عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: تشخیص غیراصولی بیماری ها، افراد را در سیکل معیوب سلامت جامعه وارد می‌کند.

تشخیص ناصحیح بیماری‌ها سیکل معیوب سلامت جامعه

محمدرضا فضل الهی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ اظهار کرد: ریشه کنی ییماری‌ها با مراجعه به هنگام و تشخیص صحیح محقق می‌شود و اگر بعضی بیماری‌ها قابل ریشه کن کردن نباشند با تشخیص، درمان و کنترل کامل، فرد می‌تواند یک زندگی مطلوبی داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به آمار کشوری در خصوص آسم که ابتلای کودکان بیش از بزرگسالان است تشخیص، درمان صحیح و روند کیفیت زندگی سال‌های عمر مفهوم بیشتری پیدا می‌کند.

فضل الهی با بیان اینکه آسم، شایع‌ترین مزمن التهابی به خصوص در کودکان است که باعث خسارت‌هایی از جنبه مادی و مالی به فرد و جامعه می شود، مطرح کرد: شیوع این بیماری به طور میانگین ۰٫۱ درصد از جامعه را در بر گرفته است که بر این اساس در کشور عزیزمان ایران هشت میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

تشخیص ناصحیح بیماری‌ها سیکل معیوب سلامت جامعه

وی ادامه داد: طبق مطالعاتی که در پایتخت کشور عزیزمان ایران انجام شده است به طور میانگین درمان این بیماری حدود ۳۰۰ تا۵۰۰ دلار جهت هر فرد در سال ممکن است هرینه داشته باشد که ممکن است به طور مستقیم به عهده خودش باشد یا به کل سیستم بهداشتی اطلاق شود.

عضو مرکز تحقیقات آسم و آلرژی کشور با بیان اینکه بیماری آسم در طول عمر با بعضی افراد می‌ماند، تصریح کرد: شخصی که به این بیماری مبتلا است به طور متناوب تنگی نفس و خس خس سینه را تجربه کرده و این در کیفیت زندگی فرد تاثیر گذار است.

فضل الهی اظهار کرد: عوارض این بیماری باعث غیبت کودک از مدرسه و بزرگسال از محل کار و کند شدن تناوب اقتصاد سلامت كشور شود به این علت پرسشها کنترل این بیماری بسیار مهم است.

وی گفت: سال ها است که شعار مجامع علمی، انجمن‌های مرتبط با آسم دنیا روی بهتر کنترل شدن آسم است و شرایطی باید در این عرصه فراهم شود که این بیماران با تشخیص صحیح، دارو درمانی و اقداماتی که انجام می‌دهند بیماری را به گونه اى کنترل کنند که منجر به بستری، شدت یافتن عوارض و هزینه‌های جانبی افراد نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: تشخیص غیراصولی بیماری ها، افراد را در سیکل معیوب سلامت جامعه وارد می‌کند.

فضل الهی تصریح کرد: در جهت اهداف گفته شده است سطوح کنترل تعریف شده است و نشانه این است که با تشخیص صحیح، کنترل کامل این بیماری را در دست داشته باشیم.

عضو مرکز تحقیقات آسم و آلرژی کشور بیان کرد: بیماری‌های مزمن ممکن است افراد را از درمان‌های طولانی خسته کند و افراد به درمان‌های غیر پزشکی روی آورند و از درمان‌های مکمل استفاده کنند.

وی گفت: متاسفانه درمان‌های مکمل ما متولی خیلی دقیقی ندارد البته در سال‌های اخیر دانشکده طب سنتی و افرادی که این مطلب را به شکل علمی دنبال می کنند زیاد شده است ولی هنوز خیلی جای کار دارد و این باور‌های نادرستی که جهت خیلی از بیماری‌های مزمن وجود دارد باعث می شود که بیمار مسیر غلط برود و درمان‌های ناقصی در پیش بگیرد.

این متخصص آسم و آلرژی اظهار کرد: در جلسات علمی که با متولیان طب سنتی داریم آن ها هم این درمان‌ها را به عنوان درمان‌های تایید شده است در نظر نمی‌گیرند و بايد مطالعات بسيارى بر بحث‌هایی همانند حجامت، درمان‌های گیاهی و طب سوزنی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی پایتخت کشور عزیزمان ایران اظهار کرد: هنگامی که که کار به عطاری‌ها و درمان‌های نادرست که حتی همکاران طب سنتی هم آن را قبول ندارند برسد مسئله دو چندان می‌شود، متولیان سلامت بايد دوشادوش پزشکان با تاکید بر تشخیص صحیح به مراجع متخصص سیکل‌های معیوب را اصلاح کنند.

انتهای پیام/

تشخیص ناصحیح بیماری‌ها سیکل معیوب سلامت جامعه

عطاری مرجع سلامتی نیست

واژه های کلیدی: سلامتی | بیماری | کنترل | پزشکی | سلامت | زندگی | ایران | آلرژی | درمانی


برچسب ها: , , , , , , , ,