بازاریابی یکی از شغل های پر درآمد این روزهاست که بسیاری به دنبال یاد گرفتن و انجام آن هستند. اگر شما هم به دنبال راه هایی جهت شروع بازاریابی هستید به شما پیشنه

بازاریابی اصولی را از کجا شروع کنم؟

بازاریابی یکی از شغل های پر درآمد این روزهاست که بسیاری به دنبال یاد گرفتن و انجام آن هستند. اگر شما هم به دنبال راه هایی جهت شروع بازاریابی هستید به شما پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

نکته هایی مهم جهت شروع بازاریابی

گام اول جهت شروع بازارایابی : سازمان

شما بازاریاب هستید. مورد نیاز نیست از همه چیز سر در بیاورید (البته فقط در ابتدای کار، بعد از مدتی هر اطلاعاتی می تواند جهت شما بافایده واقع شود.) در ابتدای کار تلاش کنید که درک صحیحی از سیستم بازاریابی شرکت پیدا کنید. بدهید رو شروع به انجام کارهای زیر کنید:

۱ – وارد سیستم نظرسنجی از مشتریان شوید

شرکت های میانگین و بزرگ اغلب به صورت منظم نظرسنجی هایی را به روش های متفاوت از مشتریان خود انجام می دهند. این نظرسنجی ها طیف وسیعی از مباحث نظیر میزان رضایت از کیفیت محصولات، میزان رضایت از خدمات بعد از فروش، میزان رضایت از فرایند خرید (از وقت گزینش محصول تا دریافت آن) و … را در بر می گیرد. این نظرسنجی ها منابع ارزشمندی جهت آشنایی با شرکت و جایگاه آن در بازار و در میان مشتریان هست. نمراتی که از این نظرسنجی ها در می آید، نقاط قوت و ضعف شرکت را می شناساند.

بازاریابی اصولی را از کجا شروع کنم؟

نکته عملی : تمامی شرکت هایی که گواهی مدیریت کیفیت (ISO) دارند، دارای سیستم مدون نظرسنجی هستند. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که روش انجام نظرسنجی ها را بررسی کنید. آنها را با روش های استاندارد بسنجید. اگر پیشنهادی دارید ارائه دهید.

برای مرتفع کردن نقاط ضعفی که در این فرایند می بینید، پیشنهاد دهید. اگر هم شرکت فاقد این سیستم بود، کارتان را از همین جا شروع کنید. یک سیستم خوب جهت نظرسنجی از مشتریان در مباحث متفاوت راه بیندازید. مدیران از نظرسنجی ها خوش ارزش می آید. آنها دوست دارند بدانند در شرکت ارزش چه خبر هست. کجای کارشان ایراد دارد و مشتریان راجع به آنها چه فکر می کنند.

۲ – یکی از ارزشمندترین دارایی های هر شرکت، بانک اطلاعاتی شکایات و پیشنهادات آن است

تمام خواسته های مشتریان در غُر زدن های ارزش هست. آنها در مورد خواسته های ارزش کوتاه نمی آیند و مدام ایراد می گیرند و خواسته های پشت سر هم دارند. این خواسته ها به عنوان شکایت یا پیشنهاد در فایل های مخصوصی ثبت می شوند. البته جهت شرکت هایی که دارای گواهی مدیریت کیفیت (ISO) هستند، به این فایل ها رجوع کنید و تا می توانید اطلاعات کسب کنید.

بازاریابی یکی از شغل های پر درآمد این روزهاست که بسیاری به دنبال یاد گرفتن و انجام آن هستند. اگر شما هم به دنبال راه هایی جهت شروع بازاریابی هستید به شما پیشنه

نکته عملی : همان طور که گفته شد، اگر شانس داشته باشید و بتوانید در شرکتی که گاهی مدیریت کیفیت (ISO) دارد استخدام شوید، بعضی کارها از قبل انجام شده است و اطلاعات موجود است. و اگر هم نتوانستید در چنین شرکتی کار کنید، خودتان دست به کار شوید و شروع به دریافت پیشنهادات و شکایات مشتریان شوید.
این کار را از راه های متفاوت مثل نظرسنجی ها، تماس تصادفی و غیره می توانید انجام دهید ولی یادتان نرود، فقط دریافت شکایت یا پیشنهاد مهم نیست. مهم تر از آن این است که آن را تا انتها پیش ببرید، حلش کنید، مشتری را خشنود کنید و در نهایت یکی از ایرادات عملکرد سازان را برطرف نمایید.

گام دوم جهت شروع بازاریابی : مشتریان

اگر بتوانید مشتریان تان را بشناسید، به چند مزیت مهم دست پیدا می کنید:

اول : از جایگاه شرکت در بازار اطلاعات خوبی به دست می آورید

از این طریق می توانید نام تجاری (Brand) شرکت را که ارزشمندترین دارایی های شرکت هست، بشناسید. می توانید عواملی را که باعث قوت گرفتن آن شده است اند، دریابید و در برنامه های تبلیغاتی تان بر آنها تکیه کنید. می توانید عوامل آسیب زشت به نام تجاری را کشف کنید و با ارائه پیشنهاداتی به مدیریت، تلاش در تقویت آن کنید. (این کار از طرفی هم باعث جلب توجه مدیریت به شما می شود.) همین یعنی کلی کار جهت انجام دادن.

