در اینجا یک برنامه‌ی گام‌به‌گام به شما می‌دهیم تا جلسات فعال‌تر و سازنده‌تری در واحد فروش داشته باشید.

جلسات فروش را چگونه به عالی ترین نحو برگزار کنیم؟

در اینجا یک برنامه ی گام به گام به شما می دهیم تا جلسات فعال تر و سازنده تری در واحد فروش داشته باشید.
برای این‌که نتیجه‌ی خوبی از جلسات با نیروهای فروش بگیرید، توصیه‌ی ما به شما این است که در این‌گونه جلسات همکاری فعالی داشته باشید.
در اینجا یک برنامه‌ گام‌به‌گام به شما می‌دهیم تا جلسات فعال‌تر و سازنده‌تری در واحد فروش داشته باشید:

عبارات مهم : سبک زندگی

۱ – جلسه را حول یک عنوان خاص بچرخانید
جلسه‌ای که بدون عنوان خاصی برگزار شود، مانند دوربین بدون لنز هست. اگر عنوان جلسه‌ی شما واضح و روشن باشد، سرپرستان و نمایندگان فروش با تصویر روشنی از انجام مسوولیتی که به آنان محول شده، جلسه را ترک خواهند کرد.
۲ – اجازه ندهید جلسه به مجلس گله و شکایت تبدیل شود
هدف خودتان را از برگزاری جلسه واضح بیان کنید و توضیح دهید که لازمه‌ی رسیدن به نشانه تعیین‌شده این است که هرکسی به کار خودش بچسبد. به آنان بگویید که در آخر جلسه هنگامی که را جهت پرسش و پاسخ و کسانی‌که مسئله دارند، تخصیص داده شده است خواهید داد.
۳ – از خودتان با قدرت دفاع کنید
در این‌جا تناقضی وجود دارد که در واکنش‌ها بسیاری از نیروهای فروش دیده می‌شود: زمانی‌که از مدیران فروش می‌خواهید علت عملکرد ضعیف‌شان را توضیح دهند، به جای این‌که خودشان مسئله را حل کنند، دنبال راهکاری از جانب شما هستند. زمانی‌که به آنان می‌گویید چه‌گونه بر مشکلات‌شان غلبه کنند، به شما حمله می‌کنند و می‌گویند راهکارتان به درد خوتان می‌خورد و کمکی به آنان نمی‌کند.
مدیران تأثیرگذار راه‌حل نمی‌دهند، بلکه با سوالاتی که از سرپرستان فروش و سایر کارمندان می‌پرسند، آنان را به‌سوی پیدا کردن راه‌حل هدایت می‌کنند. جهت مثال، اگر نمایندگان فروش از اعتراضات مشتریان درباره‌ی قیمت شکایت کردند، جواب آماده را در اختیار آنان قرار ندهید بلکه به جای این کار از آنان بپرسید: چه کسی می‌تواند پاسخ درستی به این پرسش بدهد؟
۴ – به خلق ایده‌های نوین و کارآمد کمک کنید
از چنین جلساتی جهت فروش ایده به مدیران فروش استفاده کنید و طوری واکنش‌ها کنید که فکر کنند ایده‌ها در وهله‌ی نخست از سوی خودشان مطرح شده است هست. جهت مثال اگر می‌خواهید فعالیت نیروهای فروش‌تان در پیدا کردن مشتری ۳۰درصد زیاد کردن یابد، تیم فروش خود را به سه زیرگروه تقسیم کرده و به هر گروه یک ماموریت متفاوت بدهید.
• گروه یک باید ۱۰ راه تازه جهت پیدا کردن چشم‌انداز تازه پیدا کند.
• گروه دو باید عالی ترین شیوه‌ی پرسش را جهت آگاهی از نظرات مشتریان فعلی درباره‌ی خدمات تازه و جذب مشتریان تازه طرح کند.
• گروه سه اگر تک‌تک اعضای گروه موفق به پیدا کردن تعداد بیش‌تری مشتری تازه بودند، باید تأثیر آن را بر فروش محاسبه کند.
۵ – هر ۲۰ دقیقه یک‌بار روند جلسه‌ی خود را عوض کنید
پبرنامه جلسه‌ی خود را طوری تنظیم کنید که نیروهای فروش را به‌طور مداوم مجبور به انجام چهار نوع فعالیت ذهنی متفاوت کند:
گوش دادن، صحبت کردن، فکر کردن و عمل کردن.
اگر به مدت طولانی تنها بر یکی از این چهار اصل تمرکز کنید، بهره‌وری به‌طور چشم‌گیری کم کردن خواهد یافت. جهت به دست آوردن نتیجه های مطلوب، در جدول زمانی خود تعادل ایجاد کنید.
• ۲۰ دقیقه به ارائه‌ی مطالب،
• ۲۰ دقیقه به بازخورد مطالب ارائه‌شده،
• ۲۰ دقیقه به مطالعه‌ی موردی (نمونه‌ی واقعی)
• ۲۰ دقیقه‌ی نهایی را هم به بیان مثال‌هایی درباره‌ی مطلب ارائه‌شده تخصیص داده شده است دهید.
۶ – خلاصه‌ای از ایده‌های نیروهای فروش تهیه کنید
خاطرات مثبت نتیجه های مثبت را به همراه دارد. در طول جلسات فروش، ایده‌هایی را که به نظرتان جالب و باارزش هستند، یادداشت کنید و خلاصه‌ای از ایده‌های مهم تهیه کنید.
حتماً سه روز بعد از جلسه نسخه‌هایی از خلاصه‌ی ایده‌ها را بین نیروهای فروش توزیع کنید. در جلسه‌ی بعدی از آنان بپرسید که آیا خلاصه‌‌ی ایده‌‌ها توانسته به آنان کمکی کند یا نه.
به خاطر داشته باشید که این‌گونه جلسات اصلا نباید کسل‌کننده باشد. نیروهای فروش باید بتوانند در طول این جلسه خودشان راهکارهایی جهت مشکلات‌شان ارائه دهند، سود را زیاد کردن دهند و به نتیجه‌‌ی مطلوبی برسند.
به یاد داشته باشید، نگرش شما به عنوان مدیر، تعیین‌کننده‌ی میزان همکاری اعضای تیم فروش هست. هرچه‌قدر واکنش‌ها شما مستبدانه‌تر باشد، نیروهای فروش میل به کم‌تری جهت شرکت در بحث‌های گروهی و ارائه‌ی نظرات خود دارند. جهت آن‌که آنان در این جلسات شرکت کنند، بهتر است نقش یک معلم را بازی کرده، ولی مانند دانش‌آموزی واکنش‌ها کنید که می‌خواهد از نظریات تک‌تک نیروها نکته‌ی جدیدی یاد بگیرد. اگر صادقانه از آنان سوالاتی بپرسید و به آنان دلایلی منطقی جهت پاسخ دادن به سوال‌تان بدهید، در واقع به یک منبع طلایی از اطلاعات دست یافته‌اید.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir

مطالب پیشنهادی :

۱۰ استراتژی جهت یک شروع خوب کاری
کسب و کارهای کوچک و بزرگی که باورشان نمی شد ورشکست شوند
چگونه شغل مورد علاقه مان را پیدا کنیم؟
اگر در جستجوی کار هستید این مهارت ها را فراموش نکنید
نکات طلایی جهت حفظ کارمندان

واژه های کلیدی: سبک زندگی | کار و زندگی | کسب و کار کوچک |


برچسب ها: , ,