معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش جهت دانش‌آموزان را اعلام کرد.

تشریح فعالیت‌های اردویی جهت دانش‌آموزان در ایام تابستان

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ مهدی فیض معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش صبحگاه امروز در نشست خبری فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت دانش آموزان در ساختمان مرکزی وزارتخانه اظهار کرد: هنگام تعطیلی مدارس در فصل تابستان اموزش و تربیت تمام نشده و اردو‌های آموزشی و تفریحی فرصتی مناسب جهت این امر محسوب می‌شود.

فیض ادامه داد: در برنامه‌های اردویی فصل تابستان یک همگرایی وجود دارد و آموزش ها به صورت متوازن و در جهت مکمل‌های آموزشی در طول سال تحصیلی انجام می‌شود‌.

وی گفت: در طول سال تحصیلی دانش آموزان وقت کمتری جهت انجام دیگر فعالیت‌ها پیدا می‌کنند و فصل تابستان که اوقات فراغت آن‌ها است می‌تواند وقت خوبی جهت انجام انواع فعالیت‌های آموزشی باشد و بر اساس سیاست‌های آموزش و پرورش به این مقوله و اوقات فراغت دانش آموزان توجه ویژه‌ای می‌شود.

تشریح فعالیت‌های اردویی جهت دانش‌آموزان در ایام تابستان

فیض ادامه داد: در انجام اردو‌های تابستانی امسال تلاش شده است است به عالی ترین نحو از اوقات فراغت دانش آموزان استفاده شود و شعار تابستان امسال “هر دانش آموز یک مهارت” است و تلاش می‌کنیم که عمدتا فعالیت‌های ما بر پایه مهارت آموزی دانش آموزان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در فصل تابستان فضایی فراهم شده است که با آموزش‌های مورد نیاز دانش آموزان بتوانند مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنند؛ البته این آموزش‌ها در جهتی است که دانش آموزان می‌توانند علاوه بر کسب مهارت درآمد اندکی نیز داشته باشند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موقعیت‌های یادگیری در تابستان امسال متنوع هست، افزود: دانش آموزان در فصل تابستان با رفتن به باغ و روستاهای شهر خود می‌توانند آموزش باغ داری ببینند و این خود یک کسب مهارت محسوب می‌شود و خانواده‌ها نقش مهمی در آموزش دانش آموزان در اردو‌های تابستانی دارند.

وی با بیان اینکه پرکردن فراغت دانش آموزان بر عهده خانواده‌ها و آموزش و پرورش است و والدین می‌توانند آموزش‌های مورد نیاز را در کارگاه‌های تولیدی فرا گیرند، گفت: هر خانواده با شرایط خاص خود می‌تواند آموزش‌های مهارتی که در طول ۹ ماه تحصیل به فرزند خود ارائه نکرده است را در ایام تابستان با خیال آسوده به فرزند خود ارائه دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش جهت دانش‌آموزان را اعلام کرد.

فیض با بیان اینکه استفاده بهینه از وقت تابستان جهت آموزش‌های تفریحی و مهارتی یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود، تصریح کرد: سیاست کلی آموزش و پرورش ساختن فرهنگ دانش آموزان و استفاده حداکثر ظرفیت درون و بیرون وزارتخانه و همچنین ظرفیت هلال احمر، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، شرکت فنی و حرفه‌ای و همچنین بسیج دانش آموزی است.

وی افزود: در سال گذشته ۳۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه دانش آموزی جهت پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان راه اندازی شد که این تعداد در تابستان امسال با زیاد کردن ۲۰ درصدی به ۵ هزار پایگاه تابستانی رسیده است و مشمول بر مدارس، کانون فرهنگی، تربیتی و کانون فرهنگی تربیتی فکری ‌می‌باشد و همه این پایگاه‌ها تحت مدیریت واحد وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرده و سامانه اختصاصی جهت تعریف دوره‌ها و پیش عضویت دانش آموزان طراحی شده است است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تابستان سال گذشته تعداد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در اردو‌های تابستانی شرکت داشتند و آینده نگری می‌شود که امسال تعداد ۵ میلیون دانش آموز در اردو‌های متفاوت و در قالب پایگاه‌های تابستانی جذب شده است و در جشنواره تابستان امسال فعالیت کنند.

