سین جیم گروه تحریریه سایت این بار به مناسب روز ملی کارآفرینی سراغ سرپرست دانشگاه مهارتی فنی و حرفه ای رفته و در خصوص راهکار کارآفرینی با وی به گفت و گو نشسته است.

ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه مانع بزرگ كارآفرينى فارغ التحصيلان ، كارآفرينى راهكار برون رفت از ركود اقتصادى

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ کارآفرین همواره عامل مهمی جهت رشد و پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود به طوری که اگر تناوب این دو مورد از حرکت بازایستد پرسشها بسیاری در زندگی جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود می آید.

اکنون ارتباط بین صنعت و دانشگاه شرایط چندان مناسبی نداشته و به همین خاطر صنایع حاضر نیستند به جوانان فارغ التحصیل اعتماد کنند و این عامل باعث زیاد کردن آمار بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی می‌شود.

آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تحصیل در دانشگاه‌های مهارت محور باعث آشتی دانشگاه با صنعت و کسب تجربه به وسیله تحصیل کنندگان دانشگاهی می‌شود به مناسبت فرا رسیدن روز ملی کارآفرینی به سراغ ناصر شمس سرپرست دانشگاه مهارتی فنی و حرفه‌ای رفته و در خصوص راهکار‌های اشتغال و کارآفرینی جوانان با وی به گفت‌وگو نشستیم.

ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه مانع بزرگ كارآفرينى فارغ التحصيلان ، كارآفرينى راهكار برون رفت از ركود اقتصادى

**دانشگاه فنی و حرفه ای چه نوع مرکز آموزشی است؟

دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از موسسات آموزش مهارت های فنی محسوب می شود و کار تربیت نیروی انسانی ماهررا بر عهده دارد. به همین خاطر باید یک نظامی تدوین شود تا مهارت های متفاوت متناسب با بازار کار را به دانشجویان آموزش دهدو دانشجویان را با صنعت آشتی و به آنها در جهت ایجاد شغل کمک کند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید موانع و پرسشها بازار کار را در حوزه های متفاوت و در جهت نوآوری و در جهت حل پرسشها اشتغال و کار آفرینی برطرف کند تا راه های تولید علم و فناوری را بشناسد و با برنامه ریزی های موثر و تدوین راهبردهای اساسی بتواند در دست‌یابی به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، در افق۱۴۰۴ امیدوار شد و اهداف آن را تحقق بخشید.

سین جیم گروه تحریریه سایت این بار به مناسب روز ملی کارآفرینی سراغ سرپرست دانشگاه مهارتی فنی و حرفه ای رفته و در خصوص راهکار کارآفرینی با وی به گفت و گو نشسته است.

** نوع نظر دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به مسائله مهارت آموزی چیست؟

تغییر رویکردها و نگاه ما در نگارش سیاست ها و راهبردها در نظام آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید طوری باشد تا با پویا کردن مهارت ها و آموزش پرسشها متفاوت متناسب با نیاز بازار کار کشور یک اعتماد به نفس را در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان ایجاد کرد و با برنامه ریزی های بافایده مسئله پژوهش زیاد از قبل نهادینه و مقوله کار آفرینی اهمیت داده شود لیکن رسیدن به نشانه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله یکی از راهبردهای نظام آموزشی است که لازمه نیل به این نشانه بزرگ عوض کردن رویکردهای مدیریتی و استفاده از ایده های نخبگان دانشگاهی و کار آفرینان برتر است تا دید ما نسبت به پرسشها اقتصادی علمی و فناورانه باشد.

**روز ملی کار آفرینی چطور می تواند وقت های اشتغال را ایجاد کند؟

روز ملی کار‌آفرینی باید بهانه‌ای باشد تا همه ما بتوانیم از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود جهت اشتغال و کارآفرینی‌ جوانان استفاده کنیم و به نظرم دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ظرفیت‌های بزرگی در جهت کارآفرینی‌ جوانان، کارآفرین برخوردار است و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید اشتغال جهت اینکه دانشگاه‌های کشور دارایاهرم‌های کارآمد باشند و بتوانیم نیروهایی‌ ماهر تربیت کنیم، باید علاوه بر توجه خاص و مورد نیاز به تحصیلات تکمیلی، تربیت نیروهای‌ تکنسین‌ و فنی را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

**لزوم توجه به رونق تولیدات دانشجویی را تا چه اندازه مهم می‌دانید؟

باید توجه ویژه‌ای به تولیدات دانشجویی چه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و چه در دانشگاه علمی کاربردی داشته باشیم چراکه مسئله باعث شده است تا کار‌آفرینی جوانان و اشتغال در کشور رونق بگیرد و جهت تحقق چنین امر مهمی در کشور عزیزمان ایران باید تربیت نیروهای مهارتی و تکنسین جهت بخش‌های متفاوت صنعت را به طور جدی دنبال کنیم.

ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه مانع بزرگ كارآفرينى فارغ التحصيلان ، كارآفرينى راهكار برون رفت از ركود اقتصادى

ایجاد اشتغال و رونق کار‌آفرینی، همچنین استفاده از تولیدات دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید ارتباط مراکز آموزش عالی و به خصوص دانشگاه‌های مهارتی با صنعت را زیاد کردن دهد و خوداشتغالی‌ و کار‌آفرینی در کشور جهت تولید کار و تجاری‌سازی محصولات فراهم شود.

