سریال ناتمام سهل انگاری‌ها در اردوی دانش آموزی بار دیگر کلید خورد و این بار دانش آموزان اردوی تشکیلاتی فرزانگان هرمزگان را به کام فوت کشید.

دانش آموزان هرمزگانی قربانی کدام بی‌مسئولیتی؟ ، نوشداروی پایتخت نشینان بعد از تراژدی داراب

به گزارش حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ هرچند اردوهای دانش آموزی به عنوان فرصتی تربیتی جهت دانش آموزان مطرح می‌شود و اهداف متعددی از قبیل مسئولیت‌پذیری، تمرین زندگی گروهی، کسب تجربه و مواردی دیگر از این قبیل را دنبال می‌کنند ولی واضح است که باید زیر ساخت‌های مورد نیاز جهت دستیابی به این اهداف نیز وجود داشته باشد تا دامنه چنین فعالیت‌هایی توسعه پیدا کند.

اردوهای دانش آموزی که فرصتی طلایی جهت پرورش نوجوانان محسوب می‌شود بار دیگر به حادثه‌ای سیاه تبدیل شد و ۱۰شهریور واقعه‌ای دردناک در اردوهای دانش آموزی رقم خورد؛ حادثه‌ای که دختران نوجوان هرمزگانی را به کام فوت کشاند و چهار دانش آموز را نیز دچار نقص عضو و قطع نخاع کرد؛ بار دیگر مرثیه‌ای دردناک در فعالیت های اردوها خوانده شد و جاده‌ها این بار جهت اردوی تشکیلاتی فرزانگان مسیری جهت رسیدن به ابدیت شد.

از تسلیت توئیتری تا حضور در محل حادثه

هنوز یک هفته از آیین تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش نگذشته بود که این تراژدی دردناک در اردوی تشکیلاتی شرکت دانش آموزی موسوم به اردوی فرزانگان اتفاق افتاد، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صبح روز اتفاق در حساب کاربری شبکۀ اجتماعی توییتر خود این ضایعه عظیم را تسلیت گفته و عصر همان روز در داراب و محل اتفاق حاضر شد.

دانش آموزان هرمزگانی قربانی کدام بی‌مسئولیتی؟ ، نوشداروی پایتخت نشینان بعد از تراژدی داراب

وزیر آموزش و پرورش در محل اتفاق با اشاره به اینکه مواردی نیاز به بررسی زیاد داشت عنوان کرد: از عوامل مربوطه خواستیم ظرف سه روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارائه دهند که آیا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که می‌توانستند در روز حرکت کنند و نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آنکه باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی مورد نیاز و کافی برخوردار بوده است یا خیر؟ که قرار شد همه این موارد تا سه روز آینده به صورت مکتوب به بنده ارائه شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرده بود که باید ضمن بررسی عنوان و علل ایجاد اتفاق در شیوه نامه‌های اردویی آموزش و پرورش بازبینی شود.

بازنگری ضوابط حلقه گمشده در اردوهای دانش آموزی

چندسالی است سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش وارد شده است و به دنبال آن نیازمند تغییراتی در روند فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی هستیم که اردوهای دانش آموزی نیز یکی از اجزای آن است ولی گویی بازبینی در این فعالیت‌ها مغفول ماند و جز زمزمه‌هایی از تهیه پیش‌نویس دستورالعمل‌ اردو و دیدار دانش‌آموزی که از سوی مسئولان سابق معاونت پرورشی مطرح شد موردی حاصل نشد تا اینکه اکنون و بعد از اتفاق دردناک جهت دختران نوجوان هرمزگانی نگاه‌ها به سوی این قضیه معطوف شود.

سریال ناتمام سهل انگاری‌ها در اردوی دانش آموزی بار دیگر کلید خورد و این بار دانش آموزان اردوی تشکیلاتی فرزانگان هرمزگان را به کام فوت کشید.

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد بازبینی در آیین نامه اردوها عنوان کرد: دستورالعمل ها همواره در بازه‌های زمانی متفاوت نیاز به بازبینی دارند و دستورالعمل فعلی نیز مربوط به سال ۸۹ هست، این دستورالعمل را بازبینی می‌کنیم البته جزییات این عوض کردن و بازبینی مشخص نیست ولی به عنوان یک اصل در دستور کار قرار می‌گیرد.

