لطفا متن زیر را بخوانید و به فراخور فهم کودک خود ،به آنها آموزش دهید هنگام وقوع زلزله اگر در مدرسه بودند چه اقداماتی انجام دهند :
در کلاسهای درس که دانش آموزان نمی توانند یکجا و در یک لحظه با هجوم بردن به سمت دربها از آنجا خارج شوند، ممکن است به همدیگر آسیب برسانند. بنابراین میبایست ایمنترین محل را در داخل ساختمان انتخاب نموده و تا پایان تکانهای ناشی از زلزله در آن پناه بگیرید. برای انتخاب محلهای ایمن از دستورات زیر پیروی کنید:
– از پنجره ها و دربها دور شوند.
– از اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کند و یا پرت شود دوری کنند.
– زیر میز، محلی مطمئن برای پناه گرفتن است. زیر میز خود در کلاس پناه بگیرند و پایه های آنرا محکم با دست بگیرند تا از حرکت آن جلوگیری کنند.
– میان چهارچوب دربها محلی مطمئن برای پناه گرفتن است. چهارچوب درب را با دستانشان محکم بگیرند و مراقب بسته شدن دربها باشند.
– اگر در محلی مانند کریدور هستند و به میز یا چهارچوب دربها دسترسی ندارند، از اشیایی که ممکن است بر روی آنها سقوط کنند دور شوند، نزدیک دیوار رفته و یا کنار آن بشینند و سر خود را بر روی زانوهایشان خم نموده و ضمن اینکه با دستهایشان پشت سر خود را گرفته اند با بازوانشان سر خود را محافظت کنند.
– اگر در کتابخانه، آزمایشگاه یا کارگاه هستند و بخاطر تجمع مقابل دربها قادر به خارج شدن نیستند از قفسه ها دور شده و به دنبال پناهگاه باشند.
– اگر هنگام وقوع زلزله در راه پله هستند به سمت بالا یا پایین نروند، بنشینند و سر و گردن خود را توسط دستهایشان بپوشانند.
– اگر در در حیاط مدرسه هستند از ساختمان، دیوار، سازه های بلند فولادی یا چوبی و از سبد های بسکتبال دور شوند.


برچسب ها: , , ,