رییس دانشگاه علامه طباطبایی از بازگشت تمامی استادان  اخراجی و دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه در طی دوران مسئولیت خود خبر داد و گفت: طی چهار سال گذشته هیچ

بازگشت تمامی دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه

رییس دانشگاه علامه طباطبایی از بازگشت تمامی استادان  اخراجی و دانشجویان ستاره دار به دانشگاه در طی دوران مسئولیت خود خبر داد و گفت: طی چهار سال گذشته هیچ دانشجو و استادی به علت نگرش و فعالیت سیاسی اخراج و یا به کمیته انضباطی احضار نشده است.

برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد رسمی نداشته ام

دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه زیرساخت های مورد نیاز در دانشگاه علامه طباطبایی به منظور ایجاد جهش علمی طی سال های گذشته فراهم شده است هست، افزود: در طول چهار سال گذشته با وجود پرسشها و موانعی که وجود داشت توانستیم حدود ۵۰ هزار متر مربع که ساختمان چهار دانشکده جدید، کتابخانه جدید، مسجد، ساختمان معاونت فرهنگی و معاونت دانشجویی دانشگاه را در بر می گیرد، ساخته و مورد بهره برداری قرار دهیم.

عبارات مهم : فعالیت های پژوهشی – میزان پیشرفت
بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه علامه

وی در ادامه تصریح کرد:  دانشگاه علامه طباطبایی فاقد امکانات مورد نیاز جهت تحصیل بود و در کنار ساخت سازهای انجام شده، ساختار هیات علمی این دانشگاه طی سال های اخیر تقویت شده است است . بر این اساس توانستیم تمامی استادانی که از دانشگاه به صورت اخراجی، تعلیق و یا بازنشستگی سریعتر از موعد رانده شده است بودند را به دانشگاه بازگردانیم و بدهید ترتیب ۳۰ استاد به دانشگاه بازگشته و فعالیت های خود را از سر گرفتند. ضمن این که حدود ۱۳۵ نفر نیز از طریق فراخوان و با درنظر گرفتن صلاحیت علمی در کسوت هیات علمی  جذب دانشگاه شدند.

 رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین تاکید کرد: تاسیس و راه اندازی دفتر همکاری بین المللی به منظور گسترش ارتباطات بین المللی با دانشگاه های دیگر، از جمله اقداماتی بودکه در سال های اخیر صورت گرفته که بر اساس آن یک جهش علمی قابل توجهی جهت دانشگاه رقم خورد.

ارتقاء رتبه علمی دانشگاه علامه از ۶۰ به ۱۲

دکتر سلیمی ارتقاء علمی دانشگاه علامه طباطبایی از ۶۰ به ۱۲ را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه طی سال های اخیر بیان کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی در بین دانشگاه های دولتی در نیمه پایین جدول رتبه بندی قرار داشت ولی با تلاشی که صورت گرفت این دانشگاه که در بین دانشگاه های رتبه اول در حوزه علوم انسانی به شمار می رود و توانسته رتبه خود را از رتبه ۶۰ به ۱۲ ارتقا دهد.

وی همچنین با تاکید بر این که دانشگاه علامه طباطبایی دومین رتبه را در عرصه تولیدات پژوهشی حوزه علوم انسانی از آن خود کرده هست، خاطرنشان کرد: این دانشگاه بعد از دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران بالاترین رتبه را در عرصه تولیدات پژوهشی علوم انسانی به خود تخصیص داده شده است داده و بیشترین تعداد نظریه پردازی در این دانشگاه اتفاق می افتد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص میزان قراردادهای پژوهشی این دانشگاه با موسسات اجرایی گفت: خوشبختانه میزان این قراردادها از ۳۰۰ میلیون تومان چهار سال گذشته به ۸ میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرده هست. خوشبختانه این جهش، موفقیت بزرگی جهت دانشگاه علامه طباطبایی به شمار می رود که بعد از آماده شدن بعضی زیرساخت ها اتفاق افتاده است اگر  چه اعتقاد هستیم که این میزان پیشرفت کافی نیست و باید ما همچنان نیازمند تقویت ساختار هیات علمی ، ایجاد جهش در حوزه مطالعات بین المللی و گشترش فعالیت های کارآفرینی در دانشگاه هستیم.

