ديگر نيازي نیست وقت زیادی را صرف کنید و به راحتی با شرکت در آزمون آنلاين سایت گزینه ها مي توانيد خارج از ساعات تدرس و حتي خارج از ساعت کار آموزشگاه یا نمونه سوالات رشته مدیریت رسانه (کنکور ارشد) آشنا گردید و در آزمون اصلی موفق شوید.
معرفی رشته مدیریت رسانه:
برای معرفی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه بد نیست نگاهی به تعریف این رشته بیندازیم. در تعریف دقیق مدیریت رسانه و معرفی رشته دانشگاهی آن نظرات بسیاری وجود دارد. برخی معتقدند که رسانه ها هم می توانند یک سازمان تلقی شوند و مانند سازمان های دیگر مدیریت شوند و در واقع معتقدند یک مدیر رسانه باید وظایف اصلی مانند برنامه ریزی و هماهنگی و… را با صرف بهینه منابع انجام دهد و مهم ترین وظیفه مدیریت رسانه مانند سایر سازمان ها رسیدن به اهدافی مانند سود آوری، حفظ بقا و… است و این رویکرد در واقع از تخصصی تر شدن علم مدیریت حاصل شده است و طبق این دیدگاه یک مدیر موفق در سازمان می تواند در مدیریت رسانه هم موفق شود. در رویکرد دیگر به رشته مدیریت رسانه را می توان رویکرد” مدیریت بر رسانه” تعریف کرد.
در این رویکرد هدف اصلی، نحوه ی ارتباط نظام سياسي و دولت با رسانه ها و كنترلي كه از سوي آن ها بر رسانه ها اعمال مي شود می باشد که البته ناگفته نماند که این ارتباط با توجه به نوع مالکیت رسانه(دولتی, عمومی یا خصوصی) متفاوت خواهد بود. دیدگاه بعدی دیدگاه مدیریت ارتباط با رسانه ها است که به طور خلاصه از نظر طرفداران اين ديدگاه مديريت رسانه يعني بيشترين و بهترين بهره را از قدرت و نيروي رسانه هاي جمعي در جهت اهداف و مقاصد سازمان ببریم. یعني مثلا بتوان براي تبليغات از ظرفيت هاي رسانه اي استفاده كرد، يا در مواقع بحراني و زماني كه حيثيت، اعتبار و شهرت سازمان خدشه دار مي شود بتوان با تعامل مؤثر با رسانه ها و استفاده از قدرت اطلاع رساني و تبليغي آنها از بحران كاست و حتي آن را به فرصت هايي براي سازمان مبدل ساخت در واقع به نوعی این رویکرد به قدرت ارتباط عمومی نگاهی ویژه دارد. رویکردهای دیگری هم در مدیریت رسانه مانند مدیریت معنی و محتوا یا مدیریت رسانه های خرد و ماتریس مدیریت رسانه و… وجود دارد که در مطلبی جداگانه به تفصیل به آن ها می پردازیم.
اما چیزی که در مرد رشته مدیریت رسانه واضح است این است که با توجه به نوپا بودن این رشته و بعد گذشت چهار دهه از ظهور آن هنوز ادبیات و پایه محکم مختص به خود را پیدا نکرده است و در رویکردهای بالا واضح بود که رشته مدیریت رسانه با کمک بقیه رشته ها و تخصص ها توضیح داده می شد. رشته مدیریت رسانه در واقع هیچ کدام از موارد بالا نیست و ترکیبی از همه آن ها است و با وجود این که این رشته یکی از گرایش های علوم ارتباطات است فقط به ارتباطات ختم نمی شود و صرفا به مدیریت یا مباحث کوچکتر مثل روزنامه نگاری و… هم محدود نمی شود و به نظر می رسد هم چنان جای کار و تحقیق در این رشته در ایران و جهان تا رسیدن به پایه علمی محکم وجود دارد.
دروس و ضرایب رشته مدیریت رسانه :
۱ -زبان عمومي و تخصصي (انگليسي)، ضریب: ۳
۲ -مباني كلي ارتباط جمعي (شناخت وسائل ارتباط جمعي، نظريه هاي ارتباط اجتماعي، ارتباط بين المللي مخاطبـان ارتباطـات جمعـي و آثـار اجتمـاعي ارتباطات)، ضریب: ۴
۳ -كاربرد آمار و روش تحقيق، ضریب: ۲
۴ -دانش مديريت، ضریب: ۴
۵ -اخلاق و معارف اسلامي. ضریب: ۲
دیدگاهتان را بنویسید