آموزش و پرورش با چالش‌های متعددی مواجه است و همواره در انتظار سکانداری است تا سر و سامانی جهت این پرسشها و برطرف حواشی داشته باشد.

آموزش و پرورش بر ریل موفقیت حرکت می‌کند؟ ، فرهنگیان اندرخم درمان درد‌های کهنه نظام آموزشی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور، نیازمند فردی اصلح است تا سکان آن را به دست گیرد، جهت مطالبات مغفول مانده فرهنگیان چاره‌ای بیاندیشد و این کشتی پر تلاطم و ناآرام را که اغلب با چالش‌هایی مالی و حواشی بسیار در این مورد مواجه است به آرامش نسبی برساند.

مطالباتی که حق طبیعی فرهنگیان بوده، ولی به علت عدم توجه کافی به این وزارتخانه تحقق نیافته و حالا به زخمی کهنه در تاثیرگذارترین وزارتخانه کشور تبدیل شده است و تاکنون وزیری موفق به اصلاح شرایط نشده است.

هرچند تمام وزرای پیشنهادی تا به امروز یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را برطرف پرسشها مالی، ساماندهی شرایط و رفاه فرهنگیان اعلام کردند، ولی در عمل چاره‌ای جهت آنها اندیشیده نشده و با اندکی شدت و ضعف در دوره‌های متفاوت این پرسشها وجود داشته است.

آموزش و پرورش بر ریل موفقیت حرکت می‌کند؟ ، فرهنگیان اندرخم درمان درد‌های کهنه نظام آموزشی

وزیری درد آشنا با معلمان کمبود این روز‌های آموزش و پرورش

این روز‌ها که گزینه‌های متعددی جهت تصدی وزارتخانه مطرح بوده و یکی از چالش‌های این بحث به کارگیری وزیری زن و کارآمد مطرح شد؛ معلمان خواسته‌هایی متفاوت با این فضا داشتند و اعتقاد هستند فارغ از نگاه جنسیتی این وزارتخانه سکانداری می‌خواهد که دردآشنا با پرسشها معلمان و آموزش و پرورش باشد و بتواند آن را درک کند، مرد یا زن بودن تفاوت چندانی در روند کار‌ها ندارد بلکه کارآمد بودن جهت حرکت این وزارتخانه نیاز است.

وزیری که توان تعامل با سایر نهاد‌ها را داشته باشد تا مسئله مهم معلمان یعنی دغدغه‌های مالی را برطرف کند تا آنها با آرامش خاطر در کلاس‌های درس حاضر شوند، البته معلمان هر لحظه تلاش دارند با وجود پرسشها با انرژی و انگیزه کافی سر کلاس بروند.

مطالبه دیگر معلمان توجه به برنامه‌های پرورشی در مدارس بود و اظهار می‌کردند نقش آموزش در مدارس بسیار پررنگ‌تر از پرسشها پرورشی است و این مهم تقریبا در حاشیه قرار گرفته است و نیاز به برنامه‌ای دارد تا به آن نگاه عملیاتی بشود.

وزیر پیشنهادی از امتیازات تا تبرئه اتهامات

طی ایامی که جهت تصدی این وزارتخانه گمانه زنی‌ها و حرف و حدیث بسیاری مطرح است و بعد از اعلام چندین نام جهت گزینه پیشنهادی که اغلب از جنس آموزش و پرورش نبودند در نهایت قرعه به نام سیدمحمد بطحایی افتاد، فردی که در سطوح متفاوت این وزارتخانه فعالیت کرده و با چالش‌ها و فرصت‌های آن به خوبی آشنا است.

آموزش و پرورش با چالش‌های متعددی مواجه است و همواره در انتظار سکانداری است تا سر و سامانی جهت این پرسشها و برطرف حواشی داشته باشد.

هر چند انتقاداتی به وی جهت حضور در صندوق ذخیره فرهنگیان وارد شده، ولی در این مورد جبار کوچکی‌نژاد مدیر کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: طی آخرین بررسی‌ها جهت جمع بندی، اوضاع تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان هیچگونه اثری ازاین گزینه پیشنهادی وجود نداشته است و سو استفاده مالی نکرده است.