دکتر سلیمی راه اندازی نخستین مرکز رشد تخصصی علوم انسانی در دانشگاه علامه را یک موفقیت بزرگ توصیف کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز شرکت های دانش بنیان در آن مستقر می شوند. البته این طور نیست که شرکت های دانش بنیان مختص رشته های فنی باشند بلکه می توانند در زمینه رشته های انسانی نیز وارد شوند و ما اعتقاد هستیم این موفقیت ها، هسته های اولیه جهت حرکت دانشگاه جهت رسیدن به اهداف عالی به شمار می روند.

ارائه آموزش های مهارتی به دانشجویان علامه از سال تحصیلی جدید

وی همچنین به راه اندازی مرکز هدایت شغلی در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: یکی از نوآوری های جدیدی که در حوزه آموزش دانشگاه اتفاق افتاده این است که مرکزی با عنوان “مرکز هدایت شغلی” راه اندازی شده است که بر اساس آن امسال علایق شغلی تمامی ورودی های تازه سنجیده خواهد شد و افراد در کنار واحدهای درسی عادی ، دوره های مهارتی متناسب با علایق شغلی خود را می گذرانند. اگر چه این طرح سال گذشته به صورت پایلوت اجرا شد و امسال دور اول آن با هزینه دانشگاه جهت دانشجویان تازه الورود اجرا و دوره های بعدی با هزینه دانشجویان برگزار می شود که امیدواریم بتواند بخشی از دغدغه های دانشجویان در حوزه اشتغال ر ا پوشش دهد.

هیچ دانشجوی دانشگاه علامه به علت فعالیت های سیاسی کمیته انضباطی نشده است

رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین تبدیل فضای امنیتی این دانشگاه به فضای شاد عادی را از دیگر موفقیت های سال های اخیر بیان کرد و ادامه داد: در کنار فعالیت های خود خوشبختانه توانستیم در طول سالهای گذشته چندین گام در عرصه فعالیت های دانشجویی برداریم به طوری که فضای امنیتی در دانشگاه از بین رفت و طی این سال های حتی یک دانشجوی علامه به علت فعالیت های سیاسی به کمیته انظباطی احضار نشده و یا اینکه هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی از طریق نهادهای دانشگاه مورد فشار قرار نگرفته است.

دکتر سلیمی به راه اندازی شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال بود که دانشگاه علامه طباطبایی شورای صنفی نداشت که خوشبختانه انتخابات شورای صنفی در این دانشگاه برگزار شد و به جز بعضی مراکز که انتخابات به آن حد نصاب نرسید بقیه مراکز دارای شورای صنفی هستند و ما بنا داریم از این دانشجویان جهت برنامه ریزی امور دانشگاه استفاده کنیم.

به گفته وی، در حوزه انجمن فعالیت های سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در وقت مدیریت قبلی یک انجمن اسلامی در دانشگاه فعال بود آن هم به علت عوض کردن در اساسنامه به صورت کاملا محدود فعالیت داشته و فقط افراد خاص با شرایط خاص می توانستند در آن فعالیت کنند. ولی طی چندین سال اخیر سه انجمن مشمول بر انجمن اسلامی آزاد اندیش، انجمن اسلامی و انجمن مستقل دانشگاه (اصلاح اساسنامه) که دو انجمن اصلاح طلب و یکی اصولگرا است در دانشگاه فعالیت می کنند.

رییس دانشگاه طباطبایی همچنین تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت انجمن های فوق در دانشگاه طی چند سال گذشته سه برابر شده است است و اکثر برنامه های برگزار شده است از سوی این انجمن ها بدون حاشیه بوده و دانشجویان با درایت و پختگی خاصی فعالیت های خود را انجام می دهند و در کنار آن انجمن بسیج دانشجویی در دانشگاه فعال است و کارهای بزرگی مانند راهیان نور و راه پیمایی اربعین را انجام می دهند.

افزایش بیش از دو برابری تعداد انجمن های علمی و فرهنگی

هیچ نشریه توقیفی نداشتیم

رییس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: خوشبختانه تعداد انجمن های علمی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی ۲/۵ برابر نسبت به دوره قبل زیاد کردن پیدا کرده و تعداد نشریات دانشجویی دوبرابر شده است و ما هیچ نشریه توقیفی در دانشگاه علامه نداشتیم و حتی نشریه ای به حوزه عملکرد و مدیریت دانشگاه نقد داشت نویسنده این نشریه به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویان گزینش شد.

