یک استاد دانشگاه گفت: نخستین آزمون مقیاس واقعی زلزله جهت یک ساختمان مدرسه در کشور اجرایی شد.

اولین آزمون مقیاس واقعی زلزله یک ساختمان مدرسه در کشور عزیزمان ایران

علی بخشی استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ گفت:در کشور عزیزمان ایران بنا برآخرین آمار، تعداد زیادی از ساختمانها از جمله ساختمان های مسکونی و مدارس از نوع بنائی هستند.

عبارات مهم : نمونه واقعی – آزمایشگاه
وی ادامه داد: تجربه خسارت بار زلزله های گذشته چند دهه اخیر در کشور عزیزمان ایران از قبیل زلزله های بوئین زهرا، طبس، قائنات، منجیل-رودبار، بم، زرند و ورزقان، آسیب پذیری بسیاری از این ساختمانها را به کرات نشان داده است که این خسارات باعث تحمیل تلفات و جراحات انسانی و نیز خسارات مالی گسترده شده است هست.

استاد دانشگاه شریف افزود:شناخت رفتارهای این نوع از ساختمان ها و چگونگی عملکرد آنها در حین زلزله می تواند کمک شایانی به بهسازی آنها و نیز کم کردن خسارات مالی و جانی در زلزله های آتی کند.

بخشی اضافه کرد: در طول سالیان گذشته، آشنایی واکنش‌ها و رویکردهای بهسازی لرزه ای با تکیه بر تستهای آزمایشگاهی کوچک مقیاس در سطح اعضای سازه ای به وفور در آزمایشگاهها در داخل کشور انجام شده است هست، لیکن هیچ گاه نمونه واقعی از این ساختمانها مورد آزمایش قرار نگرفته است تا بتوان واکنش‌ها آنها را در برابر زلزله بررسی کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت شرکت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در پروژه مشترکی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران، موفق شدیم نخستین آزمایش میدانی در مقیاس واقعی از یک ساختمان بنائی مدرسه را به انجام برسانیم که در نوع خود در کشور عزیزمان ایران بی سابقه و در دنیا کم سابقه می باشد.

استاد دانشگاه شریف اضافه کرد: این مطالعه مشتمل بر دو آزمایش استاتیکی رفت و برگشتی بر روی دو نمونه مشابه بوده که تنها تفاوت آنها، وجود کلاف در یکی از نمونه ها می باشد.

بخشی نشانه از انجام این آزمایش ها، بررسی واکنش‌ها نمونه کلاف دار در مقایسه با نمونه متناظر بدون کلاف بیان کرد و افزود: به این ترتیب می توان میزان اصلاح عملکرد لرزه ای نمونه ای از ساختمان های بنایی را ناشی از اجرای تمهیداتی راحت و ارزان که مورد تایید استانداردهای لرزه ای بومی کشور هم است مورد مطالعه قرار داد.

وی یادآورشد:از آنجا که ساختمان های مصالح بنایی جزو آسیب پذیرترین سیستم های سازه ای می باشند، در گام های بعدی این پروژه قرار است اصلاح واکنش‌ها این نوع ساختمان ها در حالت مقاوم سازی شده است با اجرای روش منتخب مقاوم سازی که از نظر فنی، اقتصادی و اجرایی در مورد این نوع ساختمان ها و با توجه به توانایی های فنی و اجرایی کشور توجیه پذیر می باشد، بر روی نمونه های موجود مورد مطالعه قرار گیرد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: نمونه واقعی | آزمایشگاه | ساختمان | دانشگاه | مطالعه | دانشگاه | زلزله | ایران | آزمایش


برچسب ها: , , , , , , ,