معاون تربیت‌بدنی و سلامت گفت: طرح نماد با همکاری ۹ دستگاه کشور جهت پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان شکل گرفته هست.

فعالیت نهادهای ۹ گانه کشوری در طرح مواظبت اجتماعی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ دومین نشست شورای عالی سند نظام مواظبت اجتماعی از دانش آموزان با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، نمایندگان قوه قضاییه، شرکت بهزیستی، بنیاد برکت، وزارت رفاه، مجلس و دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم بهزیستی در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش عصر امروز برگزار شد.
در این نشست حمیدی عنوان کرد: افتخار داریم دومین جلسه در حالی برگزار می شود که شاهد پیشرفت هایی در حوزه دانش آموزان است.

عبارات مهم : آموزش

وی ادامه داد: طرح نماد زمانی شکل گرفت که همه نهاد ها به این نتیجه رسیدند که پیشگیری بر درمان مقدم است و باید سرمایه گذاری خاص در حوزه پیگیری از وقوع جرم انجام شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت افزود: به جای فعالیت های بخشی باید کاری ملی حول محور پروژه نماد انجام و بسته ای برنامه ای تعریف شود که غربالگری در آن صورت گیرد.
حمیدی با بیان اینکه انگیزه های مشترکی بین نهاد ها شکل گرفته هست، عنوان کرد: در ابتدای کار با نهادهای ذیربط همکاری را شروع کردیم و با ۹ دستگاه این تفاهم نامه شکل گرفت و نهادهای دیگری نیز به آن اضافه شد. از طرفی صدا و سیما نیز می تواند جهت تبلور این کار وارد عمل شود.
وی یادآور شد: ۶۰ برنامه آموزشی، ۴۰ برنامه غربالگری و ۴۰ مداخله از محصولات طرح نماد محسوب می شود.
در ادامه این مراسم، سعید نمکی معاون امور اجتماعی شرکت برنامه و بودجه با اشاره به اینکه چند عامل در دوام این کار تاثیر دارد، گفت: اخلاصی که در فعالیت ها وجود داشته، توافق در همکاری های بین بخشی، علم محور بودن کار، وقت مناسب فعالیت از جمله شاخصه های عمده این کار است.
وی ادامه داد: در طول سال های گذشته در مدارس هنر چگونه زیستن را آموزش ندادیم و این طرح بیشترین تاثیر را در مدارس خواهد داشت.
نمکی با بیان اینکه امید داریم ردیف بودجه طرح در سال ۹۷ زیاد کردن یابد، عنوان کرد: این کار تمرینی ملی جهت همکاری کارهای بزرگتر بین بخشی در کشور به شمار می رود و امیدواریم استمرار داشته باشد.
***پیشگیری رشد مدار در طرح نماد
در ادامه این نشست، محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه ترافیک کاری در بحث پیشگیری اوج هست، گفت: جهت اجرای هر چه بهتر، همکاران در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: اثبات برنامه پیشگیری رشد مدار راحت ترین اقدامی است که مورد توجه هست. در همین ارتباط نماد در چارچوب پیشگیری رشدمدار مطرح شد و مورد پذیرش قرار داده شد که بیشترین همراهی جهت پویایی این طرح بکار گرفته شد.
الفت با اشاره به اینکه گذشته افتخارآفرینی در طرح نماد داشتیم، تصریح کرد: این طرح به عنوان طرحی فوق العاده مورد پذیرش قرار گرفته و اعتبارات قابل توجهی جهت آن در نظر گرفته شد.
معاون امور اجتماعی بیان کرد: با همکاری سایر نهادها و هم افزایی با آنها برنامه هایی در نظر داریم تا طرح را با سیاست های درون سازمانی گره بزنیم.
وی عنوان کرد: اعتبارات خوبی جهت طرح تخصیص یافته است و فعالیت های خود را به استان ها نیز تعمیم می دهیم. البته در هر استان شورای عالی پیشگیری وجود دارد که برنامه ها را تدوین و اجرا می کنند.
الفت اضافه کرد: همکاری خوبی با آموزش و پرورش داریم تا هم افزایی در این طرح را دوچندان کنیم.
حمیدی فر مدیرکل مشاوره و مددکاری ناجا با بیان اینکه هرچه کارها پیشگیری از این دست زیاد کردن یابد در آینده شاهد کج رفتاری کمتری هستیم، گفت: بر این اساس انسان های سالمی را تحویل جامعه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: نیروی انتظامی اقدامی مناسب در این زمینه داشته و امیدواریم تاثیر مورد نیاز را داشته باشد.