دکتر سلیمی ادامه داد: فضای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در سال های اخیر فعال تر و نسبت به گذشته مطلوبتر شده است است اگرچه من طرفدار فضای آزادتری جهت دانشجویان هستم ولی جامعه دانشگاهی ما مشغول فعالیت های دیگری است و روی پرسشها دیگری تمرکز کرده هست. به همین علت ما مجبوریم به گونه ای حرکت کنیم که دانشجویان فعال در این فضا کمترین لطمه را بخورند.

بازگشت تمامی دانشجویان ستاره دار دانشگاه علامه

رییس دانشگاه علامه طباطبایی از بازگشت تمامی دانشجویان ستاره دار به دانشگاه طی سال های اخیر خبر داد و گفت: تمامی دانشجویانی که در دوره قبل ستاره دار بودند طی سال های اخیر به تحصیل برگشتند. به جز دو نفر از این دانشجویان که مسئله آنها در گزینش شرکت سنجش برطرف نشده است خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از این دانشجویان بدون حاشیه فارغ التحصیل شده است و از افرادی هستند که ما به آینده علمی آنها امید داریم .

ایجاد فضای آزاد و پویا در دانشگاه ها سخت است

دکتر سلیمی تاکید کرد: فضای فعالیت های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی هنوز مطلوب بنده نیست آیا که دانشجویان مستحق فضای بهتری هستند بنابراین باید فضای بازتری جهت فعالیت دانشجویان در دانشگاه فراهم شود تا زمینه برگزاری برنامه هایی نظیر کرسی های آزاد اندیشی که مورد تایید رهبری است در دانشگاه فراهم شود. ولی باید گفت فراهم کردن این فضا تنها تصمیم رییس دانشگاه نیست بلکه نیازمند هماهنگی های دشواری است که امیدواریم امسال این اوضاع بهتر شود.

در زمینه میزان مقالات بین المللی ضعف داریم

وی با تاکید بر این که فعالیت های پژوهشی و ارتباطات بین المللی دانشگاه علامه طباطبایی در امسال گسترش می یابد اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در امسال تعداد مقالات بین المللی خود را زیاد کردن دهیم متاسفانه در حال حاضر در زمینه میزان مقالات بین المللی ضعف داریم اگرچه در حوزه علوم انسانی این کار سخت به نظر می رسد ولی امیدواریم تسهیلات ایجاد شود تا دانشجویان دکتری و اساتید دانشگاه مقالات بیشتری ارائه دهند .

رییس دانشگاه علامه طباطبایی اوضاع این دانشگاه در حوزه رفاهی و دانشجویی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه خوابگاه های سلامت و همت دانشگاه علامه که جمعیت بیش از ۲۱۰۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی را در خود اسکان داده اند با الگوی خوابگاه های سطح یک کشور طراحی شده است اند و این خوابگاه ها از امکاناتی نظیر سالن های ورزش، کتابخانه، اینترنت رایگان پرسرعت و غیره مجهز هستند.

ساخت مجتمع خوابگاهی ۸۰۰ نفری در دانشگاه علامه طباطبایی

وی در ادامه از برنامه دانشگاه علامه طباطبایی جهت ساخت مجتمع خوابگاهی دانشگاه خبر داد و گفت: کلنگ ساخت این مجمتمع با ظرفیت ۸۰۰ نفر از دانشجویان تا پا یان امسال زمین زده می شود و با ساخت این خوابگاه بتوانیم بعضی از خوابگاه ها که استانداردهای مورد نیاز را ندارند جمع آوری کنیم.

برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد رسمی نداشته ام

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در آخر در خصوص بعضی زمزمه های مطرح شده است جهت معرفی او به عنوان وزیر علوم آینده گفت: در این خصوص بعضی مشاوره هایی با بنده صورت گرفته ولی تاکنون هیچ کدام از مقامات ریاست جمهوری در این زمینه با من صحبتی نکرده است و فرض من این است که در چارچوب مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی امور را دنبال خواهم کرد.

 

بازگشت تمامی دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

 

واژه های کلیدی: فعالیت های پژوهشی | میزان پیشرفت | فعالیت سیاسی | دانشجویان | دانشگاه | خوابگاه | طباطبایی | اندازی | دانشگاه | بازگشته | انجمن


برچسب ها: , , , , , , , , ,