سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: موازی کاری و عدم برنامه ریزی از پرسشها آموزش مهارتی در کشور هستند.

موازی کاری و عدم برنامه ریزی پرسشها آموزش مهارتی در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر در مورد چالش های مهارت آموزی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه های قبلی نکاتی که در حوزه مهارت آموزی دیده شده است که در بودجه نیز اعتباراتی به آن تخصیص داده شده است دادیم تا بخشی از تنگناهای این حوزه از بین بردن شود.

عبارات مهم : برنامه ریزی – برنامه
وی افزود: بخشی از پرسشها در حوزه آموزش های مهارتی مربوط به آموزش و پرورش و بخشی مربوط به فرهنگ جامعه است که باعث می شود هنرستان ها جهت دانش آموزان اولویت مهم نباشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: جهت برطرف مسئله اشتغال چاره ای جز مهارت آموزش وجود ندارد و اگر در این حوزه نیاز به قانون گذاری باشد در مجلس روی این مساله کار می کنیم.

میرزاده تصریح کرد: جهت برطرف پرسشها در حوزه مهارت آموزش و ورود آن به مجلس می توان ازطریق لایحه یا گزارشی مکتوب به کمیسون آموزش وارد عمل شد.

وی عنوان کرد: در حوزه مهارت آموزی مساله برنامه ریزی و موازی کاری ۲ موضوعی است که باعث ایجاد بخشی از پرسشها این حوزه شده است که باید جهت ساماندهی این اوضاع اقداماتی انجام گیرد.

وی بیان کرد: مراکز فنی و حرفه ای در ساعت های اداری که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس حاضر می شوند برقرار بوده که همین ساعت کاری باعث می شود تا استفاده چندانی از کارگاه های در نظر گرفته شده است نداشته باشیم باید ساز و کاری وجود داشته باشد تا در وقت های تعطیل و غیر از ساعت اداری فعالیت کارگاه های فنی و حرفه ای امکان پذیر باشد.

شان آموزش های مهارتی اوج نیست

سید مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش کار دانش اظهار کرد: ارزش و منزلت آموزش های مهارتی باید ارتقا پیدا کند همانطور که در کشورهای متفاوت رشته های مهارتی در مقایسه با ورود به دانشگاه از اولویت بالاتری برخوردار است.

وی افزود: یکی از چالش های مهم بحث نهاد سیاست گذار فرا وزارتی است که این نهاد میزان همکاری دستگاه ها، بخش شخصی و غیردولتی و نهادهای تولیدی و خدماتی را در بحث مهارت آموزی مشخص می کند و اکنون در کشورهای موفق این نهاد وجود دارد ما نیز پیش نویس این نهاد را تهیه کردیم .

آذرکیش با بیان اینکه ملاک استعداد برتر هوش چندگانه هست، تصریح کرد: یکی از کارهای جدی که در تمامی مقاطع تحصیلی به آن توجه شده است مساله کار و کارآفرینی بوده است بنابراین دانش آموزان با توجه به اهمیت اشتغال می توانند در حوزه مهارت آموزی وارد شوند.

وی عنوان کرد: یکی از جدی ترین برنامه ها کیفیت بخشی به مسایل مهارت آموزی است و باید این امر با هویت ایرانی اسلامی متناسب بوده و تقویت شود که نقش رسانه ها به خاص رسانه ملی در مسیر ساختن فرهنگ اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه جهت توسعه آموزش های مهارتی باید فرهنگ کار را گسترش دهیم، گفت: برگزاری جشنواره ها، کارگاه ها و مواردی از این قبیل به گسترش آموزش های مهارتی کمک می کند.

آذرکیش در خصوص نیازهای این حوزه اظهار کرد: با توجه به اینکه هنرستان ها از سال آینده سه سال می شوند، بنابراین نیاز به نیروی انسانی، تجهیزات و تامین اعتبارات بیشتری داریم و باید یک سوم میزان کنونی زیاد کردن نیروی انسانی و تجهیزات را داشته باشیم.

وی از تهیه پیش نویس برنامه جامع آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش خبر داد و تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید سهم آموزش های مهارتی مشمول بر کاردانش و فنی و حرفه ای ۵۰ درصد باشد و امسال در سال پایه یعنی ۹۶ ، سهم ۳۸ درصدی جهت آموزش های مهارتی در نظر گرفته شده است است.

مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در مورد تامین اعتبارات در حوزه آموزش های مهارتی گفت: اکنون ۵۴ میلیارد تومان در بودجه ۹۶ به این مساله تخصیص داده شده است پیدا کرده که نسبت به سال گذشته ۱۹ میلیارد زیاد کردن را شاهد هستیم علاوه براین مساله ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی، ۴۵ میلیارد تومان از طریق فروش گاز به آموزش های مهارتی تخصیص داده شده است می یابد.

موازی کاری و عدم برنامه ریزی پرسشها آموزش مهارتی در کشور

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | برنامه | فرهنگ | آموزش | اشتغال | اخبار آموزش و پرورش | آموزش های مهارتی | مجلس شورای اسلامی


برچسب ها: , , , , , , ,