حال بعد از این اتفاق جبران ناپذیر نوشداروی آموزش و پرورش جهت دانش آموزان تعلیق اردوها تا بازبینی مجدد هست؛ هرچند نظارت‌هایی که گویی تا امروز رو به فراموشی رفته‌اند قرار است شدت یافتن شوند ولی واقعیت این است که وزراتخانه پر رفت و آمد آموزش و پرورش باز هم در گیر و دار تغییرات مدیریتی و ساختاری از نظارت و عمل به موقع بازماند و حادثه‌ای تلخ جهت جمعیت نشانه آن شرایط را عوض کردن داد.

از سهل انگاری مسئولان ذیربط نمی‌گذریم

هرچند اتفاق جهت دانش آموزان هرمزگانی در مسیر میناب به داراب دردی بزرگ جهت سراسر کشور محسوب می شود ولی این اتفاق هشداری جهت مسئولان و نمایندگان مردم شد تا بخش مفقوده نظام اموزش و تربیت یعنی اردوهای دانش آموزی با کیفیت بیشتری دنبال شود.

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ با بیان اینکه از سهل انگاری مسئولان ذیربط نمی‌گذریم و پیگیر دستورالعمل اردوها و اجرای آن هستیم، گفت: آموزش و پرورش و مراجع ذیربط باید نسبت به برنامه ریزی جهت اردوها و روی دادن چنین مسائلی پاسخگو باشند تا علت رانندگی در شب و عکس‌العمل راننده مشخص شود؛ اگر مورد نیاز باشد دستورالعمل تازه یا حتی قانونی در مورد اردوهای دانش آموزی و دانشجویی وضع خواهیم کرد تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفت‌وگو با حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ گفت: دانش‌آموزان نیاز به اردو‌های علمی، سیاحتی و زیارتی دارند، ولی باید این مسئله بر اساس برنامه‌ریزی دقیق و مدونی انجام شود و جهت اجرا سلیقه‌ای عمل نکنیم.

علاوه براین تصویر العمل ها سید مهدی زاهدی مدیر کمیسیون آموزش و تحقیقات از تشکیل جلسه‌ای فوری جهت پیگیری به اوضاع دانش آموزان و پیگیری ابعاد متفاوت عنوان خبر داد.

دانش آموزان هرمزگانی قربانی کدام بی‌مسئولیتی؟ ، نوشداروی پایتخت نشینان بعد از تراژدی داراب

پاسخ های چند وجهی آموزش و پرورش؛ از رعایت ضوابط تا ممنوعیت فعالیت‌ها

یکی از مواردی که هجمه هایی بسیاری به آن وارد شد مساله برنامه ریزی در اردوهای دانش آموزی و حرکت شبانه خودروی حامل دانش آموزان است که معاون پرورشی و پرورشی در این خصوص عنوان کرد: کارها در چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌ها بوده و حرکت در شب مانعی ندارد همچنین وی در حالی گزینش نامناسب راننده از سوی پیمانکار طرف قرار داد آموزش و پرورش را عامل این اتفاق دانست که یک روز بعد از این بیانات طی بخشنامه‌ای تردد کلیه خودروهای اردوی دانش آموزی در شب ممنوع اعلام شد.

در حالی که مسئولین وزارت آموزش و پرورش در دقایق اول این اتفاق مدعی رعایت ضوابط بودند ولی بعد از یک روز پیگیری تصمیم بر عوض کردن ضوابط و ارتقای استانداردها از سوی وزیر آموزش و پرورش اعلام شد که این امر نشان از وجود نقص‌هایی در آئین نامه و روند اجرایی اردوها دارد، مساله‌ای که در نخستین ساعات بعد از اتفاق اشاره چندانی به آن شد.

بطحایی در خصوص حرکت شبانه اتوبوس آن هم در فوت بارترین بزرگراه کشور –استان فارس- بیان کرد: این مساله و اتخاذ چنین تصمیمی هنوز جهت خودم حل نشده و بعد از بررسی های مورد نیاز سهم متخلفان و مقصران مشخص می شود و با آنها برخورد قاطع خواهیم داشت.

سریال ناتمام سهل انگاری‌ها در اردوی دانش آموزی بار دیگر کلید خورد و این بار دانش آموزان اردوی تشکیلاتی فرزانگان هرمزگان را به کام فوت کشید.

