انتخاب رشته یکی از دغدغه های مهم داوطلبان ورود به دانشگاه است که باید با نگاهی جدی به آینده و هدفگذاری صحیح این کار انجام شود.

مهارت آموزشی را در کنار درس فراموش نکنید ، رشته‌های بیکارپرور کدام است؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ با اعلام پاسخ بزرگترین ماراتن علمی کشور در سال ۹۶ تب و تاب گزینش رشته و دانشگاه اوج رفته هست، نتایجی که مثل هر سال دیگری با غم و خوش حالی طیفی از داوطلبان همراه بود روزی که داوطلبان نتیجه۱۲ سال تلاش خود را مشاهده کردند هرچند فضای حاکم جهت ورود به دانشگاه ها امروزه نسبت به گذشته شرایط بهتری دارد ولی باز هم مسابقه بر سر رشته‌های خاص و دانشگاه مطرح برقرار است و این میدان شلوغ و پرهیاهوی کلاس های کنکوری و پایداری مافیای کنکوری نیز هنوز به علت وجود این نوع از رشته‌ها است.

به هر روی این روزهای شلوغ باید با مدیریت صحیح داوطلبان پیش رود تا گام آخر رسیدن به دانشگاه خدشه دار نشود و تصمیمی لحظه ای نشانه چندین ساله داوطلبان ورود به دانشگاه را تخریب نکند.

رشته تحصیلی عامل موفقیت در آینده نیست

‎مدت ها است که بعضی کارشناسان اعتقاد دارند تعدادیاز رشته‌های دانشگاهی بازار کاری مناسبی جهت فارغ‌التحصیلانش ندارد؛ موضوعی که عمده علت بیکاری دانش‌آموختگان عنوان شده است است نیاز به بازبینی داشته تا شاید درمانی جهت این درد مزمن جامعه باشد.

مهارت آموزشی را در کنار درس فراموش نکنید ، رشته‌های بیکارپرور کدام است؟

‎هرچند آموزش عالی و آموزش و پرورش متولی ایجاد شغل نیست ولی بدون شک در بازار کار بدون‌تاثیر نیست و یکی از علل امروزی توسعه نامتوازن گزینش رشته ها در دوره مدرسه به علت همین وضوع بوده و تصور دانش آموزان بر این بوده با گزینش رشته تجربی آینده کاری به ری خواهند داشت.

علی عظیمی مشاور تحصیلی درمورد روند گزینش رشته دانشگاه اظهار کرد: مسئله گزینش رشته یکی از مهمترین موارد‌ی است که می‌تواند هر داوطلب جهت ورود به دانشگاه و زندگی چند ساله علمی خود برنامه‌ریزی کند و مهمترین عامل در ورود به رشته و دانشگاه دلخواه مسئله رتبه داوطلب بوده البته نباید گزینش صحیح و واقع‌بینانه را فراموش کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از داوطلبان بعد از گزینش رشته علاقه چندانی به رشته انتخابی نداشته بنابراین نمی‌توانند عملکرد مناسبی در روند تحصیلی خود داشته باشند و با وجود فضایی که جهت اشتغال در کشور وجود دارد چنین فردی نمی‌تواند در آینده کاری نیز چندان موفق ظاهر شود.

عظیمی تصریح کرد: داوطلبان باید به خاطر داشته باشند که صرفا رشته تحصیلی نمی‌تواند عامل مناسبی جهت موفقیت در آینده و کار‌آفرینی باشد بنابراین باید مهارت آموزی را نیز جز برنامه‌های خود قرارداده تا در کنار فعالیت علمی توانمندی‌های خود را زیاد کردن داده و شرایط مثبتی در آینده رقم بزنند.

انتخاب رشته یکی از دغدغه های مهم داوطلبان ورود به دانشگاه است که باید با نگاهی جدی به آینده و هدفگذاری صحیح این کار انجام شود.

احساسی گزینش رشته نکنیم!

عظیمی عنوان کرد: داوطلبان در گزینش رشته حتما دفترچه راهنما را مطالعه دقیقی کنند و از ظرفیت‌ها و نوع پذیرش در دانشگاه‌های مورد نظر مطمئن شوند.

وی با تاکید بر اینکه داوطلبان مراکز مجاز جهت انتخاب رشته را مورد توجه قرار داشته باشند تصریح کرد: بسیاری از مراکز بدون آگاهی کافی در امر گزینش رشته وارد عمل شده است و داوطلبان با مراجعه به چنین مراکزی نمی‌توانند انتخابی صحیح را داشته باشند.

