حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبحگاه امروز در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: : من احساس می کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا

فضا باید امن باشد نه امنیتی/ روحانی

حجت الاسلام حسن روحانی مدیر جمهور صبحگاه امروز در مراسم گرامی داشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: : من احساس می کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان تفاوت کرده هست. ممکن است هنوز فضا امنیتی باشد که من آن رانمی پسندم. ما فضای امن می خواهم نه فضای امنیتی.

سخنرانی روحانی در دانشگاه صنعتی شریف

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی مدیر جمهور کشورمان صبحگاه امروز در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه ۱۶ آذر روز دانشجو، دانشگاه، استقلال طلبی و آزادی خواهی هست، اظهار کرد: ۱۶ آذر روز ایستادگی نخبگان، ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود و این روز به سال ۳۲ یا هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ۱۶ آذر روزی تاریخی جهت دانشگاه ، دانشجو و ملت بزرگ کشور عزیزمان ایران هست، به شهادت سه تن از دانشجویان در این روز و نام گذاری این روز به نام روز دانشجو اشاره و خاطرنشان کرد: در آن وقت دوران تاریک و سیاهی بود و چند ماه زیاد از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود، ولی آن سه قهرمان در برابر گلوله های تفنگ استبداد ایستادند و بالأخره راهی را جهت جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به ۲۲ بهمن سال ۵۷ و روز استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.

فضا باید امن باشد نه امنیتی/ روحانی

روحانی با گرامی داشت روز ۱۶ آذر و همچنین یاد و خاطره شهدای روز دانشجو، شهدای اساتید، دانشجویان، دانش آموزان و همچنین شهدای دوران دفاع مقدس به حضور پیاپی خود در طول سه سال اخیر در دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۱۶ آذر امسال نیز مانند سال های گذشته موفق بوده ام در یکی از دانشگاه ها به حضور دانشجویان و اساتید برسم و سخنان آنها را بشنوم و نقد آنها را استماع کنم، خوشحالم که در دانشگاه پرآوازه صنعتی شریف حضور پیدا کرده ام.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اهمیت دانشگاه و دانشجو، گفت: دانشگاه، دانشجو، استاد، علم و فناوری و تحقیق و دانشگاه های برتر افتخاری جهت فرهنگ سرزمین و ملت کشور عزیزمان ایران است.

روحانی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور مسئولان دانشگاه صنعتی شریف پیش از مراسم ۱۶ آذر امسال، اظهار کرد: در این جلسه نکاتی که مربوط به توسعه علمی بود مطرح شد و من به شما و آنها قول داده ام که ان شاءالله در سال آینده مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد از جمله پرسشها دانشگاه صنعتی شریف را دنبال کنیم و به وعده ام می کنم.

قدرتی که نقد نشود به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبحگاه امروز در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: : من احساس می کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه عالی ترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه هست، اظهار کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و پرسش قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.روحانی با بیان اینکه تمام مسئولین کشور مستقیم و غیرمستقیم منتخب ملت هستند، افزود: همه مسئولین مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه می زنند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نداریم که انتخابی نباشد و این تهمتی است که بعضی می گویند در کشور عزیزمان ایران مقامات دو دسته هستند یعنی بعضی گزینش و بعضی انتصاب می شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین بر اساس مسئولیتشان باید مورد پرسش قرار گیرند، خاطرنشان کرد: مسئولیت از کلمه پرسش می آید و هیچ کس نباید خود را از پرسش مستثنی بداند و همه باید بدانند که باید به پرسش مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته شاید نقد بعضی قوا و نهادها سخت و مسئله باشد و فعلاً نقد را از دولت و مدیر جمهور شروع کنیم.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اگر دولت پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به خاص جوانان و دانشجویان بوده است و تردیدی ندارم حمایت ها و نقدهای شما همه دلسوزانه هست. البته بعضی لحن ها اگر نرم تر شود قشنگ تر است.

در نقد هم باید اعتدال رعایت شود

روحانی با تأکید بر اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: حضرت علی (ع) فرموده اند دو گروه راجه به من خود را به هلاکت انداختند یک گروه آنها که علی را افراطی دوست دارند و گروه دوم آنها که با افراط با علی (ع) کینه ورزی می کنند بعد در انتقاد و تعریف هم نباید افراط شود و همه امور باید معتدلانه و میانه روانه باشد.

