اگر صحبت کردن با دیگران در خصوص طرح‌هایی که دارید برایتان بافایده هست، حتماً این کار

استرس شغلی و راه حل آن

اگر صحبت کردن با دیگران در خصوص طرح هایی که دارید برایتان بافایده هست، حتماً این کار را انجام دهید؛ در غیر این صورت، آن ها را نزد خود نگه دارید. تنها خودتان هستید که می دانید چه چیزی برایتان بهتر هست.
بندرت شغلی پیدا می‌شود که کمی استرس در آن وجود نداشته باشد. بعضی افراد هم به علت پرسشها مالی، سختی‌های زندگی خانوادگی، و نبود هیجان در زندگی، استرس دارند. تنها تعداد بسیار کمی از افراد هستند که میزان تنش معنوی آن‌ها در تمام زمان‌ها در وضعیتی متعادل قرار دارد.
استرس چیست؟
استرس واژه‌ای است که می‌توان از آن جهت توصیف علت و پیامدهای ناشی از وارد آمدن فشار بر جسم و روح استفاده کرد. استرس با فشار ناشی از کار سخت در ارتباط هست؛ همچنین، عواملی مانند خستگی، سهل‌انگاری، کمال‌گرایی، اعمال قدرت از سوی دیگران، ناامنی شغلی، پرسشها موجود در روابط و بسیاری عوامل دیگر که با منزل و محل کار در ارتباط هستند، می‌توانند استرس را به وجود آورند.
استرس ممکن است درونی یا بیرونی باشد. این اختلال، در اصل از اختلاف میان انتظارات و واقعیت‌ها ناشی می‌شود. « مرکز سلامت و ایمنی » استرس را این‌گونه تعریف می‌کند: « استرس زمانی شکل می‌گیرد که تقاضاها از یک فرد، از میزان ظرفیت وی جهت پاسخگویی به آن‌ها فراتر می‌روند ». در حقیقت، هر یک از ما در ذهن خود، معیاری (سطح بهینه) داریم که طبق آن جهت ارضای خود و رسیدن به پیشرفت تلاش می‌کنیم. هنگامی که این سطح از حالت توازن خارج می‌شود، ما کمتر به آن اهداف و پیشرفت‌ها دست می‌یابیم و از این امر ناخرسند می‌شویم؛ در این میان، آنچه اهمیت ندارد این است که چقدر تلاش کرده‌ایم یا چه میزان به خود استراحت داده‌ایم.
اگر عوامل بروز استرس جهت مدتی طولانی به قوت خود باقی بمانند، ممکن است « علائم » این اختلال که معمولاً فیزیکی و عاطفی هستند، در ما بروز کنند. اگر چه از این عوامل به عنوان « علائم » یاد می‌شود، ولی هنگامی که می‌گوییم « علائم »، بدان مفهوم نیست که استرس یک بیماری هست، بلکه یک اوضاع روان‌شناختی است که عوارض جانبی فیزیکی و ناخوشایندی به همراه دارد. با این همه، استرس حالتی است که با یادگیری در خصوص آن و عوض کردن رفتار، قابل برطرف شدن است.

عبارات مهم : زندگی – استرس

آیا عوامل بروز استرس آشنا شده‌اند؟
صرف نظر از بعضی پرسشها معنوی و فیزیکی حاد، اظهار نظر قطعی راجع به عوامل بروز استرس، سخت هست. در این مقاله تلاش شده است است تا فهرستی از منابع استرس که راجع به آن‌ها زیاد صحبت شده است هست، ارائه کنیم، مثل این موارد :

بسیار ناعادلانه است…
هیچ‌یک از ما دوست نداریم در محیط‌هایی کار کنیم که خود ما یا سایرین، در آنجا از نوعی حس بی‌عدالتی زحمت می‌بریم. ناتوانی در عوض کردن شرایطی که افراد در آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، یا تبعیض درآن‌ها حکم‌فرماست، می‌تواند منشأ مهم بروز استرس باشد.