دوم : مشتریان تان را می شناسید

این یک مزیت بزرگ جهت شما به عنوان بازاریاب هست. همین اطلاعات باعث می شود که در طراحی محصولات جدید، یا هر کار دیگری نظر شما را بپرسند چون تنها شمایید که با مشتری در ارتباط هستید و خواسته های او را می دانید. این اطلاعات به تدریج شما را در شرکت مهم می کند و اگر بتوانید با حفظ ارتباط با مشتریان اطلاعات تان را نسبت به آنها زیاد کردن دهید، روز به روز در شرکت مهم تر می شوید.
یادتان نرود که نیازی نیست از همه چیز سر در بیاورید ولی اینگونه اطلاعات باعث می شود که سایر واحدهای شرکت نیاز داشته باشند تا شما به همه چیز احاطه داشته باشید، به خصوص گل سرسبد شرکت یعنی واحد تحقیق و توسعه.

بازاریابی اصولی را از کجا شروع کنم؟

سوم : با پیگیری شکایات و خواسته های مشتریان، می توانید خود را به آنها بشناسانید

یکی از زیر مجموعه های واحد بازاریابی واحد ارتباط با مشتریان هست. با پیگیری خواسته های مشتریان و برآورده کردن خواسته های آنان و جلب رضایت شان، واحد خود را به آنان بشناسانید. پس از مدتی مشتریان واحد شما و خط تلفن شما را به عنوان دروازه شرکت می شناسند. اینگونه به صورت خودکار اطلاعات به سمت شما سرازیر می شود و شرکت هم شما را نقطه ارتباطی خود با دنیای بیرون در نظر می گیرد.

چهارم : گاهی اوقات پیش می آید که از سایر واحدهای شرکت به خصوص واحد تحقیق و توسعه درخواست انجام تحقیقات موردی به شما می شود

اگر این تحقیقات در خصوص ایده جهت محصول تازه باشد، در فایل پیشنهادات سر بکشید، بعضی از مشتریان ذهن فعالی دارند و ایده های خوبی می دهند.

بازاریابی یکی از شغل های پر درآمد این روزهاست که بسیاری به دنبال یاد گرفتن و انجام آن هستند. اگر شما هم به دنبال راه هایی جهت شروع بازاریابی هستید به شما پیشنه

پنجم : از طریق پیشنهادات و شکایات و پیگیری آنها، می توانید مشتریان تان را دسته بندی کنید

حدود ۱۰ درصد از مشتریان هستند که اطلاعات و تجربه بالاتری نسبت به سایرین دارند. آنها را جدا کنید و در یک فایل جداگانه نام ارزش را بیاورید. به منظور انجام تحقیقات تحلیلی که نیاز به دانش و تجربه زیادی است (و نمی توانید به هر کسی رجوع کنید)، این بانک اطلاعاتی به دردتان می خورد.

گام سوم جهت شروع بازاریابی : رقبا

بانک اطلاعات رقبا را به روز کنید. شرکت های بزرگ و باتجربه، دارای بانک اطلاعاتی منظمی از رقبای ارزش هستند. یکی از نخستین کارهایی که شا زمانی که وارد یک شرکت می شوید می بایست انجام دهید این است که رقبای آن شرکت را بشناسید. به سراغ اطلاعاتی که از آنها جمع شده است (نظیر کاتالوگ، سایت، فهرست قیمت و …) بروید و به دقت آنها را مطالعه کنید. تلاش کنید هرگونه اطلاعاتی را از رقبا در ذهن بسپارید. نام آنها، محصولات شان، قیمت های شان، اینکه با چه شرکت های خارجی کار می کنند، نام مدیرعامل و هر اطلاعات دیگر.
در مواقع مورد نیاز، اگر کسی به اطلاعاتی از بازار نیاز داشت، قبل از سرک کشیدن در حجم زیادی از کاغذ می تواند به شما و ذهن شما رجوع کند. این یعنی یک مزیت بزرگ. این هم از آن دسته اطلاعاتی است که شما را در شرکت متمایز می کند.
با این حال تلاش کنید که اطلاعات رقبا را نزد خودتان (و نه کس دیگری) مدام به روز نگه دارید. جهت هر کدام زونکن جداگانه ای را تخصیص داده شده است دهید و به طرق متفاوت با آنها تماس بگیرید. تلاش کنید هر طور شده است اطلاعات تازه را از آنها بگیرد.

نکته عملی : یکی از کارهای جالبی که می توانید انجام دهید این است که خود را به عنوان مشتری معرفی کنید و با رقبای تان تماس بگیرید و ببینید که آنها راجع به شما و محصولات تان به مشتریان چه می گویند.
این کار سخت است ولی اطلاعات بسیار خوبی به دست می دهد؛ اطلاعاتی که می تواند در معرفی محصول یا تبلیغات تان یا هر برنامه ای که جهت معرفی نام تجاری تان دارید، بافایده واقع شود.

بازاریابی اصولی را از کجا شروع کنم؟

واژه های کلیدی: مدیریت | مدیریت | اطلاعات | اطلاعات | بازاریابی | سبک زندگی | کار و زندگی | کسب و کار کوچک


برچسب ها: , , , , ,