رئیس فرهنگستان علوم گفت: تکیه بر آموزش متوقف کننده اهداف دانشگاه است و وجود بررسی های پژوهشی مهم هست.

انتقد از روندتحصیلی کنکورمحور مدارس ، تکیه بر آموزش متوقف کننده اهداف دانشگاه است

به گزارش خبرنگار رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پانزدهمین نشست علمی-تخصصی با عنوان “جامعه چه انتظاری از دانشگاه فرهنگیان دارد؟ ” با بیان اینکه هر لحظه با وجود غم و خوش حالی ها در طول دوران زندگی از شغل معلمی که گزینش کردم، رضایت داشتم، گفت: این شغل را عالی ترین حرفه می دانم چراکه خواسته یا ناخواسته جامعه به معلم احترام می گذارد و آدمیت با اموزش تحقق می یابد هرچند نباید استعداد آدمی را نادیده گرفت لیکن بشر مظهر تمامی اسما الهی هست.

عبارات مهم : فرهنگستان علوم – دانشگاه
وی ادامه داد: دانشگاه ها محلی است که تمامی علوم در آن آموخته می شود و ما از روزی که دانشگاه و مدرسه عالی داشتیم به شرایط علوم در آن بی توجه بودیم و آموزش در دانشگاه باید با پژوهش همراه باشد و فقط تکیه بر آموزش متوقف کننده اهداف دانشگاه هست.

رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: هر موجودی نیازهای وقت خود را درک می کند و امیرکبیر بیرون نیز در طول فعالیتش و گسترش امر اموزش و تربیت با تاسیس دارالفنون به نیازهای وقت خود پاسخ داد ولی نیازهای کنونی متفاوت هست.

وی با بیان اینکه در وقت های گذشته محصلین بعد از اتمام کلاس ششم به استخدام در نهادهای متفاوت درمی آمدند، گفت: در واقع آموزش و پرورش آماده کردن افراد جهت استخدام در دستگاه های دولتی را انجام می داد همچنین از سال ۱۲۹۸ براساس مصوبه مجلس تحصیل همه فرزند ها مورد توجه قرار داده شد در نتیجه به معلم نیاز بود و توجه به تربیت معلم در جامعه ایجاد شد.

داوری اردکانی گفت: دانشسرای عالی تاسیس کردیم تا تربیت معلم انجام شود و معلمان با تاسیس دانشگاه به مقام استادی رسیدند حال باید توجه کنیم انتظار جامعه با اقتضای آن یکی است یا خیر در غیر اینصورت آنچه به وجود می آید ارزشی ندارد.

رئیس فرهنگستان بیان کرد: علوم اکنون فرزند ها بخش اعظم وقت خود را در مدرسه و با کتاب های حجیم درسی می گذرانند تا نهایتا از کنکور عبور کرده و به دانشگاه برسند که اگر اجزا هماهنگ نباشد کار درست پیش نمی رود.

داوری اردکانی با تاکید بر اینکه جامعه ایده آل باید به توانایی خود پی ببرد، گفت: جامعه باید بداند چه می خواهد و وضع خود را ارزیابی کند در واقع معلم با نگاه در چشم محصل باید تقاضای او را درک کند البته نباید انتظار داشت فقط یک نهاد مانند دانشگاه فرهنگیان به ایده آل های جامعه در امر اموزش و تربیت پاسخ دهد.

در این مراسم بیات سرپرست پردیس باهنر اظهار کرد: باید سیالیتی بین جامعه و دانشگاه جهت گفت و گو در امور بنیادین نهادهای اجتماعی وجود داشته باشد تا گره های راه را جهت حرکت بگشاید.

وی تصریح کرد : جهت دستیابی به این نشانه باید ارتباط خود و جامعه را زیاد کنیم و راه ورود جهت آشنایی زیاد در جامعه حضور در آن هست.

انتهی پیام/

واژه های کلیدی: فرهنگستان علوم | دانشگاه | استخدام | مدرسه | فرزند | اموزش | آموزش | آموزش و پرورش


برچسب ها: , , , , , , ,