حسین توکلی مشاور عالی شرکت سنجش و آموزش کشور اظهار کرد: بر اساس برنامه زمانی تعیین شده است گزینش رشته داوطلبان کنکور سراسری از ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه بر روی سایت قرار گرفته و در همین وقت اسامی داوطلبان مجاز به گزینش رشته نیز اعلام می‌شود و داوطلبان توجه کنند تا رشته‌های را که در آن از استعداد کافی برخوردارند و یا به طور کامل به آن علاقمندهستند به عنوان رشته تحصیلی در فرم مربوطه ثبت کنند.

مهارت آموزی در کنار تحصیل فراموش نشود

براساس آمار کشوری رشته بهداشت با ۷٫۹ درصد، کمترین میزان بیکاری و رشته محیط‌زیست با ۴۹٫۱ درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد.

عبارات مهم : داوطلبان کنکور سراسری – دانشگاه
‎رشته‌های علوم رفتاری و اجتماعی با قیمت بیکاری ۱۹٫۷ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۱۹٫۵ درصد، حقوق ۲۱٫۸ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۲۲٫۴ درصد، رایانه ۳۹٫۹ درصد، صنعت و فرآوری ۳۲ درصد، معماری و ساختمان ۲۵٫۹درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲۲درصد و محیط‌زیست با ۴۹٫۱ درصد؛ بالاترین میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها اعلام شده است است.

علاوه بر این رشته‌های تربیت معلم با ۸ درصد، روزنامه‌نگاری ۸٫۸ درصد، بهداشت ۷٫۹ درصد، خدمات امنیتی ۸٫۴ درصد و خدمات حمل و نقل با ۱۰٫۸ درصد، کمترین میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان را دارند.

مهارت آموزشی را در کنار درس فراموش نکنید ، رشته‌های بیکارپرور کدام است؟

عظیمی در این باره گفت: بعضی از رشته‌های دانشگاهی بر اساس تحقیقاتی که در کشور انجام شده است جز رشته‌های بدون بازار کار بودند هر چند نمی‌توان این رشته‌ها را نامناسب تلقی کرد ولی اگر داوطلبی نشانه خود از تحصیل را کار آفرینی تعریف کرده باشد نباید چنین رشته‌هایی را گزینش کند ولی بعضی افراد صرفا علاقه و توانمندی خود را اولویت مهم در گزینش رشته می‌دانند که چنین هدفی می‌تواند جهت این افراد موثر باشد.

به شنیده ها اکتفا نکنید

مشاور عالی شرکت سنجش و آموزش کشور گفت: داوطلبان توجه کنند تا رشته‌های را که در آن از استعداد کافی برخوردارند و یا به طور کامل به آن علاقمندند به عنوان رشته تحصیلی در فرم مربوطه ثبت کنند و من توصیه می‌کنم که به گفته ها و شنیده‌های دیگران توجه نکنند.

عظیمی با اشاره به اینکه بعضی داوطلبان صرفا جهت جلوگیری از رفتن به سربازی یا درس خواندن مجدد هر رشته و دانشگاهی را بدون توجه به شرایط خود گزینش می‌کنند گفت: نباید احساسی با مسئله گزینش رشته برخورد شود آیا که می‌تواند عواقب نامناسبی جهت فرد داشته باشد به خاص جهت افرادی که شهرستانهای بسیار دورتر از محل زندگی خود را گزینش کرده و توانایی زندگی به دور از خانواده را ندارند.

انتخاب رشته یکی از دغدغه های مهم داوطلبان ورود به دانشگاه است که باید با نگاهی جدی به آینده و هدفگذاری صحیح این کار انجام شود.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: مشاوره انتخاب رشته می‌تواند کمک بزرگی به داوطلبان داشته باشد ولی در نهایت خود فرد تصمیم گیرنده نهایی بوده و با ارزیابی شرایط می‌تواند عالی ترین گزینش را داشته و آن را پیش ببرد بنابراین داوطلبان نباید نقش مشاوره و ارزیابی شرایطی که خود باید آن را انجام دهند فراموش کنند .

با وجود شرایط حاضر داوطلبان باید در مرتبه اول ارزیابی دقیقی از شرایط داشته و بعد از این مرحله تحصیل در دانشگاهی خاصی را موردتوجه قرار دهند و آینده کاری و زندگی خود را با نگاهی منطقی از همین حالا بسازند.

انتهای پیام/

انتخاب رشته صحیح در کنکور درسراسری

واژه های کلیدی: داوطلبان کنکور سراسری | دانشگاه | داوطلبان | مشاوره | دانشگاه | زندگی | آموزش | بیکاری


برچسب ها: , , , , , ,