از اول تیرماه با ابلاغ دستورالعمل‌های خاص به همه آموزشگاه‌های اموزش رانندگی آموزش‌های نوین رانندگی به هنرجوها آموزش داده می‌شود و نوگواهینامه‌ها با اعمال محدودیت‌های خاص حق رانندگی دارند.

اعمال محدودیت جهت نوگواهینامه‌ها ، شیوه اخذ گواهینامه عوض کردن می‌کند

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، از آداب متداول رسیدن به ۱۸ سالگی تمام بعد از گرفتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و کارت کنکور سراسری، عضویت جهت گرفتن گواهینامه راهنمایی و رانندگی است.
دیگر گذشت آن وقت هایی که هر کسی گواهینامه می خواست می رفت مدت ها در نوبت شهرک آزمایش می ماند تا بالاخره در آزمون سنگ چین، پارک دوبل، دنده عقب رفتن روی خط صاف و گرفتن فرمان و کنترل آن با یک دست سربلند بیرون بیاد و به قول معروف “تصدیق دار ” بشود.
حالا آموزشگاه های آموزش راهنمایی و رانندگی مهمان محله ها شدند و صبح و ظهر و شب ردیف خودروهایی که در حال اموزش اصول اولیه رانندگی هستند در کوچه و خیابان و بزرگراه قابل مشاهده هست. گرفتن گواهینامه آداب دارد که ریز و درشت آن در سایت پلیس راهور و با یک سرچ راحت در اینترنت به دست می آید.

عبارات مهم : وسیله نقلیه – گواهینامه
اما چند هنگامی که است که گرفتن گواهینامه اندکی سخت شده است هست. زمزمه هایی به گوش می رسد که با مکانیزه شدن کنترل تخلفات راهنمایی و رانندگی حالا وقت آن از راه رسیده است که در گرفتن گواهینامه یک منزل تکانی اساسی رخ بدهد؛ اتفاقی که طبق گفته مدیر پلیس راهور ناجا به زودی رخ می دهد و نوگواهینامه ها علاوه بر آموزش های خاص با محدودیت هایی هم روبه رو خواهند بود تا کمتر شاهد بروز حوادث راهنمایی و رانندگی باشیم.

اعمال محدودیت های تازه جهت نوگواهینامه ها
سردار تقی مهری مدیر پلیس راهور نیروی انتظامی دربارهٔ نوگواهینامه هایی که در سال ۹۶ اقدام به دریافت گواهینامه می کنند، به خبرنگار مهر گفت: بر اساس دستورالعمل تازه وزارت کشور، محدودیت هایی جهت دریافت کنندگان گواهینامه جدید، اعمال می شود.

این محدودیت ها در دستور العمل و آیین نامه تازه جهت کسانی است که گواهی نامه پایه سوم را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: از ماه آینده این دستورالعمل تازه را اجرایی می کنیم؛ از جمله اینکه رانندگانی که به تازگی گواهینامه گرفته اند تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی ندارند و باید یک نفر که دارای گواهینامه پایه دوم یا سوم است در کنار آنان بنشیند. البته این فردباید بیش از یک سال از دریافت گواهینامه اش گذشته باشد.

به گفته سردار مهری، این افراد از ساعت ۱۲ شب تا پنج صبح حق رانندگی ندارند؛ ضمن اینکه تا یک سال هم حق رانندگی در خارج از شهر را ندارند؛ مگر اینکه مسافت طی شده است تا ۲۵ کیلومتر در بزرگراهای شهرها باشد.

وی ادامه داد: باید علامت اخطاری راننده مبتدی در سمت راست جلوی ماشین و در سمت چپ شیشه عقب ماشین راه اندازی شود.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: اگر راننده مبتدی دچار تصادف رانندگی اتفاق ساز شود یا در تصادفات مقصر آشنا شود گواهینامه اش، ضبط و به محل سکونت راننده یاد شده است ظرف یک هفته ارسال می شود.

