شخصیت افراد | روانشناسی | استفاده | مشاهده | تصویری | اضطراب | تصویر | استرس

تست های روانشناسی شخصیت چقدر قابل اعتمادند؟

تست های روانشناسی شخصیت چقدر قابل اعتمادند؟

عبارات مهم : شخصیت افراد – روانشناسی

برای اندازه گیری شخصیت افراد از ابزارهای مختلفی می توان استفاده کرد.

تست های روانشناسی شخصیت چقدر قابل اعتمادند؟

محققان ژاپنی می گویند دیدن تصویر صورت انسان در ابرها یا نقاط سیاه روی یک صفحه کاغذ نشانه تخیل بالای افراد نیست، بلکه نشانه ای از اضطراب و استرس است.

آزمون های روانشناسی شخصیت درست یا غلط؟

وقتی به ابرها یا موزاییک های شکسته نگاه می کنید، چه می بینید؟
محققان ژاپنی می گویند دیدن تصویر صورت انسان در ابرها یا نقاط سیاه روی یک صفحه کاغذ نشانه تخیل بالای افراد نیست، بلکه نشانه ای از اضطراب و استرس هست. بررسی ها حاکی از این عنوان است که در افراد عصبی و مضطرب، مغز هر لحظه در حالت هشدار است و خطر را در جایی می بیند که شاید اصلا وجود نداشته باشد. این نوع آزمون ها جهت تشخیص شخصیت افراد کم نیست ولی واقعا قابل اطمینانند و می توان اضطراب و استرس یا وسواس را از روی آنها تشخیص داد؟ با دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان شناس عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در همین رابطه گفت وگو کرده ایم.

آیا با انجام آزمون های روان شناسی می توان شخصیت افراد را تشخیص داد؟
برای اندازه گیری شخصیت افراد از ابزارهای مختلفی می توان استفاده کرد. یکی از عالی ترین روش ها گفت وگو و مشاهده است که روان شناسان به صورت حرفه ای و براساس تکنیک آن را انجام می دهند. این گفت وشنود با مکالمه و نظر یک فرد عادی بسیار متفاوت هست. روان شناسان حین صحبت با یک فرد جهت اندازه گیری استرس و اضطراب او به نکات ریزی مثل عرق روی پیشانی، تنگی و گشادی مردمک چشم و مسائلی از این قبیل توجه دارند. جهت تشخیص بعضی اختلال ها مثل افسردگی هم آزمون های استانداردی وجود دارد.

تصاویر و نقاشی هایی که گاهی می بینیم در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دست به دست می چرخد و افراد با گزینش یک تصویر یا مرتب کردن آنها یا پاسخ به بعضی سوالات نامربوط تلاش می کنند بفهمند چه شخصیتی دارند هم از این قبیل آزمون هاست؟

نه الزاما. آزمون ها به ۲ گروه تقسیم می شوند؛ آزمون های عینی و آزمون های فرافکن. آزمون های عینی به انواعی گفته می شود که با ابزار و وسایل خاصی انجام می شود و فرد با انجام فعالیت های مختلف، نمره هایی را در آن به دست می آورد و براساس آن نمره ها شاخصه های خاصی مثل هوش، شخصیت هایی مثل درون گرایی و برون گرایی یا حالاتی مثل استرس اندازه گیری می شود. این آزمون ها به صورت استاندارد در کشور ما هم به کار گرفته می شوند. آزمون های فرافکن در واقع تصویرهای خاص و مبهمی هستند که به افراد ارائه می شوند و هر شخص تفسیر خاصی از آن دارد.

یکی از معروف ترین این آزمون ها تصویر لکه جوهر است؟
بله، این تصویرهای را جهت نخستین بار یک عینک ساز طراحی کرد. این فرد تصویری از قاب عینک را نقاشی کرد و چون از آن خوشش نیامد آن را مچاله و در سطل زباله انداخت. فردای آن روز به این نتیجه رسید که یکی از طراحی هایش مناسب بوده است و هنگامی که کاغذ مچاله شده است را باز کرد چیزی شبیه شکلی خاص دید. این تصویر را به همسرش نشان داد و متوجه شد او تصویر دیگری را می بیند و این عنوان اساس کار این آزمون شد که به نام «رورشاخ» معروف است.

به عبارتی این گونه آزمون ها ثابت می کنند افراد با شاخصه های شخصیتی متفاوت برداشت های متفاوتی از یک تصویر دارند؟
بله، به این آزمون اصطلاحا «تکه ابر» هم می گویند. افراد متفاوت در مشاهده ابرها یا لکه جوهر تصویرهای خاصی می بینند. جهت تعبیرهای متفاوت نیز تفسیرهای استانداردی وجود دارد و روان شناس می تواند به واسطه آنچه هر فرد تجسم می کند شخصیت او را شناسایی کند.

همیشه تصویرهای آزمون های روان شناسی اشکالی مبهم است؟
نه الزاما. در بعضی آزمون ها تصویرهای مبهم نیست. به عنوان نمونه خانمی جلوی در یک اتاق نمایش داده می شود. افراد متفاوت با مشاهده این تصویر تعابیر متفاوتی دارند. به عنوان نمونه یک فرد مضطرب گمان می کند این زن داخل اتاق را می بیند تا مطمئن شود اوضاع مرتب است ولی یک فرد افسرده ممکن است این گونه تعبیر کند که این زن مراقب کودکش است و…

نتایج قابل اطمینان است؟
نتایج معمولا درست است و از آن در کنار آزمون های استاندارد عینی می توان استفاده کرد. البته به شرطی که فردی ماهر در این زمینه آنها را تفسیر و تعبیر کند. هر فردی نمی تواند و صلاحیت تفسیر نتیجه های را ندارد.

منبع:سلامت ایران

واژه های کلیدی: شخصیت افراد | روانشناسی | استفاده | مشاهده | تصویری | اضطراب | تصویر | استرس


برچسب ها: , , , , , , ,