پیروزی | موفقیت | تحقیقات | مردان | پیروزی | تست روانشناسی

وحشت از موفقیت / تست

تست: وحشت از موفقیت

عبارات مهم : پیروزی – موفقیت

وحشت از موفقیت / تست

از سال ۱۹۶۰ تاکنون تحقیقات گسترده ای در ارتباط با وحشت از موفقیت صورت گرفته هست. به طور کلی این حالت در زنان زیاد از مردان مشاهده می شود.

صحیح یا غلط بودن جملات زیر را در کنار آنها یادداشت کرده و در انتها نتیجه را محاسبه کنید.

پیروزی | موفقیت | تحقیقات | مردان | پیروزی | تست روانشناسی

۱- گاهی اوقات می ترسم کارها را به همان خوبی که توانایی اش را دارم انجام دهم.

۲- معمولا نگرانم که اگر کارهایم را به عالی ترین شکل ممکن انجام دهم دشمنی دیگران را برانگیزم.

۳- هرگز دلواپس این عنوان نیستم که شاید اگر کاری را بسیار خوب انجام دهم دیگران دوستم نداشته باشند.

وحشت از موفقیت / تست

۴- معمولا کمتر از حد توانایی هایم کارهای متفاوت را انجام می دهم تا موقعیت کسی ترساندن نشود.

۵- معمولا نگرانم که هرگز دیگران فکر کنند من فرد تظاهر هستم.

پیروزی | موفقیت | تحقیقات | مردان | پیروزی | تست روانشناسی

۶- هرگز دلواپس این عنوان نیستم که شاید دیگران فکر کنند من خیلی سختکوش و پرکار هستم.

۷- هرگز دلواپس نیستم که کسی فکر کند من در حیطه کاری خودم عالی ترین هستم.

وحشت از موفقیت / تست

۸- معمولا مواقعی که در کار پیروز می شوم زیاد از وقت هایی که در کاری شکست می خورم دلواپس می شوم.

۹- همواره نگرانم که شاید به نظر دیگران عجیب بیاید که من در کارم صداقت دارم.

۱۰- گاهی اوقات عمدا کارها را نادرست انجام می دهم تا مطمئن شوم آیا کس دیگری می تواند آن کار را بهتر از من انجام دهد یا نه.

۱۱- معمولا نگرانم که هرگز دیگران بیش از حد از من توقع داشته باشند.

۱۲- معمولا اهدافی جهت خودم تعیین می کنم که کمتر از آنچه که لیاقت آن را دارم هستند.

۱۳- معمولا کارهایی را انجام می دهم که چندان چالش برانگیز نیستند.

۱۴- آنقدر که باید از انجام کارهای مهم لذت نمی برم.

۱۵- دوست ندارم با دیگران مسابقه کنم به خصوص اگر در این مسابقه احساس ناخوشایندی پیدا کنم.

۱۶- نگرانم که هرگز دوستانم از من انتقاد کنند.

۱۷- گاهی اوقات از اینکه بیش از حد نسبت به توانایی های خودم آگاهی پیدا کنم می ترسم.

۱۸- هرگز دلواپس نیستم که شاید ارتباطات دوستانه ام به علت انجام دادن کاری خاص یا شرکت در فعالیتی خاص به خطر بیفتد.

۱۹- می ترسم که اگر در کاری خاص عالی و بی عیب و نقص باشم دیگران پشت سرم صحبت و بدگویی کنند.

۲۰- زمانی که باید کار مهمی انجام دهم احساسات شخصی دیگران برایم اهمیتی ندارد.

۲۱- عادت کرده ام دلواپس باشم اگر کاری را به خوبی انجام دهم شایددیگران به من حسادت کنند.

۲۲- هرگز دلواپس نیستم که شاید موفقیت های تحصیلی و کاری من موجب بروز مسئله در روابط اجتماعی ام شوند.

۲۳- دلواپس نیستم که اگر در کار یا مساله خاصی بسیار موفق و لایق جلوه کنم دیگران احساس ناراحتی یا حتی بیماری کنند.

۲۴- معمولا می ترسم که شاید دیگران مرا صرفا به خاطر کارهایی که می توانم جهت آنها انجامدهم دوست داشته باشند.

۲۵- نگرانم که اگر توانایی های واقعی ام را به دیگران نشان دهم دیگران از من توقع بیش از حد داشته باشند.

۲۶- نگرانم که اگر در زمینه خاصی متخصص شوم دیگران دوستم نداشته باشند.