راننده نیز موظف است تا یک ماه به محل ارسال گواهینامه مراجعه کند تا به وسیله پلیس مجددا به آموزشگاه های رانندگی معرفی شود.

وی اضافه کرد: این افراد باید ۴۰ ساعت مشمول بر ۲۴ ساعت عملی و ۱۶ ساعت تئوری را مجددا طی کرده تا گواهینامه به آنان تحویل شود.

این مقام انتظامی تمام این کارها را جهت جلوگیری از تصادفات فوتی و جرحی بیان کرد.

سردار تقی مهری در مورد کسانی که گواهینامه موتورسیکلت تازه دریافت می کنند هم گفت: این افراد حق ندارند از موتورهای با ظرفیت بیش از ۱۲۵ سی.سی استفاده کنند و از ۲۲ شب تا ۵ صبح هم حق رانندگی ندارند؛ ضمن اینکه تنها می توانند در درون شهر رفت و آمد کرده یا حداکثر تا ۲۵ کیلومتر از خارج از شهر مجاز هستند رانندگی کنند.

وی اضافه کرد: این طرح به مدت یک سال که از ماه آینده اجرا می شود و نیازمند دستورالعمل اجرایی است و باید به آموزشگاه ها و مراکز راهنمایی و رانندگی ابلاغ شود.

آزمون گواهینامه رانندگی ضابطه مند می شود
هیجان سرعت و ماشین سواری آن قدر پر رنگ است که هر عاشقی سرعت و علاقه ماشینی را وادار کند که همه مشکل های گواهینامه دار شدن را به جان بخرد. با این حال هر سال جهت زیاد کردن مهارت راننده و اوج بردن مهارت های علمی و عملی آنها برنامه ها و دستور العمل های خاص ای ابلاغ می شود.

سرهنگ “هویدا تزار” مدیر مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا به خبرنگار مهر گفت: آزمون گواهینامه رانندگی به زودی مانند کنکور، متمرکز و مکانیزه می شود و امکان تقلب در آن به حداقل می رسد.

وی دربارهٔ متمرکز شدن آزمون گواهینامه های رانندگی گفت: عوض کردن شیوه آزمون گواهینامه ها در دست کارشناسی است تا آزمون ها به صورت مکانیزه و همچنین در محلی خارج از آموزشگاه ها برگزار شوند.

وی با اشاره به اینکه به زودی بررسی این طرح نهایی و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، توضیح داد: به این ترتیب محل آموزش از محل آزمون ها جدا می شوند؛ بدهید شکل که متقاضی به آموزشگاه مراجعه می کند و فقط در آموزشگاه آموزش می بیند و بعد از طی دوره آموزشی و صدور گواهی آموزش، ارتباط هنرجو با آموزشگاه قطع و آزمون ها به صورت مکانیزه و تحت وب در محل دیگری غیر از آموزشگاه برگزار می شوند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا همچنین با بیان این که آزمون های دریافت گواهینامه رانندگی سخت تر می شوند، گفت: در این حالت امکان تقلب به حداقل ممکن می رسد. البته اگر کسی آمادگی داشته باشد و مطالعه کافی انجام دهد، نباید دلواپس باشد آیا که تمام سوالات از کتاب آیین نامه طراحی شده است اند.

سرهنگ تزار تصریح کرد: با مکانیزه شدن آزمون ها دیگر نیروی انسانی در نتیجه آزمون دخل و تصرفی ندارد و سیستم، قبولی یا مردودی متقاضی را اعلام می کند و بدهید ترتیب هر سیستم جهت هر متقاضی سوالات متفاوتی به صورت تصادفی تولید می کند و متقاضی ۲۰ دقیقه جهت پاسخگویی سوالات، وقت خواهد داشت.

