با شرکت در آزمون آنلاین رشته علم اطلاعات و دانش شناسي گرایش مديريت كتابخانه هاي ديجيتال (کنکور ارشد) سایت گزینه ها علاوه بر اینکه در مصرف کاغذ، در اختصاص دادن زمان برای طراحی، تایپ، برگزاری و تصحیح آزمون نیز صرفه جویی می کنید. همچنین هزینه های برگزاری و رفت و آمد شما نیز کم می شود.
معرفی رشته علم اطلاعات و دانش شناسي گرایش مديريت كتابخانه هاي ديجيتال:
امروزه با احاطه فن آوری اطلاعات بر اطلاع رسانی، شاهد تحولات و تغییرات اساسی در خدمات کتابخانه های سنتی هستیم. توسعه فناوری اطلاعات باعث شده است که کتابخانه ها به سمت کتابخانه های دیجیتالی گام بردارند . از این رو کتابخانه ها در تلاش هستند تا بتوانند از قابلیت های آن در جهت تحقق اهداف خود سود جویند. در زمینه ایجاد کتابخانه دیجیتال، ایران در اول راه قرار دارد و از مهمترین مشکلات در این زمینه عدم وجود نهادی مشخص برای یک مدیریت اصولی در این زمینه می باشد. هدف از این مطالعه بررسی مدیریت کتابخانه های دیجیتال می باشد. روش پژوهش: این مطالعه به روش کتابخانه ای انجام شده است و منابع آن از طریق جست و جو در متون و پایگاه هایاطلاعاتی مختلف علمی، به دست آمده است. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، مدیریت صحیح کتابخانه های دیجیتال، منوط به داشتندانش مدیریتی و تدوین یک برنامه منظم، با در نظرگرفتن چالش ها و محدویت های کتابخانه دیجیتال، توانمندی های نیروی انسانی)کتابداران(کتابخانه، استانداردها و ملزومات رابط جست و جو در کتابخانه دیجیتال، و توجه به نیاز کاربران می باشد. نتیجه گیری: کتابخانه دیجیتال،کتابخانه ای مشابه کتابخانه های سنتی است، با این تفاوت که منابع آن به فرم دیجیتالی است و برای دسترسی از راه دور کاربران به آن، درمحیط شبکه قرار می گیرد. بنابراین مدیریت کتابخانه دیجیتال نیز جدا از مدیریت کتابخانه سنتی و چاپی نیست. در عین حال، با توجه به اینکه ایران، در زمینه کتابخانه دیجیتال و مدیریت آن نو پاست، می توان ملزوماتی را که در پژوهش در زمینه مدیریت صحیح کتابخانه دیجیتالارائه گردید، در مدیریت عملی این نوع کتابخانه ها مورد توجه قرار داد.
بازار کار رشته علم اطلاعات و دانش شناسي گرایش:
در بازار کار آینده این رشته به ویژه در سطح کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، نه تنها کتابخانه های سنتی بلکه سازمانها، موسسات و شرکت های مختلف با هدف مدیریت و سازماندهی اطلاعات و راهبری و عضویت در تیم های مدیریت دانش و مدیریت محتوای پرتال های سازمانی؛ مشاوره و گردآوری اطلاعات پژوهشی و تحلیل اطلاعات و معاونت پژوهشی دانشگاه ها با هدف ارزیابی اطلاعات مربوط به انتشارات علمی و پژوهشی و همچنین پردازش داده های مربوط به تولید علم و نیز اخذ مشاوره در خصوص نظامات رتبه بندی علمی و دانشگاهی به دنبال جذب فارغ التحصیلان این رشته خواهند بود.
ماهیت بینرشتهای و پیوندی که علم اطلاعات و دانش شناسی در سالهای اخیر با سایر رشتهها و تخصصهای کاربردی پیدا کرده است؛ به راحتی این بستر را برای فارغالتحصیلان و علاقهمندان رشته فراهم آورده تا تنها موقعیت شغلی خود را محدود به کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نکنند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، پله نخست ورود به بازار کار در این رشته هستند. لیکن کتابخانهها تنها محدود به میز امانت و مرجع و تصویر کلیشهای کتابخانه در گذشته نیستند و در یک مرکز اطلاعرسانی واحدهای متنوعی همچون مجموعهسازی، سازماندهی و آمادهسازی منابع، بخش فناوری اطلاعات و طراحی پایگاههای اطلاعاتی، واحد کتابخانه دیجیتال و تولید محتوای الکترونیکی، بخش مدیریت و روابط عمومی؛ توسعه خدمات مرجع و اشاعه اطلاعات پذیرای متخصصان و فارغالتحصیلان رشته هستند.
دروس و ضرایب رشته علم اطلاعات و دانش شناسي گرایش مديريت كتابخانه هاي ديجيتال:
۱ -زبان عمومي و تخصصي (انگليسي)، ضریب: ۳
۲ -مرجع شناسي عمومي و تخصصي، ضریب: ۳
۳ -سازماندهي منابع، ضریب: ۳
۴ -مديريت مجموعه سازي، ضریب: ۲
۵ -آشنايي با مديريت دانش، ضریب: ۳
۶ -آشنايي بـا علـم سـنجي، ضریب: ۳
۷-مديريت كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني، ضریب: ۲
۸ -آمار و روش تحقيق و آئين نگارش و ويراستاري علمي، ضریب: ۳
۹ -مباني آرشيو، ضریب: ۱
۱۰ -پايگاه داده و نرم افزارهاي كتابخانه اي. ضریب: ۳
دیدگاهتان را بنویسید