۲۷- نگرانم که اگر در زمینه خاصی متخصص شوم دیگران از من سود ببرند.

۲۸- اگر بتوانم کاری را به عالی ترین شکل ممکن انجام دهم می ترسم کسی موقعیتم را به خطر بیندازد.

۲۹- نگرانم که اگر دیگران متوجه شوند من به خوبی می توانم آنها را درک کنم از من بترسند.

۳۰- از نشان دادن توانایی های واقعی ام به دیگران نگرانم چون شاید نتوانم هر لحظه کارها را به عالی ترین شکل انجام دهم.

از سال ۱۹۶۰ تاکنون تحقیقات گسترده ای در ارتباط با وحشت از موفقیت صورت گرفته هست. به طور کلی این حالت در زنان زیاد از مردان مشاهده می شود. در یکی از تحقیقات از تعدادی دانشجوی مؤنث خواسته شد جهت جمله زیر یک پاراگراف بنویسند:

بعد از آخر امتحانات ترم اول من دانشجوی ممتاز شدم …

به دانشجویان مذکر نیز جمله فوق داده شد و نتیجه واقعا تاسف بار بود. بیش از ۶۲ درصد زن ها در پاراگراف خود فقط از عواقب تلخ این موفقیت نوشته بودند و تنها ۹ درصد مردان از اتفاقات تلخ و منفی این اتفاق نوشته بودند و زیاد نکاتی در ارتباط با سختکوشی، زیرکی و هوش سرشار ذکر کرده بودند.

روانشناسان در تحقیقات خود دریافته اند اینگونه وحشت ها در زنان موجب می شود آنها جهت خودشان سدی در برابر پیروزی بسازند و شخصا مانع موفقیت خود شوند. توصیه جالبی که روانشناسان دریافته اند این است که تمایلات شخصی و برداشت های جامعه در بروز اینگونه وحشت ها بسیار موثر است.

در آزمون حاضر روانشناسان دریافتند با عوض کردن در جمله اول زمانی که رشته تحصیلی مشخص شود نتیجه آزمون به میزان قابل توجهی عوض کردن می کند. اگر عنوان رشته پرستاری باشد زنان ترسی کمتر و مردان ترسی زیاد خواهند داشت و برعکس زمانی که عنوان رشته مهندسی باشد میزان وحشت زنان به مراتب زیاد از وحشت مردان خواهد شد.

در واقع اگر رشته تحصیلی جهت جنس مخالف مرسوم باشد بر وحشت از موفقیت فرد تاثیر مستقیم می گذارد. همچنین زمانی که آزمون پیجیده تر شود تفاوت در نتیجه میان زنان و مردان بسیار کمتر شده است و در مواردی از بین می رود.

متاسفانه به علت آموزش های نادرست جامعه که از سالیان قبل وجود داشته زنان حتی زمانی که از درون چندان از موفق شدن نمی ترسند باز هم به دلایلی که معمولا جهت خود آنها نیز نامشخص است به طور ناخودآگاه خود را از حضور و موفقیت در بعضی موقعیت ها کنار می کشند.

بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دختر تلاش دارند موفقیت های خود را پنهان کنند آیا که نگرانند هرگز هوشمندی و زیرکی بالای آنان موجب شود موقعیت های عالی خود جهت ازدواج را از دست بدهند چون مردان دوست ندارند با زنی ازدواج کنند که از آنها خیلی برتر و بالاتر باشد. شاید مردان ظاهرا بگویند از زنان هوشمند و زیرک زیاد خوششان می آید ولی واقعیت این است که هیچ مردی دوست ندارد همسرش از او باهوش تر و زرنگ تر باشد. به همین علت زنان حتی زمانی که به توانایی ها و هوشمندی های خود آگاهند ترجیح می دهند در میان گروه عامه باشند تا اینکه فردی منحصر به فرد و خاص جلوه کنند.

ترس از موفقیت مسئله بزرگی جهت بسیاری از افراد است ولی راحت تر و عادی تر از آن وحشت از شکست است.هر دو مورد چه وحشت از موفقیت و چه وحشت از شکست در مواردی عواقب یکسانی دارند و یکی از مهمترین عواقب آن این است که مانع می شود فرد با تمام وجود جهت موفق شدن تلاش کند. زمانی که افکار دو ورزشکار زن و مرد را با یکدیگر مقایسه می کنیم به نتیجه های جالبی دست می یابیم.