فیض تصریح کرد: جشنواره تابستانی امسال در چند گروه اعتقادی، معرفتی، علمی پژوهشی، فرهنگی هنری، مهارت آموزی، کار آفرینی، کار آموزی، سازندگی، تربیت بدنی و سلامت است و تلاش می‌کنیم که تمامی آموزش‌ها به صورت متوازن در این ۵ دسته انجام شود و به صورت اختصاصی در پایگاه‌های تابستانی به عنوان خاصی پرداخته نشود.

وی ادامه داد: هر دوره‌ای که تعریف می‌شود مشمول بر ۱۸ ساعت محتوای آموزشی در ۶ هفته بوده و بسته به شرایط جغرافیایی ممکن است تغییراتی ایجاد شود، ولی به طور کلی دوره‌های تابستانی به صورت خودگردان برگزار خواهد شد و بودجه مختصری از طرف ستاد جهت فعالیت‌ها و همچنین تقویت دوره‌ها در نظر گرفته شده است است.

فیض با بیان اینکه حجم انجام اردو‌های تابستانی در سطح کشور وسیع است و بودجه‌ها به طور کامل کفاف انجام دوره‌ها را نمی‌دهد، تصریح کرد: شهریه برگزاری اردو‌ها متنوع بوده به طوری که بعضی کلاس‌ها رایگان و تعیین هزینه بعضی از کلاس‌هانیز منوط به مصوبه شهرستان هست؛ تشکل‌های دانش آموزی فعالیت خاص خودشان را انجام می‌دهند به طوری که در شرکت دانش آموزی جهت ۱۵ هزار نفر عضو تشکل دو اردوی ۵ روزه به صورت مستقل از هر قطبی برگزار می‌شود که امسال ۵ قطب خواهیم داشت و هر کدام دو اردو را تشکیل می‌دهند.

تشریح فعالیت‌های اردویی جهت دانش‌آموزان در ایام تابستان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عمده اردو‌های تابستانی آموزشی است و نشانه مهم تمرین زندگی جهت دانش آموزان محسوب می‌شود، بیان کرد: اردو‌های شرکت دانش آموزی به صورت عملی و با نشانه شبیه سازی در یک زندگی عادی در محیط اردوگاهی اتفاق می‌افتد و در آن دانش آموزان کار‌های از قبیل پخت و پز و تهیه اقلام مورد نیاز خود را بر عهده می‌گیرند.

وی ادامه داد: در اردو‌های تابستانی ۶۰ هزار نفر ساعت آموزش اختصاصی در جهت آشنایی با کار آفرینی با رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌بینند که این مساله می‌تواند آن‌ها را از همین دوران با شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم فرمودند: به خوبی آشنا کند.

فیض افزود: اردو‌های اختصاصی خاص مناطق محروم استان کرمان در سه طرح و با نشانه آموزش کار آفرینی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و ۴ هزار نفر در همین سه سطح آموزش می‌بینند به طوری که ۷۰ ساعت اولیه جهت همه دانش آموزان، ۷۰ ساعت دوم جهت یک چهارم و در نهایت ۷۰ ساعت سوم جهت ۲۵۰ نفر این اردو تشکیل می‌شود؛ همچنین جما ۲۱۰ ساعت آموزش قوانین و راهکار‌های کار آفرینی متناسب با اطلاعات دانش آموزشی با هماهنگی اعضای هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش جهت دانش‌آموزان را اعلام کرد.

در حال تکمیل…

واژه های کلیدی: جشنواره امسال | اوقات فراغت | کسب مهارت | تابستان | تابستانی | آموزشی | آموزش | فعالیت


برچسب ها: , , , , , , ,