***مشکلات نظام آموزشی کشور در چیست؟

نظام آموزشی کشور باید به سمتی برود تا افرادی در حوزه‌های متفاوت خدمات و صنعت بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرینی داشته باشند که جهت این کار باید بسترهای متفاوت علمی و آموزشی جهت تجاری‌سازی محصولات دانشگاه‌های کشور و به خاص مراکز آموزشی مهارتی در دانشگاه فنی وحرفه‌ای فراهم شود، لیکن تربیت نیروی تکنسین و کارآمد باعث رونق کسب و کار شده است و در این میان نباید از ایده‌های کاربردی و خلاقانه دانشجویان دانشگاه‌های مهارت محور نیز غافل شد چراکه به نظرم بسیاری از این ایده‌ها حتی توانایی تجاری‌سازی محصولات دارند.

سین جیم گروه تحریریه سایت این بار به مناسب روز ملی کارآفرینی سراغ سرپرست دانشگاه مهارتی فنی و حرفه ای رفته و در خصوص راهکار کارآفرینی با وی به گفت و گو نشسته است.

**ضعف دروس تئوری را در چه مواردی می بینید؟

فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها که دروس تئوری داشتند به علت ارتباط ضعیف دانشجویان با صنعت بعد از آخر تحصیلاتشان به خوبی نمی‌توانند وارد بازار کار شده است یا کارآفرینی کنند و باید از ظرفیت تولید و اشتغال در کشور استفاده بهینه کرد، چراکه در غیر این صورت بسیاری از نخبگان دارای ایده‌های برتر در حوزه کسب و کار بودند و به علت نبودن امکانات به خارج از کشور رفته و هرم نیروی انسانی در کشور عوض کردن می‌کند.

ما باید این جهت‌گیری‌ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم فرمایشات رهبری را در زمینه تولید، اشتغال و کارآفرینی جوانان در کشور توسعه دهیم.

**چگونه مسیر رشد و ترقی کشور از طریق آموزش‌های مهارتی و فنی تحقق می‌یابد؟

ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه مانع بزرگ كارآفرينى فارغ التحصيلان ، كارآفرينى راهكار برون رفت از ركود اقتصادى

برای استفاده از توانمندی‌های ظرفیت کل کشور تفاهم نامه‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه کار‌آفرینی جوانان و رونق اشتغال امضا کرد‌ه‌ایم که با تربیت نیروی مهارتی و فنی جهت حوزه‌های متفاوت می‌توان کارآفرینی را در کشور و میان فارغ‌التحصیلان ترویج داد.

**مهمترین چالشی که دانشگاه فنی وحرفه‌ای با آن روبرو هست، از نظر شما چیست؟

تربیت نیروی ماهر و کارآمد مهمترین چالش دانشگاه فنی و حرفه ای است تا جوانان بامحیط کار و صنعت توانایی روبه رو شدن را داشته باشند و این امر زمانی محقق می شود که آموزش ها در سطح خوبی به دانشجویان فراداده شده است و متناسب با تغییرات فناوری ها آموزش های مهارتی نیز باید عوض کردن کند.

نظام آموزش های مهارتی باید نیروی انسانی ماهر، کارآفرین و باتجربه تربیت کند و جهت انجام چنین هدفی آموزش‌های تئوری و آکادمیک باید به سمت آموزش‌های مشارکتی مهارتی برود و سیاست های مشارکتی را حمایت کرد تا زمینه اشتغال و کار آفرینی در کشور فراهم شود.

** از جمله عوامل مهم موفقیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای چیست؟

موفقیت دانشگاه فنی و حرفه ای در اشتغال و خودباوری دانشجویان است و جهت اینکه قدم های موثری در این راستا برداشته شود باید عواملی، چون تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و مجهز کردن کتابخانه و کارگاه های پژوهشی را سرلوحه برنامه ریزی های خود قرار دهیم تا مهارت نیروی انسانی زیاد کردن یابد و سطح کیفی و کمی مدیریت نیز اوج برود که این بخش با حمایت دولت میسر است.

**اقتصاد مقاومتی چگونه می تواند در ایجاد شغل و کار آفرینی موثر باشد؟

در وقت حال،تفکر اقتصاد مقاومتی می تواند راه حلی مناسب جهت بیرون رفتن از بحران تحریم های متفاوت است که پیش از اجرا کردن آن باید نظام های آموزشی در وزارتخانه های ذیربط تبیین شود تا با نگاهی عقلایی و علمی بتوان اقتصادی پویا داشته و این کار کمک بزرگی به برطرف مسئله بیکاری جوانان می کند.

اتمام خبر/

لزوم ارتباط زیاد دانشگاه فنی و حرفه ای با صنعت

واژه های کلیدی: دانشگاه فنی و حرفه ای | تولید و اشتغال | بازار کار | کارآفرینی | دانشجویان | دانشگاه | استفاده | جوانان | ارتباط | آموزشی | دانشگاه


برچسب ها: , , , , , , , , ,