اگر ورزشکار مرد در مسابقه های شکست بخورد با خود فکر می کند که: من از تمام توانایی هایم استفاده نکرده و آنقدر که باید تلاش نکردم ولی زنی که شکست می خورد با خود می گوید: رقیبم در مقایسه با من تواناتر و ماهرتر بود.

مشخص کردن تمایزاتی که بین وحشت از پیروزی و وحشت از شکست وجود دارد کار راحت ای نیست چون عواقب ناشی از این دو وحشت بسیار به یکدیگر نزدیک و شبیه هستند. در یکی از تحقیقات صورت گرفته در مورد وحشت از پیروزی و شکست، مرد هنرمندی حضور داشت که تابلوهای نقاشی بی نظیرش همگان را خیره می کرداما با این وجود هرگز آثارش را در هیچ نمایشگاهی در معرض دید همگان قرار نداده بود.

جالب اینجاست که گاهی او یکی از آثارش را به عنوان هدیه به دوستان و اقوام می داد و هر بار پیشنهادات بسیاری به او می شد که آثارش را در نمایشگاهی جهت فروش بگذارد ولی او با اینکه در اوضاع مالی خوبی نبوده و به پول نیاز داشت از این کار سر باز می زد. به نظر شما آیا علت او از این کار وحشت از شکست بود یا وحشت از پیروزی؟ جهت این مرد موقعیت های بسیاری جهت موفق شدن رخ داده بود ولی او هر بار در را به روی پیروزی می بست.

اگر امتیاز شما به ۳۰ نزدیک باشد باید به فکر عوض کردن افکار و عادات تان باشید ولی هر چه امتیاز شما از ۱۵ کمتر باشد نشاندهنده این است که چندان ترسی از موفقیت ندارید و عالی ترین ها را دارید.

اگر جوان هستید حتما در نخستین وقت جهت عوض کردن دست به کار شوید چون در غیر این صورت آینده تان را تباه خواهید کرد. جهت افرادی که به تازگی وارد دانشگاه شده است اند یا به تازگی کار جدیدی را شروع کرده اند طبیعی است که کمی معذب بوده و در بعضی موارد نتوانند خود واقعی و توانایی هایشان را آشکار کنند. شاید گاهی احساس کنند هنوز شایسته عالی ترین ها نیستند ولی با گذشت وقت درمی یابند که آنها شایسته هر آنچه هستند که با توانایی و مهارت های خود کسب می کنند و چندان مهم نیست که از همکلاسی ها و همکاران خود برتر باشند ولی اگر سن و سال و تجربه هنوز نتوانسته وحشت شما از موفقیت را از بین ببرد باید فورا راهی جهت حل مشکلتان بیابید.

لیستی از موقعیت هایی بنویسید که وحشت هایتان شما را از موفق شدن بازداشته اند. در لیست دیگری عواقب تلخ و منفی که بعد از موفقیت و پیروزی به سوی شما روانه شده است اند را یادداشت کنید. معمولا اگر بتوانید به درک درستی از این عنوان برسید بهتر می توانید از این مرحله و وحشت های آزاردهنده خود عبور کنید. کدام یک از نگرانی ها و وحشت هایی که در لیست دوم نوشته اید به وقوع پیوسته اند؟مسلما زیاد موارد تنها ترسی بوده اند که شما را از موفق شدن بازداشته اند و هرگز اتفاق نیفتاده اند.

اکنون که دریافتید بسیاری از وحشت هایتان هرگز عملی نشدند تلاش کنید چند مورد از نمونه هایی را که در لیست اول نوشته بودید و به علت وحشت هایتان نتوانستید آنها را انجام دهید اکنون انجام دهید و اگر وقت آنها گذشته و آن وقت ها دیگر وجود ندارند از هم اکنون دیگر اجازه ندهید وحشت های بی مورد شما را از موفق شدن بازدارند.

ترس از موفقیت یک مسئله ریشه ای است و بسیارند افرادی که جنبه های متفاوت زندگیشان به علت وحشت از موفقیت تحت الشعاع قرار گرفته و اکنون جهت آن موارد افسوس می خورند ولی از طرف دیگر وحشت از شکست جهت بسیاری دیگر مسئله چندان پیچیده ای نیست و می توانند با کمی تلاش بر آن فائق آیند.

از هیچ چیز نترسید، بال هایتان را باز کنید و از پرواز لذت ببرید.

منبع:مجله موفقیت

واژه های کلیدی: پیروزی | موفقیت | تحقیقات | مردان | پیروزی | تست روانشناسی


برچسب ها: , , , ,