وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دانشگاه‎‌ها در این دولت پرداخت شد و اعتبارات ریالی و ارزی خوبی جهت توسعه تجهیزات پژوهشی در برنامه ششم توسعه دیده شده است هست.

۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دانشگاه‎‌ها در دولت یازدهم پرداخت شد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمد فرهادی ۲۳ اردیبهشت در سفر به شهرکرد در جمع روسای دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی استان در دانشگاه شهرکرد، با تبریک اعیاد نیمه شعبان گفت: بااهمیت ترین منابع و سرمایه ها در دانشگاه ها، نیروی انسانی است که سرمایه های اجتماعی و فرهنگی نیز محسوب می شوند و باید مورد توجه قرار گیرند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اوضاع دانشگاه های کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: توسعه دانشگاه‎های کشور از نظر کمی و کیفی بعد از انقلاب و در ۱۲ سال گذشته بیش از حد انتظار بود.

عبارات مهم : دولت یازدهم – دانشگاه

وی با اشاره به گستردگی بی حد و اندازه موسسات غیرانتفاعی غیردولتی، اظهار داشت: تعداد این موسسات تا سال ۸۴، ۶۴ موسسه بودند و از ۸۴ تا ۹۲ به ۳۳۰ موسسه زیاد کردن یافتند.
فرهادی با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه خبر نور با وجود توانایی ها در زمینه ارتباطات همچنان حضوری عمل می‎کند، تصریح کرد: خبر نور دانشگاهی جهت آموزش غیرحضوری و نیمه حضوری و آموزش از راه دور تعبیه شده است بود که با استفاده از شبکه‎های ارتباطی، اینترنت و IPTV این امکان محقق می شد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش های علمی کاربردی و فنی حرفه ای باید در کشور ساماندهی شود، عنوان کرد: در آمایش آموزش عالی کشور که طرح آن تصویب شده است است در حوزه آموزش‎های علمی کاربردی و فنی حرفه‎ای اقداماتی انجام خواهد گرفت.
***۷۰ درصد فارغ التحصیلان آموزشکده‎های فنی حرفه‎ای و علمی کاربردی وارد بازار کار می‎شوند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان آموزشکده‎های فنی حرفه‎ای و علمی کاربردی وارد بازار کار می‎شوند، گفت: ما در کشور نزدیک به سه هزار شغل داریم که نیاز به آموزش‎های آکادمیک دارند و به همین جهت هم طرح صلاحیت حرفه‎ای نیز آماده شده است است.
وی با اشاره به کیفی کردن دانشگاه‎ ها و ایجاد دانشگاه‎های کارآفرین و تاکید بر ارتباط دانشگاه با صنعت در سه سال گذشته، افزود: در دولت یازدهم ۲.۵ میلیون مترمربع به فضاهای کاربردی دانشگاه اضافه شد که ۲ میلیون مترمربع در حال ساخت بود و تکمیل شدند و ۵۰۰ هزار مترمربع نیز فضای تازه اضافه شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بنا بر آمایش آموزش عالی، دانشگاه‎ ها باید برنامه راهبردی داشته باشند و اهداف خود را مشخص کنند.
فرهادی با بیان اینکه کشور عزیزمان ایران اکنون رتبه اول رشد کمیت تولیدات علمی دنیا را دارد، اظهار کرد: کشور از نظر تولید مقالات علمی در سال ۲۰۱۳ رتبه ۲۵ را داشت و اکنون در بین ۲۵ کشور دنیا رتبه نخست تولیدات علمی را دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه درصد تولید مقالات علمی کشور در یک درصد برتر دنیا سه برابر شده است هست، گفت: کشور کشور عزیزمان ایران یک درصد جمعیت جهان، ۱.۸ درصد تولیدات علمی دنیا و ۲. ۲ درصد تولید مقالات برتر دنیا را دارا است.