من خسته‌ام…
وجود احساساتی از این قبیل که من باید کار کنم؛ باید کامل باشم؛ باید مسئولیت بیشتری بر دوش بگیرم؛ باید همه را خوشحال و راضی کنم؛ باید با دیگران مسابقه کنم؛ باید پول بیشتری کسب کنم؛ باید از همه بالاتر باشم و باید تمام ساعات روز را کار کنم؛ شرایطی هستند که انتظارات خود ما و دیگران در شکل‌گیری آن‌ها نقش دارند. با گذشت زمان، این قبیل احساسات که زمانی فکر می‌کردید به خوبی از عهده آن‌ها بر خواهید آمد، دیگر قابل مدیریت نخواهند بود.

کاش بتوانم خود را از این اوضاع رها کنم، اما…
گرفتار شدن در شغلی که نیاز مالی شما را تأمین می‌کند، ولی دیگر برایتان راضی کننده نیست، وحشت از پیامدهای برخورد جدی با مدیری زورگو، رازداری جهت دیگران یا حتی خودتان، حرفه‌ای شدن در یک شغل و پرهیز از گزینش شغلی جدید، باقی ماندن در یک شغل تا وقت بازنشستگی و وجود پرسشها در روابط گروهی، همه این‌ها شرایطی هستند که تلاش می‌کنیم تا به گونه‌ای از آن‌ها رها شویم، ولی اگر تلاش‌ها به نتیجه نرسیدند، آن وقت، وقت آن است که با کسانی صحبت کنیم که می‌توانند ما را در ایجاد بعضی تغییرات کمک کنند.

جسم من شاکی شده است است…
شرایط کاری در محیط‌های بسیار گرم، بسیار سرد یا مکان‌هایی که نور بسیار نامناسبی دارند، می‌توانند شما را دچار استرس سازند؛ حتی اگر آن شغل، خود بسیار ساده باشد. همچنین شغل‌هایی که بسیار تکراری و طولانی‌مدت هستند و خستگی چشم‌ها، مچ دستان یا پشت را به دنبال دارند، همگی لذت آن روز کاری را از میان می‌برند. همه ما شرایط کاری نامطلوب را فقط جهت مدت کوتاهی می‌توانیم تحمل کنیم و جسم، به تدریج نسبت به آن تصویر العمل نشان خواهد داد.
چگونه استرس را کنترل کنیم؟
استرس ممکن است بسیار پیچیده باشد و عوامل بسیاری در شکل‌گیری آن نقش داشته باشند، ولی می‌توانید با ایجاد بعضی تغییرات در زندگی، مقابله با آن را شروع کنید.
عوامل ایجاد کننده استرس را شناسایی کنید
در تنهایی یا همراه کسانی که به خوبی شما را می‌شناسند، فهرستی از چیزهایی که به زیاد کردن سطح استرس در شما کمک می‌کنند، تهیه کنید. چیزی را از قلم نیندازید. هنگامی که فهرستی کلی از این موارد تهیه کردید، تلاش کنید تا پرسشها را با شرح بیشتری مشخص نمایید.
به عنوان مثال، به جای نوشتن کلمه «کار» به عنوان عامل استرس‌زا، مشخص کنید که چه چیزهایی در خصوص کار، شما را دچار استرس می‌کند (شاید هنگام نوشتن این مطالب متوجه شوید که جسم‌تان به افکاری که در ذهن دارید تصویر العمل نشان می‌دهد). از فهرستی که تهیه کرده‌اید یک مورد را گزینش و کار روی آن را شروع کنید.

