به منظور کم کردن مصرف کاغذ از این به بعد آخر نامه دوره‌های کارشناسی تا دکتری الکترونیکی ارائه خواهد شد و در صورت درخواست اساتید و داوران رساله‌های دکتری نسخه چاپی آن ارائه می‌شود.

پایان نامه های کاغذی از سیستم دانشگاهی از بین بردن می شوند

به گزارش حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ با توجه به مصرف حجم زیادی در فرآیند اجرای آخر نامه‌های چاپی در دانشگاه و اتلاف منابع مربوطه بررسی اولیه‌ای به وسیله کتابخانه مرکزی دانشگاه امیرکبیر در سال ۹۵ انجام شد و طرحی در ارتباط با کم کردن پرینت چاپی آخر نامه‌ها با هماهنگی مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آماده شد.

با توجه به آمار تعداد دانشجویان مقاطع متفاوت در سال ۹۵ جهت پرینت آخر نامه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حدود سه تن کاغذ مصرف ‌شد که با توجه به اطلاعات تقریبی موجود، هر تن کاغذ معادل قطع ۲۰ درخت، مصرف چهار هزار کیلو وات ساعت برق و ۴۰۰ هزار لیتر آب می‌شود، هر درخت نیز به طور میانگین قادر است هر سال ۶ کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند.

با در نظر گرفتن تعداد داوران، اساتید راهنما و مشاور در جلسات دفاع و پیشنهاد رساله میزان کاغذ مصرفی حداقل ۱۳ تن در سال خواهد بود از این رو از بین بردن یا کم کردن پایان‌نامه چاپی و پرینت‌های مربوط موجب کم کردن مصرف حدود ۱۵ تا ۱۶ تن کاغذ در سال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خواهد شد.

پایان نامه های کاغذی از سیستم دانشگاهی از بین بردن می شوند

در این راستا طرح کم کردن پرینت چاپی آخر نامه‌ها در هیات رئیسه دانشگاه به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، به منظور صرفه جویی در مصرف کاغذ و نیز با توجه به امکان سرویس دهی مناسب و یکپارچه در زمینه آخر نامه‌های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از این تاریخ دانشجویان کارشناسی جهت تسویه حساب تنها فایل الکترونیکی آخر نامه خود را به کتابخانه مرکزی تحویل دهند.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز یک نسخه از آخر نامه چاپی را به همراه فایل‌های الکترونیکی آن به کتابخانه مرکزی تحویل می‌دهند و اساتید راهنما در صورت میل به می‌توانند نسخه چاپی جهت آرشیو شخصی، از دانشجویان دریافت کنند.

همچنین با توجه اتلاف حجم زیاد کاغذ در جلسات دفاع، دانشجویان قبل از دفاع فایل PDF آخر نامه خود را در اختیار داوران آخر نامه قرار خواهند داد و تنها در صورت درخواست و تاکید داور، پرینت آن بصورت دو رو ارایه ‌شود. همچنین اساتید راهنما و مشاور نیز از نسخه الکترونیکی جهت تصحیحات استفاده کنند.

انتهای پیام/

به منظور کم کردن مصرف کاغذ از این به بعد آخر نامه دوره‌های کارشناسی تا دکتری الکترونیکی ارائه خواهد شد و در صورت درخواست اساتید و داوران رساله‌های دکتری نسخه چاپی آن ارائه می‌شود.

واژه های کلیدی: الکترونیکی | کتابخانه | دانشجویان | دانشگاه | دانشگاه | پرینت | مرکزی | داوران


برچسب ها: , , , , , ,