***توجه به بهداشت فردی در مدارس؛ ارتقای سلامت دهان و دندان جهت ۷ میلیون دانش آموز
در ادامه این مراسم، سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعیین هویت جنسیتی از برنامه هایی است که باید در گروه نوجوانان توجه شود، گفت: بحث سلامت روان، پیشگیری و کنترل اعتیاد، پیشگیری و کنترل خشونت و طلاق بحث هایی است که اجرا کردیم.
وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت فردی جهت بوفه مدارس اصلاح و از بین بردن مواد آسیب رسان انجام شده است است و ۸۵ هزار مدرسه را بازرسی کردیم. همچنین اصلاح نحوه توزیع شیر مدارس و جلوگیری از فساد آن، بهداشت آبخوری مدارس و ایمنی محیط مدارس بر اساس این تعامل مورد توجه قرار گرفت.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: جهت جلوگیری از سوی افراد کارگاه های آموزشی طراحی شده است در برنامه درسی نیز خواهان ورود این آموزه ها هستیم.
وی در ادامه سخنانش گفت: بحث ارتقای سلامت دهان و دندان جهت حدود ۷ میلیون دانش آموز انجام شد و دو نوبت وارنیش با پوشش ۸۵ درصدی جهت سال تحصیلی آتی در نظر گرفته شده است همچنین توزیع ۳۵ هزار جلد کتاب دانستنی های بهداشت دهان و دندان، اجرای خدمات ترمیمی دندان در ازای تعامل با آموزش و پرورش انجام شد.
***هجوم آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان
در ادامه این مراسم، فاطمه رهبر معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بیش از ۳۲۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد و بخش عمده ای از آن ها با آسیب های اجتماعی مواجه هستند که تلاش داریم کلیه خدمات مواظبت اجتماعی را جهت دانش آموزان آینده نگری کنیم.
وی با اشاره به اینکه در جهت ارائه برنامه خدمتی به خانواده ها می توانیم از این نظام استفاده کنیم، تصریح کرد: شناسایی فقر و فقیر در اساسنامه کمیته امداد وجود دارد که با کمک این نظام می توان جهت این گروه استفاده کرد.
رهبر از طراحی نظام مددکاری خبر داد و گفت: این نظام پیش از این بوده، ولی نظامی اختصاصی تر در نظر داریم.
در ادامه این نشست، سرهنگ عباس مسعودی معاون پیشگیری نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس پیشگیری از سال ۸۴ به فعالیت مشغول هست، تصریح کرد: تمرکز بر مباحث آسیب زا زیاد کردن یافته به عنوان مثال اینترنت و اعتیاد از جمله این موارد هست. از طرفی کانون های آسیب زا در مناطق جرم زا باید مورد توجه بقرار گیرد.
حسین کوچکیان فرد مدیر اداره سرمایه اجتماعی، امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور با بیان اینکه در استان های پایلوت اعلام نتیجه های و ارزیابی برنامه ها انجام شد، گفت: بازخوردهای حاصل از بررسی ها باید مورد توجه باشد؛ جهت مثال نظارت بر اثربخشی طرح از طریق گروه خارج صورت گیرد تا ایرادات پیگیری شده است و به روزرسانی یک سیستم فعال به سهولت صورت گیرد.
در ادامه این نشست، مظهری نماینده بنیاد برکت تصریح کرد: این سامانه با سامانه سنجش دانش آموزان در ارتباط بوده و یک مرکز ذخیره داده جهت آن در نظر گرفته شده است است.
وی ادامه داد: بسته های آموزشی مولوی مدیا تحت عنوان آموزش های ارتقایی روی سامانه بارگذاری شده است و ۷۲ مدرسه در شش استان در طرح جامع شرکت دارند. همچنین اطلاعات ۱۸ هزار دانش آموز وارد سامانه شده است است.
مظهری یادآور شد: امکانات سخت افزاری جهت مدارس تحت پوشش در نظر گرفته شده است و جهت ۱۰ هزار مدرسه معین ارائه خدمات سلامت و مشاوره از راه دور آماده شده است است.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آموزش | آموزشی | برنامه | پیشگیری | مدارس تحت پوشش | آسیب های اجتماعی | طرح نماد | مراقبت های ویژه


برچسب ها: , , , , , , ,