برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان جهت موفقیت در کنکور تنها آمادگی علمی راهگشا نیست بلکه باید با عملکردی هوشمندانه مسیر دستیابی به نتیجه مطلوب را طی کرد.

شبیه سازی آزمون های کنکور سراسری در منزل ، نکات مهم در روزهای نهایی مانده به «کنکور»

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ در واپسین روز‌های نزدیک به کنکور سراسری علاوه بر آمادگی تحصیلی جهت دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب هنر چگونه آزمون دادن و مدیریت شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌توان آن را حلقه‌ای مفقوده در کسب موفقیت دانست بنابراین داوطلبان باید با آمادگی کامل در جلسه کنکور شرکت کنند.

در آزمون‏‌های سراسری ۲ عامل IQ (هوش تحصیلی) و EQ (هوش هیجانی) مورد سنجش قرار می‌گیرد که IQ ثابت و انتقال یافته شده است به وسیله ژن‏‌های وارثتی و EQ با تمرین قابل زیاد کردن است که می‌توان با به کارگیری روش‌هایی تقویت EQ و چگونگی استفاده از آن را در آزمون سراسری مورد توجه قرار داد.

آزمون سراسری، محلی جهت سنجش هوش هیجانی

توانایی کنترل انواع هیجانات اعم از شادی، امیدواری، غم، نا امیدی و مواردی از این قبیل همچنین اجرای عالی ترین تصمیم در شرایط متفاوت نشان از هوش هیجانی اوج در افراد متفاوت است در واقع اگر منطقی و عقلانی واکنش‌ها کنیم عملکردی هوشمندانه داشته ایم که نشان از شرایط رضایت بخش هوش هیجانی محسوب می‌شود.

شبیه سازی آزمون های کنکور سراسری در منزل ، نکات مهم در روزهای نهایی مانده به «کنکور»

محمدرضا پور دستمالچی مشاور تحصیلی در خصوص ضرورت هوش هیجانی در آزمون سراسری با بیان اینکه هوش هیجانی به شکل‏‌های متفاوت در آزمون سراسری سنجیده می‌شود، مطرح کرد: با عوض کردن نگرش خود می‌توان هوش هیجانی را برای آزمون سراسری تقویت کنیم.

وی ادامه داد: کنترل هیجان ناامیدی، کنترل هیجان ایده آل گرایی، کنترل هیجان اضطراب و مقایسه، کنترل هیجان بی خیالی، کنترل هیجان بی تفاوتی و مواردی از این قبیل می‌تواند مسیر موفقیت در آزمون سراسری جهت داوطلبان را هموار کند.

عملکردی هوشمندانه در جلسه کنکور داشته باشیم

پور دستمالچی با اشاره به اینکه جهت یک داوطلب آزمون سراسری تقویت هوش هیجانی تاثیر بسزایی در روند نتیجه گیری وی دارد، بیان کرد: این مساله موجب می‌شود تا در جلسه آزمون واکنش‌ها هوشمندانه داشته باشد، با نگاهی منطقی آزمون‌ها را تحلیل کرده و واکنش‌ها خود را اصلاح کند، واکنش‌ها دیگران تأثیری در عملکرد او نداشته باشد و با تمام توان جهت رسیدن به هدفش تلاش کند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه داشتن واکنش‌ها هوشمندانه در جلسه آزمون به معنی کنترل ذهن هست، افزود: به عنوان مثال مهم نیست که به همه سؤالات پاسخ داده شود و علی رغم شایعه‌های موجود، درصد ۱۰۰ نسبت به سایر درصد‌ها هیچ برتری و امتیازی ندارد.

برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان جهت موفقیت در کنکور تنها آمادگی علمی راهگشا نیست بلکه باید با عملکردی هوشمندانه مسیر دستیابی به نتیجه مطلوب را طی کرد.

وی تصریح کرد: در واقع تمامی سؤالات در آزمون سراسری جهت سنجش علمی داوطلبان نیست بعضی سؤالات جهت سنجش هوش هیجانی است و داوطلبانی که روی این سؤالات (سؤالات مبهم) مکث می‌کنند درصد کمتری کسب کرده بنابراین هوش هیجانی کمتری دارند که با تمرین و یادآوری این مهارت (هنر آزمون دادن) در آزمون‏‌های آزمایشی می‌توان هوش هیجانی را تقویت کرد.

هنر چگونه آزمون دادن، کلیدی طلایی جهت موفقیت در کنکور

موفقیت در آزمون سراسری تنها با اوج بودن اطلاعات میسر نیست و نیازمند به کارگیری هنر آزمون دادن است که این مساله باید در آزمون‌های نهایی مورد توجه و تمرین دانش آموزان قرار گیرد تا میزان تسلط بر آن زیاد کردن یافته و شکلی عملیاتی در جلسه کنکور پیدا کند.

پور دستمالچی در این باره با بیان اینکه هنر آزمون دادن مشمول بر ۱۰ تکنیک هست، اظهار کرد: این حق را جهت خود قائل شویم که به تعدادی از سؤالات پاسخ ندهیم، در مرحله اول فقط سؤالاتی که مطمئن هستیم را پاسخ دهیم، وقت هر درس را فقط به همان درس تخصیص داده شده است داده و از وقت پاسخ‌گویی به هر درس را کم کردن داده تا در انتها وقت جهت مرور ایجاد شود.

وی ادامه داد: وقت شروع پاسخگویی به هر درس را در ابتدای همان درس بنویسیم، هر ۱۰ پرسش یک بار وقت و شماره پاسخ برگ را کنترل کنیم، اگر وقت پاسخ گویی به سؤالات یک درس به اتمام رسید و بعضی سؤالات آن هنوز باقی‌مانده بود آزمون های مربوطه را ر‌ها کنیم، در وقت مرور ابتدا سؤالات را نخوانده و بعد به سؤالات علامت دار جواب دهیم، هر وقت که دچار بحران ذهنی شدیم با مصرف مواد قندی، تنفس عمیق، کشش عضلانی، رعایت اوضاع نشستن و ایجاد افکار مثبت حدود انرژی اولیه را در خود ایجاد کنیم و فراموش نکنیم دیگران هیچ تأثیری روی نتیجه ما نخواهند داشت و کافی است ما به درصد دلخواه خود دست یابیم.

چگونه آزمون سراسری را در منزل شبیه سازی کنیم؟

توجه به هنر آزمون دادن و دستیابی به این مهارت نیاز به تمرین دارد تا در جلسه کنکور به طور کامل توانایی اجرایی پیدا کند بنابراین در این روز‌های باقی مانده باید خود را با این شرایط هماهنگ کرد تا مسیر حرکت به سمت رشته و دانشگاه دلخواه فراهم شود که این کار نیاز به شبیه سازی شرایط کنکور و پیاده کردن مهارت‌های یادشده دارد.

شبیه سازی آزمون های کنکور سراسری در منزل ، نکات مهم در روزهای نهایی مانده به «کنکور»

انتهای پیام/

هفته نهایی کنکور را دست کم نگیرید/ به روش شاگرد اول‌ها مطالعه کنید

واژه های کلیدی: کنکور سراسری | آزمون سراسری | هوش هیجانی | داوطلبان | موفقیت | کنترل | سراسری | آموزش و پرورش


برچسب ها: , , , , , , ,