فضا باید امن باشد نه امنیتی/ روحانی

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انتقاد بافایده است و باید فرصتی فراهم شود که من و مسئولان نقدها را بشنویم و اشتباهات را اصلاح کنیم، اظهار کرد: هیچ کدام از ما معصوم و بی اشتباه نیستیم، ولی تلاش ما بر این است که گام هایی را به نفع مردم برداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هر لحظه هرجا مردم به صحنه آمده اند پیروز شده است ایم، گفت: در بحث هسته ای زمانی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند.

وی اضافه کرد: مردم در انتخابات ۹۲ مسأله هسته ای را به بحث گذاشتند و راه حل ها و آثار تحریم را مورد بررسی قرار دادند و در انتخابات ۹۲ در مورد هسته ای هم رأی دادند.

روحانی با بیان اینکه باید در مفاهیم و مباحث به اجماع نظر برسیم توضیح داد: باید در جامعه راجع به مفاهیمی همچون عدالت، ایستادگی و مبارزه با استعمار منافع ملی، حاکمیت ملی و فلسفه دانشگاه به وحدت نظر برسیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبحگاه امروز در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: : من احساس می کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا

رئیس جمهور با طرح این پرسش که باید این اجماع در جامعه به وجود آید که دانشگاه محل علم و دانش است یا در کنار آن بررسی پرسشها سیاسی و اجتماعی نیز ضرورت دارد، گفت: باید ببینیم آیا در کشورهای دیگر به طور مثال در مورد دانشگاه اختلاف نظر وجود دارد و اگر مثلاً در فرانسه دولتی عوض کردن می کند در عنوان دانشگاه و مسأله علم اختلاف نظر به وجود می آید؟

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید در مفاهیم مهم در جامعه اجماع نظر ایجاد شود که در این راستا دانشجویان و اساتید می توانند کمک کنند، خاطرنشان کرد: این حرف درستی است که باید به توان ملی تکیه کنیم، در برابر دشمن بایستیم و پرسشها کشور را با امکانات داخلی حل کنیم ولی آیا معنی اش این است که با دنیا حرف نزنیم و اگر مشکلی داریم تا مرز جنگ پیش برویم؟

روحانی گفت: ان شاءالله حتی اگر روزی همه کشورهای دنیا علیه ما توطئه کنند ما ایستادگی خواهیم کرد و پیروز می شویم ولی آیا جنگ نباید آخرین راه حل باشد؟

باید به لحاظ نظامی قدرتمند

فضا باید امن باشد نه امنیتی/ روحانی

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است زمانی علیه ما جنگی تحمیل کنند، بعد ما باید به لحاظ نظامی قدرتمند باشیم اظهار کرد: بعضی فکر می کنند این دولت دولت لبخند، گفت وگو و مذاکره است و دنبال تقویت بنیه نظامی نیست، ولی این دولت در طول دو سال گذشته در حوزه دفاعی و سلاح های راهبردی به اندازه ده سال کار کرده هست، معنای مذاکره این نیست که ما دنبال تقویت بنیه دفاعی خود نباشیم. ما هر لحظه باید آماده جنگ باشیم لیکن جنگ هنگامی که رخ نمی دهد که آمادگی ما صد در صد باشد. ما همزمان با پیروزی برجام مهمترین موشک خود را آزمایش کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به انتقاد دانشجویان به اقتصاد کشور و برنامه های دولت در این حوزه خاطر نشان کرد: یک علت توفیق مذاکرات هسته ای ثبات و آرامش اقتصادی کشور بود. در شروع این دولت تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود، ولی این رقم امروز دارد تک رقمی می شود که در روستاها هم تک رقمی شده است است.

وی با طرح این پرسش که مسابقه های ما در انتخابات با چه هدفی انجام می گیرد، اظهار کرد: نتیجه نهایی مسابقه ها باید اصلاح شاخص ها باشد و شاخص ها هم باید جهت ما معیار باشد. اگر شاخص ها عوض نشود فرقی نمی کند چه جناح یا چه دولتی سرکار باشد. اگر اعتماد عمومی امسال نسبت به سال ۹۲ پیشرفتی نکرده باشد اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی زیاد کردن نیافته باشد چه فایده ای دارد که کدام جناح حاکم باشد. اگر اوضاع دانشگاه تغییری نکند چه فرقی می کند چه دولتی سرکار باشد.

فضای امن می خواهم نه فضای امنیتی

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: من احساس می کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان تفاوت کرده هست. ممکن است هنوز فضا امنیتی باشد که من آن رانمی پسندم. ما فضای امن می خواهم نه فضای امنیتی. من می پرسم آیا شما سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ به این راحتی می توانستید جهت ۱۶ آذر اجتماع داشته باشید؟ زمانی بود که کسی جرات نمی کرد بگوید جنبش دانشجویی و همه از این کلمه می ترسیدند.

