ديگر نيازي نیست وقت زیادی را صرف کنید و به راحتی با شرکت در آزمون آنلاين سایت گزینه ها مي توانيد خارج از ساعات تدرس و حتي خارج از ساعت کار آموزشگاه یا نمونه سوالات رشته روزنامه نگاري (کنکور ارشد) آشنا گردید و در آزمون اصلی موفق شوید.
معرفی رشته روزنامه نگاري :
روزنامه نگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دورهٔ آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او میگذارد، وظیفه بدستآوردن، آمادهکردن، گردآوری و ساماندادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر گردن دارد.
برپایهٔ اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم میگذارند درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست میآورند، پژوهش و اندیشه کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنند و نیز هیچ گونه مطلبی را نباید از دید مردم پنهان نگهدارند.
در دنیای کنونی با وجود تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و…. بشر بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضروری و حیاتی است. خبرنگاران از عناصر اساسی این مهم بشمار می روند. یک خبرنگار باید به واقعیت یک رویداد دست یابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاری خود حرکت کند تا تحلیل های خود را به صورت کامل و رسا ارائه دهد. یک خبرنگار موفق همیشه در انعکاس رخدادها بی طرفانه عمل می کند؛ چون ذات خبرنگاری مبتنی بر بی طرفی است و اینجاست که خبرنگار با رعایت این نکته مهم خود را به قوانین ملزم دانسته و در این مسیر به اهداف خود نائل می شود. علاوه بر این یک خبرنگار باید همواره درکسب اعتماد و اعتمادسازی بین خبرنگار، منابع خبری و مردم خود تلاش کند. در جهان حاضر که جوامع در حال تحول و نوزایی هستند قدرت درک، تجزیه و تحلیل و پیش بینی حوادث از دیگر مسائل اساسی این حرفه بشمار می رود.
وظایف رشته روزنامه نگاري:
- -گزارش و نوشتن داستان های خبری برای انتشار و پخش و توصیف پیش زمینه ها و علل وقوع آنها
- -ترتیب دادن مصاحبه با افرادی که راجع به واقعه ی خاصی اطلاعات دارند.
- -کپی گزارش ها را دوره کردن و اصلاح خطاها به لحاظ گرامر،نشانه گذاری ها و اصول راهنما.
- -ارزیابی نوشته هایی که در مورد جنبه های خبری می باشند به منظور جداسازی وقایع مهم و جزییات کم اهمیت تر.
- -چیدن خبرها بر اساس اهمیت،قالب و طولانی یا کوتاه بدنشان و سازماندهی آنها به صورت صحیح.
- -تحقیق و تحلیل پیش زمینه های اطلاعات موجود مرتبط به خبر به منظور بسط کامل و درست آن.
- -جمع آوری اطلاعات در مورد وقایعی مانند:مصاحبه ها،تجارب و … و حاضر شدن در محافل
- -سیاسی،ورزشی،هنری،اجتماعی و سایر.
- -تحقیق در مورد وقایعی مانند بلایای طبیعی،جرم ها و جنایت ها و در کل خبرهایی که انسان دوست دارد بشنود!
- -تحقیق و ارایه ی گزارش در مورد وقایع خاصی مانند داروسازی،دانش به طور وسیع،تکنولوژی،سیاست،نگران ی های خارجی،ورزش ها،هنرها،نگرانیهای مصرف کننده هاکسب و کار،مذهب،جرم و آموزش.
- -ارزیابی خبر به منظور بسط و گسترش آن.
- -بحث با ویرایش کننده های خبر در مورد مسایل موجود به منظور مشخص کردن سلسله مراتب خبرها و جایگاه هر کدام.
- -مطالعه و بررسی کتاب ها،اخبار و رکورد های عمومی شامل کتابخانه ها و … به منظور بازتاب حقایق مرتبط.
- -عکاسی یا فیلم برداری از وقایع توسط خود خبرنگار یا یک عکاس دیگر
- -توسعه ی ایده های نو برای ستون های موجود یا برای تفسیر خبرها با توجه به مسایل روز و تجارب شخصی
- -انتقال خبر از راه دور با تلفن های ماهواره ای،تلفن ها،فکس و مودم
- -نمایش تفسیرهای زنده از طریق رسانه های ضبط شده.
- -ضبط مصاحبه ها و روایات.
- -نوشتن مقاله هایی در مواردی مانند ادبیات،موسیقی و به طور کل هنر آن هم بر اساس علم،قضاوت و تجربه
دروس و ضرایب رشته روزنامه نگاري :
۱ -زبان عمومي و تخصصي (انگليسي)، ضریب: ۲
۳ -اصول روزنامه نگاري (خبرنويسي، گزارش خبري و شيوه نگارش فارسي)، ضریب: ۳
۴ -نظريه هاي ارتباطات، ضریب: ۳
۵ -مفـاهيم ارتبـاط جمعـي در رسـانه، ضریب: ۲
۶ -كاربرد آمار و روش تحقيق، ضریب: ۲
۷ -زبان فارسي، ضریب: ۲
۸ -اخلاق و معارف اسلامي. ضریب: ۲
دیدگاهتان را بنویسید