وی با اشاره به رشد ۳۶ درصدی تعداد مقالات ایرانی چاپ شده است در ISI طی دولت یازدهم این تعداد را نزدیک به ۴۲ هزار مقاله دانست و افزود: تعداد دانشمندان ایرانی نیز با رشدی ۴۰ درصدی از ۱۷۳ نفر به بیش از ۲۰۰ نفر زیاد کردن یافت و کشور عزیزمان ایران رتبه نخست منطقه و دنیا اسلام را در پایگاه اسکوپوس دارد.
فرهادی با اشاره به فعالیت ۱۷۱ مرکز رشد و اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر در مراکز رشد و پارک‎های علم و فناوری کشور، گفت: فناوری‎های صادرشده به وسیله پارک‏های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۲۰۱۳ تعداد ۸۰ مورد بود که به ۹۴ مورد زیاد کردن یافت و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان بوده است.
وی با اشاره به ارتباط درخور توجه دانشگاه های کشور با صنایع افزود: اکنون دانشگاه‎ ها بیش از دو هزار میلیارد تومان با شرکت ها در حوزه‎های متفاوت قرارداد دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در حوزه خودروسازی قراردادی مابین دانشگاه‎های امیرکبیر و شریف، کشور عزیزمان ایران ماشین و شرکت‎های خودروسازی بین‎المللی منعقد شد که طی آن ظرف مدت ۲.۵ سال شش تا هفت نوع ماشین تولید می‎شود و ارزش این قرارداد یک هزار میلیارد تومان است.
فرهادی از سرانه ای شدن بودجه دانشگاه‏های کشور در دولت یازدهم خبر داد و اظهار کرد: ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دانشگاه‎ ها در این دولت پرداخت شد و اعتبارات ریالی و ارزی خوبی جهت توسعه تجهیزات پژوهشی نیز در برنامه ششم توسعه دیده شده است است.
وی با اشاره به وجود ۳۴ صندوق پژوهش و فناوری در پارک‎‏های علمی و فناوری کشور، اضافه کرد: از این تعداد ۲۰ صندوق فعال هستند و مابقی نیز به زودی فعال می‎شوند.
***احداث ۵۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی به وسیله خیرین
فرهادی با بیان اینکه با تشکیل بنیاد حامیان علم و فناوری به وسیله خیرین تاکنون ۵۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی ساخته شده است هست، تصریح کرد: بنیاد ۱۵ خرداد نیز تاکنون ۲۷ خوابگاه دانشجویی در کشور احداث کرده است.
وی با اشاره به پوشش تمام دانشجویان از نظر وام های صندق رفاه، گفت: اعتبارات وام دانشجویان دکتری در کل کشور ۸۰ میلیارد تومان بود که به ۱۱۰ میلیارد تومان در امسال زیاد کردن یافت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت ۹۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه‎های استان، تاکید کرد: دانشگاه ‏های استان باید ماموریت گرا شوند و با پارک علم و فناوری هم افزایی داشته باشند تا به بالندگی برسند.
فرهادی با اشاره به تصویب اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی جهت هسته‎های پژوهشی، گفت: با تخصیص این اعتبارات قرار است ۱۳۱ هسته پژوهشی تقویت شده است و ۱۰ آزمایشگاه ملی منطقه ای احداث شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در جهت هم افزایی و ارتباطات دانشگاه ها نیز شورای عالی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت شکل گرفت.
فرهادی در آخر با اشاره به زیاد کردن ارتباطات با دانشگاه‎های بین المللی، گفت: بیش از ۶۰ دوره یکسان در حد دکتری بعد از برجام دایر شد و دانشجویان دکتری می‎توانند بخشی از تحصیل خود را در کشورهای دیگر ادامه دهند.
انتهای پیام

واژه های کلیدی: دولت یازدهم | دانشگاه | فناوری | ایرانی | آموزشی | کاربردی | دانشگاه | تحقیقات | ایران | آموزش | فناوری


برچسب ها: , , , , , , , ,