معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان و لزوم عضویت در کلاس‌های تقویتی در فصل تابستان توضیحاتی ارائه کرد.

خوب یا بد؟ , پر کردن تابستان با کلاس‌های تقویتی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «پرسشگر» در مورد برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان با اشاره به ساحت های ۶گانه در سند تحول بنیادین بیان کرد: طی ۹ ماه سال تحصیلی معمولا به ساحت های سیاسی و اجتماعی زیاد توجه شده است بنابراین باید زمانی جهت توجه به سایر ساحت های ۶گانه وجود داشته باشد.

وی افزود: باید در ایام تابستان به ساحت های مغول مانده و غنی سازی اوقات فراغت پرداخته شود و جهت این روزها برنامه ای جامع با تدارک نیروی انسانی و بودجه کافی داشته باشید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد : بعضی از اولیا در ایام تابستان دانش آموزان را به کلاس های تقویتی درسی جهت آمادگی پایه های تحصیلی بالاتر می برند که پژوهش های انجام شده است در این حوزه نشان می دهد ایام تابستان وقت تثبیت یادگیری است و نباید در این دوران مجددا به یادگیری مطالب درسی پرداخت و در صورتیکه که این مساله رعایت نشود ‌ذهن جهت سال تحصیلی آینده نیز آمادگی ندارد.

خوب یا بد؟ , پر کردن تابستان با کلاس‌های تقویتی

فیض در خصوص برنامه های پیشنهادی مناسب دانش آموزان در این ایام گفت: صنایع هنری، مهارت آموزی، خود اشتغالی، ورزش، فعالیت هایی با جنبه تقویت تعامل ات اجتماع می تواند جهت دانش آموزان در اوقات فراغت تابستان مناسب باشد.

وی به برنامه های آموزش و پرورش جهت اوقات فراغت اشاره کرده و تصریح کرد: ستاد مرکزی جهت غنی سازی اوقات فراغت داریم همچنین تعاملی با دستگاه های مشارکتی برقرار کردیم و مقرر شد بعضی از برنامه های کوتاه مدت مهارتی در مدارس انجام شود.

ایجاد ۲۵ هزار پایگاه اوقات فراغت در کشور

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شعار “هر دانش آموز یک مهارت” ادامه داد : ۲۵هزار پایگاه اوقات فراغت در سراسر کشور ایجاد شده است که بخشی از فعالیت های درنظر گرفته شده است شرکت فنی و حرفه ای در این پایگاه ها و بخشی با معرفی نامه به مراکز مربوطه ارجاع داده می شود و این فرآیند از نیمه تیرماه شروع شده است شده، همچنین بعضی نهادها مانند شرکت تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، شرکت دانش آموزی، هلال احمر، شهرداری ها و بسیج دانش آموزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به آموزش و پرورش کمک می کنند.

فیض در مورد بودجه درنظرگرفته شده است جهت اوقات فراغت اظهار کرد: با احتساب تعداد ۱۴میلیون دانش آموز و برنامه ریزی جهت آنها در پایگاه های تابستانی و حق الزحمه هفت هزار تومانی ، مبلغ ۱۰هزار میلیارد تومان نیاز بوده که امسال فقط ۲ میلیارد تومان در نظرگرفته شده است و بار مالی غنی سازی اوقات فراغت به عهده خانواده ها است که البته این مبلغ سال گذشته اصلا وجود نداشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان و لزوم عضویت در کلاس‌های تقویتی در فصل تابستان توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه نگاه آموزش و پرورش به فعالیت های دانش آموزان فقط نگاه درسی هست، تصریح کرد: سایر فعالیت های دانش آموزان به عنوان اوقات فراغت و فعالیت های فوق برنامه مطرح شده است در حالی که در توزیع متوازن تمامی این موارد باید رعایت شود و در سند تحول مساله جداگانه ای به نام اوقات فراغت تعریف نشده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد نگاه سند تحول بنیادین به اوقات فراغت گفت: جهت اموزش و تربیت اوقات فراغت مطرح نیست بلکه باید تمام سال به توزیع متوازن و ساحت های ۶گانه توجه شود، بنابراین این مرزبندی ها از بنیان اشتباه است و دانش آموز باید جهت زندگی آینده تربیتی چند بعدی داشته باشد.

فیض به شورای کمیسیون فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: در حوزه اوقات فراغت نیز مانند حوزه قرآنی کمیسیونی تشکیل شود تا نیازسنجی ها و برنامه ریزی متناسب با شرایط طی مشورت با نهادهای دخیل در ارائه برنامه ها انجام شود و خلا کنونی نبود نهادی هماهنگ کننده مانند شرکت جوانان است که یا این شرکت مجددا احیا شود یا اینکه آموزش و پرورش وارد عمل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید نهادهای مسئول و حتی دولت و مدیر جمهور دغدغه ای جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان داشته و آن را ساماندهی کنند و حتی می توان از اکنون جهت تابستان سال بعد نیز برنامه ریزی کرد تا روند فعالیت‌ها به طور کامل بررسی شود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | اوقات فراغت | تابستان | تابستانی | برنامه | آموزش | فعالیت | اخبار آموزش و پرورش


برچسب ها: , , , , , , ,