کارنامه کاری وی حضور در معاونت توسعه و پشتیبانی و شورای عالی آموزش و پرورش را نشان می‌دهد که می‌تواند برگ برنده‌ای جهت محسوب شود، ولی به جهت مسئله همیشگی آموزش و پرورش در عدم برطرف تنگنا‌های مالی توفیق چندان چشمگیر که رضایت تمامی فرهنگیان را به همراه داشته باشد، حاصل نشد.

با این وجود بطحایی عنوان کرد: در دو محور تمرکز بیشتری داریم که مشمول بر کیفیت‌بخشی به پرسشها آموزش و پرورش و مدیریت آن بر اساس اسناد اوج دستی همچون سند تحول بنیادین است تلاش دارم با آمادگی کامل جهت پاسخگویی و انتقادات نمایندگان مجلس حاضر شوم و نهایت تلاش را جهت اصلاح روند آموزش و پرورش به کار خواهم گرفت.

موج حواشی آموزش و پرورش آخر می‌یابد؟

آموزش و پرورش به علت گسترده و اثرگذاری بالای آن در جامعه جهت همگان ملموس است و همواره با حواشی پر رنگ‌تر از متنی مواجه بوده که شاید بتوان علل تحقق نیافتن بسیاری از برنامه‌های وزرا و استیضاح زودهنگام آنها در ادوار متفاوت را همین مساله دانست.

سهم خواهی‌ها و نظرات متعددی که با آمدن هر وزیر جدیدی شدت می‌گیرد و همسو با برنامه‌های آن می‌شود، ولی بعد از چندی برنامه‌ها عوض کردن می‌کند و در این میان مطالبات جامعه فرهنگی به خاص معلمان تحقق نمی‌یابد و این داستان بی آخر همچنان برقرار می‌ماند.

اسداله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس در این مورد اظهار کرد: بعضی تلاش دارند در این وزارتخانه سهم خواهی کنند، ولی آموزش و پرورش نباید دستخوش بازی‌های سیاسی شود و جذب نیرو‌های کارآمد و ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و اوضاع پرداختی به معلمان از جمله مواردی است که وزیر آینده باید جهت آن برنامه ریزی داشته باشد.

آموزش و پرورش بر ریل موفقیت حرکت می‌کند؟ ، فرهنگیان اندرخم درمان درد‌های کهنه نظام آموزشی

کوچکی نژاد نیز بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از وزراتخانه‌هایی است که همواره با حواشی روبه رو بوده که منجر به استیضاح وزرای آن می‌شود و ذینفعان نقد می‌شوند.

مدیران کارآمد درمان درد کهنه آموزش و پرورش

چالش‌های آموزش و پرورش از تامین نیروی انسانی کارآمد تا برطرف چالش‌های اقتصادی همواره با به کارگیری مدیران کارآمد تحقق می‌یابد، ولی گویی تاکنون این عامل چندان مورد توجه نبوده است و یکی از مثال‌های بارز آن اوضاع سرپرستی دانشگاه فرهنگیان بوده که چهار سال با سرپرست اداره شد و با وجود اهداف تعیین شده است جهت آن، ولی به نشانه مهم نرسیده است و این در حالی است که سونامی نیروی انسانی جهت آموزش و پرورش در راه است.

یکی از اولویت‌ها جهت وزیر آینده ساماندهی دانشگاه فرهنگیان، برطرف تنگنا‌های مالی و تعامل با نهاد‌های ذیربط است تا شاید نشاط و شادابی به این نهاد اثر گذار بازگردد.

انتهای خبر/

آموزش و پرورش با چالش‌های متعددی مواجه است و همواره در انتظار سکانداری است تا سر و سامانی جهت این پرسشها و برطرف حواشی داشته باشد.

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | دانشگاه | فرهنگیان | برنامه | صندوق | آموزش | معلمان | برنامه


برچسب ها: , , , , , ,