خطای انسانی یا سازمانی، دو روی سکه اتفاق ای دردناک!

بررسی عوامل اتفاق تاکنون عامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی را موجب بروز این اتفاق می‌دانند مساله‌ای که به وسیله راننده اتوبوس رد شده است هست. از سوی دیگر یکی از عوامل که می‌توان آن را عامل خطای انسانی دانست مدیر شرکت دانش آموزی استان هرمزگان بود که استعفای خود را به معاونت پرورشی رساند و با آن موافقت شد. هرچند این مساله که مدیر شرکت دانش‌آموی یا حتی مجموعه کاریش موجب خطای سازمانی می‌تواند باشد مساله‌ای است که آسیب شناسی آن جهت آینده می تواند مثبت واقع شود ولی واقعیت این است که صرفا نمی‌توان یک نفر را در بروز خطای سازمانی مورد توجه قرار داد بلکه مجموعه ای از کوتاهی‌ها در نهادهای ذیربط عامل این گسستگی بوده است.

درمان دردی مزمن به بهای کوچ هفت سرمایه کشور

فوت، نقص عضو و جراحت دانش آموزان هرمزگانی هرچند فاجعه عظیم در کشور محسوب می شود ولی باز هم اتفاق آفرینی منجر به ورود نهادهای متعدد جهت کمک رسانی بعد از وقوع اتفاق شد، نهادهایی مانند وزارت بهداشت، پلیس راهور ناجا، دادگستری و مواردی از این قبیل که گوی پیش از این تدبیری جهت علاج واقعه نداشتند و کوچ هفت سرمایه کشور مسیر ورود نهادهای ذیربط به پرسشها پرورشی را هموار کرده است مسیری که گویی تا امروز فقط آموزش و پرورش به عنوان متولی آن آشنا شده است بود و ناوگان حمل و نقل، راهداری، دادگستری و نهادهای از این دست برنامه‌ای جهت پیگیری به شرایط نداشتند.

جدای از قصور نهادهای اجرایی ابهامی که بعد از رسانه‌ای شدن این اتفاق در مورد نامگذاری اردوهای فرزانگان مطرح شد نشان از غریب و ناشناخته بودن این اردوها دارد که هنوز نام آن جهت افکار عمومی ملموس نیست و صرفا به علت تشابه با گروهی از نخبگان علمی ، توجه را سویی ناصواب کشاند، در حالی که اردوی تشکیلاتی شرکت دانش آموزی جهت دختران موسوم به فرزانگان و جهت پسران موسوم به پیشتازان است.

دانش آموزان هرمزگانی قربانی کدام بی‌مسئولیتی؟ ، نوشداروی پایتخت نشینان بعد از تراژدی داراب

پایان تلخ مرثیه ای نا تمام در آموزش پرورش

تقویم کشور از سال ۸۱ تا ۹۶ قریب به ۹ اتفاق تلخ اردوهای دانش آموزی از غرق شدن در پارک شهر تا واژگونی اتوبوس درپارک ژوراسیک و چندین اتفاق دردناک دیگر را بیان می‌کند مساله ای که گویی چاره ای قطی جهت آن اندیشیده نشده و هر وقت که میدان اخبار و حوادث شلوغ بوده در مسیر درمان حرکت کرده ولی گذر وقت و تحولات مدیریتی اجازه اتمام کار را نداده است و اینگونه حوادث تلخی از نابودی سرمایه کشور را شاهد هستیم، سرمایه‌هایی که نگهداری آن نیازمند زیرساخت‌هایی چند وجهی از نهادهای گوناگون است ولی معمولا جای خالی آنها در ساماندهی شرایط احساس می شود.

حال باید منتظر ماند و دید تا یکی دو روز آینده سهم هر نهاد در بروز این تراژدی چقدر بوده است و آیا درد ریشه‌‌دار برنامه‌ریزی، شدت یافتن نظارت‌ها و ساماندهی نیرومند پرسشها این بار در نهادهای مربوطه مانند شهرداری، راهداری، ناوگان حمل و نقل بین شهری و نهادهای وابسته دیگر درمان قطعی خواهد شد یا خیر؟

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | آموزش پرورش | برنامه | آموزش | فعالیت | برنامه | اخبار آموزش و پرورش | اردو