طرحی تهیه کنید
_ فهرستی از روش‌های ممکن جهت حل مسئله تهیه کنید
ممکن است بعضی از این روش‌ها به نظرتان واقع‌بینانه نباشند یا وقت بسیاری جهت پیشرفت مورد نیاز داشته باشند. این روش‌ها را به همان ترتیب که به ذهن می‌آیند، یادداشت کنید و نگذارید که از ذهنتان پاک شوند. گاهی اوقات یک مسئله با پرسشها دیگر، همپوشی دارد؛ بدهید ترتیب برطرف یک مسئله به برطرف مسئله دیگر نیز کمک خواهد کرد.
_ تصمیم بگیرید که قصد دارید کدام یک از کارهای مطرح شده است در این فهرست را انجام دهید. سپس یک برنامه زمانی جهت آن در نظر بگیرید.
_ راجع به سایر مواردی که در شما استرس ایجاد می‌کنند، دلواپس نباشید
می‌توانید بلافاصله بعد از برطرف این یک مورد، به آن موارد نیز بپردازید. ذهنتان را روی آنچه که قول انجام دادن آن را به خود داده‌اید، متمرکز کنید (گام اول را بلند برندارید، در غیر این صورت ناامید خواهید شد و نسبت به قبل احساس بدتری خواهید داشت).
_ اگر صحبت کردن با دیگران در خصوص طرح‌هایی که دارید برایتان بافایده هست، حتماً این کار را انجام دهید؛ در غیر این صورت، آن‌ها را نزد خود نگه دارید. تنها خودتان هستید که می‌دانید چه چیزی برایتان بهتر است.

برنامه ریزی‌های بلند مدت
قصد دارید در ده سال آینده کجا باشید؟ آنچه جهت زندگی می‌خواهید و تاکنون به آن دست نیافته‌اید، چیست؟ آنچه را واقعاً دوست دارید، با شهامت در ذهن خود تصور کنید. آن را روی کاغذ یادداشت کنید و یا راجع به آن با یک نفر صحبت کنید.
درباره نخستین گامی که باید در این زمینه بردارید، بیندیشید و به خود قول دهید که حتماً این کار را انجام خواهید داد. نخستین گام را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید. اگر همچنان به نظرتان بسیار بزرگ می‌آید، آن را به گام‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا زمانی که احساس کنید می‌توانید از عهده آن برآیید. گام‌های بعدی را هم هنگامی که بردارید که در گام اول موفق بوده‌اید.

پیشرفت‌های گذشته
بطورحتم، به رغم استرس‌هایی که هم‌اکنون با آن‌ها درگیر هستید، در طول زندگی، به خوبی از عهده بعضی کارها برآمده و خود و دیگران را خوشحال نموده‌اید. ذخایر شخصی استعدادهای طبیعی و روش‌های موفقیت آمیز پیش از این، شما را از دوران‌های سخت عبور داده و اتفاقات خوبی را برایتان رقم زده‌اند. این رویدادها را در ذهن خود زنده نگه دارید و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید. اگر بعضی از این رویدادها از ذهنتان پاک شده‌اند از کسانی که شما را به خوبی می‌شناسند، در تهیه فهرست کمک بگیرید. ذخایر درونی شما هنوز همراهتان هستند، حتی اگر غیرقابل دسترس به نظر آیند؛ هر لحظه می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

