنابراین باید بازبینی لباس فرم دانش‌آموزی، علایق دانش‌آموزان و میل به آنها به قشنگی و مدل، مورد توجه قرار گیرد.

علی عراقی معاون اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش‌ در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ در مورد ساماندهی لباس فرم در مدارس‌ اظهار کرد: کار گروه‌ ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تشکیل شده است و دستورالعملی‌ را جهت ساماندهی تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: در کارگروهی‌ که آموزش و پرورش و بخش‌هایی نظیر آن عضو هستند تأکید بر استفاده دانش‌آموزان از پوشاکی با الگوهای ایرانی و اسلامی و استفاده از پارچه ایرانی با طرح‌ها و مدل‌های جالب جهت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است.

لباس فرم مدارس و رنگین کمانی از رنگ‌ها و طراحی‌ها جهت آن چالشی است که در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس تب و تاب آن شدت می‌گیرد.

معاون اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش‌ در مورد روند تهیه لباس‌های فرم دانش‌آموزان که خارج از مدرسه انجام می‌شود، بیان کرد: اکنون مدارس با تولیدی‌های بخش شخصی یا تولیدی‌های هنرجویان‌ کاردانش‌ فعالیت می‌کنند ولی جهت ساماندهی این شرایط آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارشاد و نهادهای مربوطه‌ در حال تدوین دستورالعملی‌ جهت تهیه لباس فرم دانش‌آموزان است و امیدواریم‌ تا مهر ماه این دستورالعمل جهت مدارس اجرایی شود.

وجود لباس فرم مزایا و معایب خاص خود را دارد که نیاز به بررسی دقیق تری داشته تا چالش های آن مانند بار مالی، جذابیت فرم و رنگ، ساماندهی توزیع آن و جمع شدن بازارهای سیاهی که گاهی در فروش لباس مدرسه ایجاد شده، جلوگیری کرده و کمکی به کاهش دغدغه اولیا و دانش آموزان بکند که این امر مستلزم توجه جدی تر آموزش و پرورش به عنوان متولی مهم نظام تعلم وتربیت است.

انتهای پیام/

لباس فرم مدارس خرج تراشی یا کمک به کیفیت آموزشی؟

لباس فرم مدارس؛ ضرورت یا اختیار؟

واژه های کلیدی: خبرنگار | خانواده | استفاده | آموزشی | مدرسه | آموزش | آموزش و پرورش | لباس فرم مدارس


برچسب ها: , , , , , , ,