معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حداکثر ظرفیت‌ها در اجراس سند تحول بنیادین رعایت نشده است.

حداکثر ظرفیت‌ها در اجرای سند تحول بنیادین استفاده نشده است

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در خصوص روند اجرایی شدن سند تحول بنیادین و چالش‌های آن اظهار کرد: آنچه در فرایند تولید سند مورد توجه بوده باید در روند اجرایی نیز اعمال شود و باید حداکثر ظرفیت‌ها را جهت اجرا بکار گیریم.

عبارات مهم : انقلاب – آموزش
وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که به سند مربوط است تقلیل آن به درون آموزش و پرورش بوده در حالیکه سند تحول بنیادین دو بخش دارد و بخشی از آن مربوط به درون و بخشی مربوط به بیرون آموزش و پرورش است که اگر سند را صرفا مسئله‌ای درونی بدانیم دچار آسیب جدی خواهیم شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش باید امری یکپارچه در نظر گرفته شود، گفت: اگر این مبنا وجود نداشته باشد قطعا نشانه مهم سندتحول یعنی دستیابی به حیات طیبه میسر نخواهد شد.

زرافشان با تاکید بر اینکه در فصل هشتم سند تحول بنیادین نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده است و باید دغدغه اجرای سند را مطالبه کرد، گفت: اجرای نظام اموزش و تربیت به عهده آموزش و پرورش بوده، ولی تقسیم کار نهادی ضرورت دارد که فقط آموزش و پرورش در آن دخیل نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازبینی سند بعد از دوره‌ای ۵ ساله گفت: اکنون با توجه به گذشت وقت نیازمند این بازبینی و آسیب شناسی در ایده و عملیاتی کردن این سند هستیم و در قوانین انجام این مسئله در نظر گرفته شده است است.

آموزش و پرورش مرجع مهم اجرای سند

محمدمهدی زاهدی مدیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: جهت سندی همچون ۲۰۳۰ تمامی دستگاه‌های کشور بسیج شدند تا ظرف مدت ۴ ماه راهکار‌های عملیاتی جهت این سند تعریف شود و این مسئله در حالی است که ما آن را قبول نداشتیم، ولی جهت اجرای سندتحول بنیادین این بسیج همگانی کمرنگ است و عزم ملی جهت عملیاتی کردن آن چندان نیرومند نیست.

زاهدی تصریح کرد: آمایش سرزمینی جهت مدرسه یابی باید وجود داشته باشد تا طی ۵۰ سال آینده نیاز‌های آن را بشناسیم، ولی این مسئله جهت کوتاه مدت هم موردتوجه نبوده همچنین فصل هشتم بند نشان می‌دهد باید گزارشی از سوی مسئولان آموزش و پرورش ارائه شود که این امر انجام نشده در واقع مطالبه ملی جهت آن وجود نداشته است.

وی گفت: به استناد فصل ۸ سندتحول بنیادین وظیفه مهم کار بر عهده آموزش و پرورش بوده و نباید کوتاهی‌های این نهاد نادیده گرفته شود هرچند دستگاه‌های دیگر نیز در این مسئله تاثیرگذار بوده اند، ولی اگر یکی از وزرای آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی این اطلاع رسانی را انجام می‌داد حتما این شورا اخطار مورد نیاز را به نهاد مربوطه اعلام می‌کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص توصیه‌هایی به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: وزیر پیشنهادی باید تلاش خود را جهت اجرایی شدن این سند بکارگیرد و کارگروهی جدی جهت اجرای امور آموزش و پرورش داشته باشد.

حداکثر ظرفیت‌ها در اجرای سند تحول بنیادین استفاده نشده است

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: انقلاب | آموزش | اخبار آموزش و پرورش | سند ۲۰۳۰ | کمیسیون آموزش | سند تحول بنیادین |


برچسب ها: , , , , ,