بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر با میزبانی کشور عزیزمان ایران روز گذشته همراه با حواشی مثبت و منفی متعددى در نهايت با عزیمت شرکت کنندگان آخر یافت.

نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند ، بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ امسال به میزبانی کشور عزیزمان ایران و با حضور بیش از ۸۰ کشور دنیا در هفته گذشته در پایتخت کشور عزیزمان ایران شروع شد و این مناسبت بزرگ علمی با توجه به درخشش دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های علم و فناری بسیار قابل توجه بود.

این رقابت‌ها علی‌رغم اهمیت بالایی که در عرصه بین‌المللی داشت ولی متأسفانه از سوی آموزش و پرورشی ها با استقبال چندانی مواجه نشد و در مراسم افتاحیه و حتی اختتامیه آن نه تنها وزیر آموزش و پرورش بلکه هیچکدام از مسئولان حضور نداشته و صحبت نکردند و این مسئله در حالی پیش رفت که مسئولان المپیاد جهانی (IOI) در مراسم حضور داشتند.

علی رغم این شرایط جهت برگزاری هر چه بهتر این مراسم تمهیدات مختلفی اندیشیده شد و حمیدرضا عظمتی سخنگوی کمیته المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ تصریح کرد: کمیته‌ها و گروه‌های شکیل شده است در قالب سه گروه تقسیم بندی شدند که مشمول بر آموزش و پرورش، مرکز ملی استعداد‌های درخشان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی همچنین اساتیدی از دانشگاه صنعتی شریف جهت برگزاری بهتر مسابقه ها حضور دارند.

نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند ، بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی

استقبال گرم ایرانیان دانش آموزان خارجی را شگفت‌زده‌کرد

گفتگو با دانش‌ آموزان شرکت کننده در این رقابت‌ها که از سراسر دنیا از قبیل کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی در این ماراتن علمی حضور پیدا کردند قریب به اتفاق نظر مساعدی نسبت به برگزاری مسابقه های در کشور عزیزمان ایران داشتند.

یکی از دانش‌آموزان آلمانی شرکت کننده در این دوره در رابطه با شرایط مسابقه های در کشور عزیزمان ایران گفت: تنها مشکلی که کشور کشور عزیزمان ایران داشت شرایط آب و هوایی آن بود ولی از نوع برخورد مسئولان برگزاری آن و مردم که در خلال سفرهای درون شهری با آن‌ها برخورد داشتیم بسیار راضی بودیم.

یکی دیگر شرکت‌‌کنندگان از کشور شیلی از برخورد گرم ایرانیان تمجید کرد و گفت: بعضی مردم جهت تصویر یادگاری با گروه ما تعامل برقرار می‌کردند که برایمان بسیار جالب توجه بود.

بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر با میزبانی کشور عزیزمان ایران روز گذشته همراه با حواشی مثبت و منفی متعددى در نهايت با عزیمت شرکت کنندگان آخر یافت.

در کنار بازخوردهای بسیار مثبتی که از سوی جمع کثیر شرکت‌کنندگان حاصل شد تعدادی از رقابت‌کنندگانی چنین مسئله‌ای را تصدیق نکرده و اذعان داشتند که به علت تصویر ذهنی نه چندان مثبتی که از کشور عزیزمان ایران جهت آن‌ها ایجاد شده است چنین نظری دارند.

روند برگزاری المپیاد به گونه‌ای بود که حتی ناظران و عوامل برگزاری المپیاد سال آینده در ژاپن که جهت ارزیابی مسابقه های به کشور عزیزمان ایران آمده بودند نظر مثبتی به نحوه و سطح برگزاری امتحانات داشتند.

این گروه در مورد برنامه های آتی خود اظهار کردند: برنامه ریزی کاملا متفاوت با کشور عزیزمان ایران را جهت میزبانی سال آینده در نظر گرفتیم البته امسال کشور عزیزمان ایران بسیارخوب ظاهر شده است ومی توان نمره ۲۰ جهت میزبانی به آن داد.

گستردگی دروس تئوری، معضل جهانی دانش آموزان

یکی دیگر از موضوعاتی که در این آزمون جهانی بسیار مورد توجه است سیستم آموزشی کشورهای متفاوت بوده و این که تا چه حد آموزشی‌های تئوری و عملی در برنامه درسی آن‌ها قرار دارد.