اگر دانشگاه عوض کردن نکند ما محکومیم

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با بیان اینکه اگر دانشگاه عوض کردن نکند ما محکومیم، افزود: بعضی نقد های دانشجویان راجع به بی احترامی به دانشجو درست است و ما نه در دانشگاه و نه در اقتصاد و نه در حوزه سلامت به نقطه مطلوب نرسیده ایم وهنوز راه زیادی در پیش داریم ولی راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم عوض کردن نکرده است.

امسال سال مشکل است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: آنچه که خواستارش هستیم این است که شاخصه های ما شاخصه های مطلوب باشد. یکی از دوستان گفتند که دولت از لحاظ رکود پیشرفت نداشته آمار می گوید سال ۹۱ رکود منفی ۶٫۸ بوده یعنی ما در عمق رکود بودیم. در سال ۹۲ به منفی ۱٫۹ رسید. ولی آن را در سال ۹۳ به مثبت ۳ رساندیم. کار بزرگی انجام شده است است البته امسال سال مشکل است . ممکن است از لحاظ آمار رشد اقتصادی ما مثبت باشد. این در حالی است که هنوز آمار سال آینده مشخص نشده است ولی اطلاعات اولیه به ما می گوید که رشد ما مثبت است.

وی در پاسخ به دانشجویان حاضر در سالن صحبت که شعار می دادند گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم نمی توانستیم مثل شما اینجوری صحبت کنیم. حالا ما تریبون در اختیار شما گذاشتیم که از طریق تریبون راحت حرفهایتان را بزنید.

خواست ما این است که دانشگاه استقلال داشته باشد

روحانی با تاکید بر ضرورت استقلال دانشگاه تصریح کرد: خواست ما این است که دانشگاه استقلال داشته باشد. شعاری که از اول انقلاب سر دادیم، “استقلال آزادی،جمهوری اسلامی” که به آن رسیدیم را باید ادامه دهیم. دانشگاه باید مستقل و روی پای خودش باشد. تمام تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که به پرسشها سیاسیت گذاری در جهت آزادی دانشگاه توجه کند.

ما در آزادی دانشگاه سهیم هستیم

وی ادامه داد: ما در آزادی دانشگاه سهیم هستیم. اگر دانشگاه در علم و بیان عقیده، آزاد نباشد، نمی توانیم به توسعه علمی و فرهنگی برسیم.

رئیس جمهور انتقاد را حق جامعه ی دانشگاهی خواند و گفت: دانشجو و دانشگاه باید نقاد باشد . انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است و ما از نقد دانشگاهیان استقبال می کنیم.

وی با اشاره به دوران پسا تحریم اظهار کرد: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم. در شرایط تعامل با دنیا هستیم. دانشجویان از این وقت جهت تعامل با دنیا استفاده کنند. دانشگاه های ما باید از دانش دیگران هم استفاده کنند و دیگران هم از دانش ما بهره ببرند. باید در زمینه ی اقتصادی و فناوری دانشجویان حضور فعالی داشته باشند.

قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می داند

روحانی نقش دانشجویان را در انتخابات آتی مجلس مهم تلقی کرد و افزود: در شرایطی که به سمت انتخابات می رویم دانشگاه هایمان هم باید به این سمت حرکت کنند. خیلی مهم است که مجلس آینده ماچگونه باشد از نظر دولت حضور هر دو جناح مهم است . مهمتر حضور افرادی است که منافع جناحی ارزش را به منافع ملی ترجیح ندهند و دلسوز ملت باشند.

وی افزود: همه ما باید تلاش کنیم تا حماسه سال ۹۲ را درسال ۹۴ تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلس قدرتمند تر و توانمند تر در جامعه حاضر باشیم. در این راستا همه باید تلاش کنند. وزارت کشور ، شورای نگهبان و تمام دست اندرکاران باید تلاش خود را انجام دهند. همچنین همه باید امیدوار باشند.

رئیس جمهور در ارتباط با جایگاه شورای نگهبان در انتخابات پیش روی مجلس آتی خاطر نشان کرد: نظر من در مورد شورای نگهبان نظر قانون

اساسی است . قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می داند و ما هم او را ناظر می دانیم. با تلاش شورای نگهبان مسئولین مرتبط و وزارت کشور و همچنین با تلاش و حضور مردم به خاص دانشجویان ان شاء الله انتخابات با شکوهی خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

واژه های کلیدی: دانشجو | دانشجو | دانشگاه | دانشگاه | دانشجویان | حسن روحانی | روز دانشجو | رئیس جمهور | شورای عالی انقلاب فرهنگی


برچسب ها: , , , , , ,