درباره علائم جسمی استرس چه می‌توان کرد؟
به هنگامی که فکر کنید که کاملاً احساس سلامتی می‌کردید، حتی اگر این وقت بسیار دور باشد. احساسات معقول، لذت‌بخش و خوش حالی آوری را یادآوری کنید که هنگام سلامتی از آن بهره‌مند بودید. آیا هنگامی که جسمتان در چنین شرایطی قرار داشت، عملکرد بهتری داشتید؟
بسیاری از مشاغل، امروزه به فعالیت‌های فیزیکی نیاز چندانی ندارند، بعد نمی‌توانید جهت تأمین تمام نیازهای بدنی خود به یک هفته کاری معمولی تکیه کنید. یک خط زمانی جهت یک روز عادی خود در طول هفته تهیه کنید.
سپس آن را به بخش‌هایی تقسیم کنید و در هر بخش، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، ایستادن، نشستن، دویدن و… را بگنجانید. آیا در طول روز زمان‌هایی وجود دارند که بتوانید کارهایی پر جنب و جوش‌تر انجام دهید؟ اگر شغل‌تان به فعالیت‌های فیزیکی زیادی نیاز دارد، آیا در طول روز فرصتی جهت استراحت زیاد دارید؟
بدن بلافاصله نسبت به شرایط مختلفی که با آن‌ها روبرو می‌شود، از خود تصویر العمل نشان می‌دهد، بنابراین شاید نیاز نباشد که جهت ایجاد احساسی متفاوت در خود، در برنامه عادی‌تان عوض کردن چندانی ایجاد کنید.
اگر از کسانی هستید که دوست دارید در طول روز مرتب از موادی مانند چای، قهوه، کیک و سیگار استفاده کنید، بعد احتمالاً تلاش می‌کنید با استفاده از این قبیل مواد، استرس خود را کم کردن دهید. آیا امکان کاستن از استرس بدون استفاده از این مواد برایتان وجود دارد؟
قهوه، چای، شکر و موادی از این قبیل، نخست شما را سرحال می‌کنند، ولی دوباره به اوضاع اول باز می‌گردید و این بار، جهت دستیابی به یک حس خوب، زیاد تقلا خواهید کرد. بهتر است بدانید که کافئین، استرس را زیاد کردن می‌دهد، لیکن جنبش و زیاد کردن دردهای عصبی‌مانند، سردردها یا پشت‌درد را موجب می‌شود. بعد از هر بار استفاده فراوان از شکر نیز احساس خواب‌آلودگی و تنبلی خواهید کرد.
پس در خصوص عادات و رژیم غذایی خود، خوب فکر کنید. شاید وقت آن باشد که کمی عادات غذایی خود را عوض کردن دهید.

وقتی كه جسم از خود، تصویر العمل افراطی نشان می‌دهد، این امر می‌تواند بر استرس بیفزاید. مشاهده ریزش مو و ریتم نامنظم قلب، چندان خوشایند نیست. صبر نکنید تا این علایم زیاد کردن یابند. پیگیری به آن‌ها کمک می‌کند تا اندکی از اضطراب خود بکاهید. زیاد ورزش کنید، به ورزش‌های تن آرامی بپردازید، از غذاهایی استفاده کنید که جهت سلامتی خوب هستند، استفاده از مواردی مانند شکلات‌ها را که در کوتاه مدت آرام‌بخش، ولی در بلند مدت مضرند، کنار بگذارید. به جسم خود آرامش بدهید. خوب بخوابید. اگر مورد نیاز است در خصوص علائم بروز استرس با دکتر و مشاوران خود صحبت کنید؛ ببینید چه کار دیگری می‌توانید جهت مواظبت بهتر از جسم خود انجام دهید.

و در نهایت
اگر فکر کردن به استرس‌های زندگی و اقدام جهت تغییر، برایتان سخت هست، با یک مشاور مشورت کنید. او به شما کمک می‌کند تا نگرانی‌هایتان را شناسایی کنید و به آن‌ها بپردازید.
اگر برایتان سخت است که به استرس‌های موجود در زندگی خود فکر کنید، یا به تنهایی چیزها را عوض کردن دهید، بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. او در تلاش شما جهت آشنایی نگرانی‌ها و ایجاد تغییر، در کنارتان خواهد بود و احتمالاً نظرات سازنده‌تری در اختیارتان قرار خواهد داد.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net

مطالب پیشنهادی :

نکته هایی جهت روزهای اول کاری
شيوه کنترل استرس در خانه
چه خطراتی سلامتی شما را در محل کار ترساندن می‌کند!؟
چگونه استرس ناشی از کار را مدیریت کنیم؟
بهترین و بدترین شغل سال معرفی شد

واژه های کلیدی: زندگی | استرس | استفاده | سبک زندگی | کار و زندگی | کسب و کار کوچک |

دانلود و مشاهده آموزش نقاشی آدمک با روان نویس پوینت ۸۸ استابیلـــــــو