برای دستیابی به جواب این مسئله تعدادی از دانش‌آموزان کشورهای متفاوت گفتگویی انجام شدو قریب به اتفاق آن‌ها از کشورهایی هم چون فرانسه، آلمان، سوئد، شیلی، ژاپن و فنلاند بودند بر این باور بودند که طیف وسیعی از دروس مبتنی بر آموزش‌های تئوری بوده ولی تفاوتی که بین این کشورها قائل شد میزان آموزش‌ها بوده که دانش‌ آموزان فنلاند و آلمانی در این باره بیان کردند دروسی مانند فیزیک و شیمی به طور عمده عملی بوده و روند آموزشی را در خلال کار عملی می‌آموزیم هر چند این دانش‌آموزان اعتقاد بودند باید سایر دروس نیز زیاد در بعد عملی آموزش داده شود.

نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند ، بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی

یکی دیگر مسائلی که در سیستم آموزشی دانش آموزان شرکت کننده در این دوره از رقابت‌ها مورد توجه بود توجه به دانش کامپیوتر بود که قریب به اتفاق آن‌ها اعتقاد داشتند که باید بیش از این به آموزش‌ها در حوزه‌ کامپیوتر و فناروی اطاعات پرداخته شود لیکن نیاز مهم دنیای پیش رو همین عامل بوده و المپیاد جهانی كامپيوتر تنها نقطه آغازی جهت هم فکری بخشی از مردم دنیا در جهت اصلاح روند علمی و حوزه فناوری اطلاعات است.

فرارمغزها از سراب تا واقعیت

یکی از معضلات و مشکلاتی که کشور عزیزمان ایران در آن نقش پررنگی دارد مساله فرار مغزها بوده مسئله فرار مغزها بوده تعدادی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشور مهاجرت را بر ماندن ترجیح می‌دهند.

در این زمینه با دانش‌آموزان ایرانی مدال آور در المپیاد جهانی کامپیوتر گفت‌گویی داشتیم و مجموع دو تیم ایرانی که یک مدال طلا ۴ مدال نقره و سه برنز کسب کرده بودند علاقه چندانی جهت مهاجرت نشان ندادند.

بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر با میزبانی کشور عزیزمان ایران روز گذشته همراه با حواشی مثبت و منفی متعددى در نهايت با عزیمت شرکت کنندگان آخر یافت.

حمیدرضا هدایتی دانش‌آموزان ۱۷ ساله‌ای که مدال نقره این دوره از مسابقه های را کسب کرده در مورد برنامه آینده‌اش اظهار کرد: قصد دارم امسال در دانشگاه صنعتی شریف رشته مهندسی کامپیوتر را گزینش کنم و برنامه‌ای جهت مهاجرت ندارم هرچند تاکنون ایمیل‌هایی از سوی سایر شهر‌ها جهت مهاجرت رسیده ولی تا حالا به این قضیه فکر نکرده ام.

گام های بلند جهت حضور بین المللی در حوزه آموزشی

المپیاد جهانی کامپیوتر نکات جالب توجهی داشت از جمله این که تنها نماینده آمریکا، چینی بود و علاوه بر ایالات متحده کشورهای دیگر نظیر کانادا و استرالیا، انگلیس و چند کشور پیشرفته در تیم خود شرکت‌کنندگانی از کشورهای دیگر به خاص آسیايی داشته‌اند که تابعیت کشورهای مذکور را یا جهت شرکت در مسابقه های و یا به باعث مهارت خانواده‌های خود کسب کرده بودند.

این ماراتن بزرگ علمی که به میزبانی کشور عزیزمان ایران برگزار شد گامی بزرگ و ارزشمند در عرصه بین‌المللی بوده هر چند علی رغم تأمین اعتبارات و تلاشی که جهت اجرای هر چه بهتر به وسیله تیم برگزاری به وقوع پیوست به علت عدم حضور مسئولان درجه اول کشور به خاص وزیر آموزش و پرورش چندان رسمیت نیافت ولی می‌تواند گام مهمی جهت چنین اقداماتی در آینده باشد.

نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند ، بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برگزاری امتحانات | برنامه ریزی | کشورهای دیگر | کامپیوتر | ایرانیان | مهاجرت | مسابقه | برنامه | ایرانی | آموزشی | مسئولان


برچسب ها: , , , , , , , , , ,