وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمهیدات مالی در نظر گرفته شده است جهت جبران کمبود بودجه، گفت: سند ۲۰۳۰ به طور کامل از تناوب فعالیت های آموزش های پرورش خارج شده است است.
به گزارش حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی یکسان اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید با هنر پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد، با اشاره به فصل عضویت دانش آموزان در مدارس خطاب به مدیران استانی، اظهار کرد: باید به همه مدیران در سراسر کشور سفارش کنید تا واکنشها مناسبی با مردم داشته باشند و شرایط را به گونهای مدیریت کنند تا حداکثر رضایت مندی جهت مردم حاصل شود.
وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامههای میان مدتی که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت هشت تا ۹ ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود که باتوجه به وقت ورود به وزارت آموزش و پرورش، بسیاری از کارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیشتر برنامه ریزی شده است بود، ولی باز هم با همکاری خوبی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال ۹۶ آموزش و پرورش، احکام خوبی را در بحث اعتبارات اخذ کنیم.
وی ادامه داد: با رایزنیهای انجام شده است با شرکت برنامه و بودجه، توافق شده است است تا تمهیداتی در ابتدای سال صورت گیرد که طی آن کسریهای آموزش وپرورش به گونهای مدیریت شود تا آن جا که امکان دارد به انتهای سال کشیده نشود و متناسب با اعتبارات برنامه ریزی انجام گیرد.
تمهیدات آموزش و پرورش جهت جبران کسری بودجه ، برنامههای آموزش و پرورش راجع
دانش آشتیانی تدوین زیر نظامها و تهیه نقشه راه سند تحول را از دیگر برنامههای کوتاه مدت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تصویب زیر نظامهای باقی مانده هستیم ولی روند تصویب به علت حساسیتهای قانونی با کندی مواجه است.
وزیر آموزش و پرورش به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر شده نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیتهای حرفهای از نظام حقوقی کارمندان اداری جدا شود، این امر در کارگروههای متفاوت ستادی در حال انجام است در حال حاضر، آیین نامههای مربوط به آن تهیه شده است و در آیندهای نزدیک نیز به تصویب خواهد رسید.
دانش آشتیانی تقویت ساختار پژوهشی وزارتخانه را از دیگر برنامههای کوتاه مدت آموزش وپرورش عنوان کردو افزود: به دنبال آن هستیم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از شرکت پژوهش و برنامه ریزی تفکیک شود و در زیرمجموعه حوزه ستاد قرار گیرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جایگاه علمی وحقوقی آن نیز ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه باز بینی رویههای مدیریتی در آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه با واگذاری اختیارات به استانها و مناطق در پی آن هستیم تا تصدی گری از ستاد و استانها به مناطق و مدارس انتقال یافته شود در این حوزه مهمترین مسئله آن است که از عالی ترین نیروها باید در مدیریت مدارس و در کلاسهای درس استفاده شود و استانها هم باید در این زمینه با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی به تحقق این نشانه مهم کمک کنند به علت آن که اگر مدیر مدرسه آشنا به پرسشها آموزشی نباشد، ارتقای کیفیت انجام نمی شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمهیدات مالی در نظر گرفته شده است جهت جبران کمبود بودجه، گفت: سند ۲۰۳۰ به طور کامل از تناوب فعالیت های آموزش های پرورش خارج شده است است.
وزیر آموزش و پرورش بحث «بیمه مناسب» را از دیگر کارها آموزش و پرورش در طی این مدت هشت ماه ذکر کرد و گفت: در کارگروه «امور رفاهی و معیشت» عنوان شد که بحث بیمه از مواردی است که میتواند جهت معلمان خدمات خوبی را به دنبال داشته باشد.
دانش آشتیانی با بیان اینکه به علت انباشت بدهی بیمه در گذشته نمیتوانستیم با شرکتهای بزرگ بیمهای قرار داد ببندیم، عنوان کرد: با پرداخت مطالبات شرکتهای بیمه گر، توانستیم شرکتهای بیمهای بزرگ را مجاب به عقد قرار داد با آموزش و پرورش کنیم،در نظر داریم تا از طریق سه شرکت بیمه ایران، معلم و دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهای استانی را جهت معلمان انجام دهیم تا در پرتوی مسابقه شرکتهای بیمه گر بتوانیم خدمات مطلوب تری را به فرهنگیان ارائه دهیم.
وی اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامههای آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: با آسیب شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشتباهات و نواقص طرح برطرف و بعد از اصلاح، آیین نامه تازه جهت اجرا به استانها ابلاغ شد و امیدواریم که استانها با همکاری مشاورین مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سالهای گذشته، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۶، حکمی را آورده ایم که براساس آن اگر تخصیص انجام شود اوضاع سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مدیران کل استانی نیز باید در مدیریت هزینهها به گونهای عمل کنند که سرانه مدارس با بیشترین افزایش، پرداخت شود.