حبس و زندان جزای رانندگی بدون گواهینامه
بنا بر آیین نامه راهنمایی و رانندگی «هر کس بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری مثل خودروی سواری، کامیون و اتوبوس رانندگی کند، باید گواهینامه متناسب رانندگی با آن نوع وسیله نقلیه را دارا باشد، در غیر این صورت با متخلفان برابر قوانین و مقررات واکنش‌ها می شود».

بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، درصد بسیاری از تصادفات بزرگراه ای به علت نداشتن مهارت رانندگان در کنترل وسیله نقلیه رخ می دهد که این عنوان در بین کسانی که گواهینامه رانندگی ندارند، زیاد از کسانی است که گواهینامه دارند. با این حال هنوز هم کسانی هستند که رانندگی را بدون گواهینامه انجام می دهند.

بر پایه ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، رانندگی بدون گواهینامه با هر نوع وسیله نقلیه موتوری، جرم به شمار رفته و این افراد، به حکم دادگاه از رانندگی با وسیله نقلیه موتوری محروم می شوند.

همین طور اگر افرادی به موجب ماده ۷ قانون پیگیری به تخلفات رانندگی، حد نصاب نمره منفی را بگیرند و یا کسانی که به هر علت گواهینامه آنان ضبط شده است باشد، بدون گواهینامه محسوب می شوند و اجازه رانندگی ندارند.

سرهنگ عین الله جهانی، معاون آموزشی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ با اشاره به مجازات رانندگی بدون گواهینامه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به خطراتی که رانندگان بدون گواهینامه، به علت نداشتن مهارت مورد نیاز در کنترل خودرو، پیش می آورند، قانونگذار جهت بار نخست، حبس تعزیری تا دو ماه و یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات را در نظر گرفته هست.

وی می افزاید: جهت بار دوم تا شش ماه زندان جهت افراد خاطی در نظر گرفته شده است هست. در هر حال، گواهینامه جهت رانندگی، یکی از ملزومات رانندگی است و هیچ کس اجازه رانندگی بدون گواهینامه را ندارد.

معاون آموزشی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ تصریح کرد: رانندگی بدون گواهینامه در نگاه نخست به عنوان یک کج روی و کار غیرقانونی و ناهنجار از سوی راننده متخلف به شمار می رود و از نظر پلیسی، افراد بدون گواهینامه فاقد مهارت های مورد نیاز رانندگی بوده و در صورت بروز تصادفات، قطعاً سهمی در علت تصادف به صورت ۱۰۰ درصدی یا ۵۰ درصدی خواهند داشت.

ممکن هست، در تصادفات رانندگی راننده بدون گواهینامه مقصر نباشد، ولی مهارت های وی از سوی پلیس مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورتی که دارای مهارت هم باشد و تخلفی هم از وی سر نزده باشد، باز هم به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

بنا بر این گزارش، رانندگی بدون گواهینامه از آن دسته مشکلاتی است که ریشه دار شده، آیا که بعضی هستند که هنوز هم بر این باورند، راه هایی جهت دور زدن قوانین وجود دارد؛ البته نباید این توصیه را از نظر دور داشت که قوانین مربوطه نیز دارای مشکلاتی است که وقت سوءاستفاده را به بعضی از متخلفان داده هست.

البته افزون بر برخورد پلیس و مراجع قضایی، بیمه ها نیز در صورت بروز تصادف و در صورتی که راننده فاقد گواهینامه باشد، بعد از پرداخت خسارت، خسارت پرداختی را از راننده می گیرند.

رانندگی بدون گواهینامه، نه تنها تجاوز به حریم قانون و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران هست، بلکه جان راننده و مردم را نیز به خطر می اندازد و اینجاست که می خوانیم: فلان «تصادف رانندگی کشته داد».

منبع:مهر
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: وسیله نقلیه | گواهینامه | راهنمایی | آموزشگاه | رانندگی | تصادفات | راننده | دریافت | آموزشی | محدودیت | رانندگی


برچسب ها: , , , , , , , , ,