دانش آشتیانی با بیان اینکه بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سند ۲۰۳۰، تمام برنامههای آموزش و پرورش و دولت راجع به این سند از دستور کار خارج شده است هست، خاطرنشان کرد: برنامههای آموزش و پرورش همواره براساس اجرای کامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است است و برنامههای این وزارتخانه در سال ۹۶ هم براساس اولویت هایی همچون زیاد کردن پوشش تحصیلی در مناطق محروم با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای کیفیت اعلام شده است است.
وی عدالت آموزشی را از مهمترین رویکردهای برنامه سال ۹۶، بیان کرد و گفت: عدالت محوری و کم کردن نابرابری ها، توجه به شاخصهای پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساختها و کارها مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت، هم چنین انسداد مبادی بی سوادی از رئوس برنامههای این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.
تمهیدات آموزش و پرورش جهت جبران کسری بودجه ، برنامههای آموزش و پرورش راجع
وزیر آموزش و پرورش «ارتقای کیفیت» را از اهداف مهم سند تحول بنیادین در اجرای برنامههای آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: مهمترین مسئلهای که باید به آن پرداخته شود، عوض کردن نگرش و بینش در بحث یاددهی – یادگیری معلمان است به طوری که روشهای سنتی آموزش باید از مدارس از بین بردن شوند.
دانش آشتیانی با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در پنج سال گذشته، گفت: باید در اجرای سند تحول بنیادین، مهارتهای زندگی هم به دانش آموزان آموزش داده شود و این زمانی اجرایی میشود که بین حجم کتاب درسی و برنامه ریزی آموزشی تقابلی نداشته باشد که این عنوان باید با مدیریت استان ها انجام شود.
وی با بیان اینکه همه پرسشها آموزش و پرورش به یکباره قابل حل نیست، اظهار کرد: آموزش مهارتهای زندگی باید با تمرکز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی صورت گیرد و این مدل باید در سایر مدارس نیز اجرایی شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ریزی درست و اصولی باید جهت مدرسه باشد، به همین علت باید با آسیب شناسی پرسشها مدرسه، برنامه ریزی جهت رسیدن به اهداف صورت بگیرد و در این راستا، مدیران استانی باید برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمهیدات مالی در نظر گرفته شده است جهت جبران کمبود بودجه، گفت: سند ۲۰۳۰ به طور کامل از تناوب فعالیت های آموزش های پرورش خارج شده است است.
دانش آشتیانی توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رویکردهای برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، بیان کرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال زیاد کردن حقوق معلمان باشیم، ولی در کنار آن باید از ظرفیت علمی، فکری و اجتماعی معلمان در تصمیم گیریهای درون مدرسه نیز استفاده کنیم و این عنوان میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: برخورد اداری و کارمندی با معلمان از عواملی است که باعث شده است تا به منزلت آنان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونهای شرایط را مدیریت کنند که کارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود ودر این صورت است که میتوانیم منزلت معلم را احیا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به بحث توسعه فناوری اطلاعات جهت تحول در آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: مفهوم توسعه فناوری اطلاعات این نیست که چند رایانه جهت مدارس تهیه کنیم یا از سخت افزارهای رایانهای در کلاس استفاده کنیم، بلکه توسعه فناوری اطلاعات باید با عوض کردن در بینش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شکل بگیرد، به گونهای که خود معلم همواره به دنبال استفاده از این فناوری در آموزش باشد.
دانش آشتیانی در آخر خاطرنشان کرد: از مدیران کل استانی انتظار داریم تا تمام برنامه ریزیهای استان را به گونهای مدیریت کنند تا اهداف کلان سند تحول بنیادین اجرایی شود و حتما در آخر هر سال نسبت به اجرای برنامههای خود مبتنی بر اجرای سند، ارزیابی هایی را انجام دهند.
تمهیدات آموزش و پرورش جهت جبران کسری بودجه ، برنامههای آموزش و پرورش راجع
انتهای پیام/
عدالت آموزشی مهمترین رویکرد آموزش و پرورش در سال ۹۶
واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | برنامه ریزی | لایحه بودجه | حقوق معلمان | مدیریت | برنامه | استانی | آموزشی | مدرسه | آموزش | معلمان
برچسب ها: آموزش, آموزشی, استانی, برنامه, برنامه ریزی, حقوق معلمان, لایحه بودجه, مجلس شورای اسلامی, مدرسه, مدیریت, معلمان