آبشار نوژیان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور عزیزمان ایران در استان لرستان هست.

تصویرهای + آبشار نوژیان لرستان بلند ترین آبشار کشور عزیزمان ایران

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد بخش پاپی قرار دارد. ارتفاع آبشار نوژیان ۹۵ متر وعرض تاج ۵ متر است که البته بستگی به فصل تفاوت دارد و یکی از بااهمیت ترین جاذبه های طبیعی گردشگری استان لرستان است.

از آنجا که مورد نیاز است مسیر طولانی و پر پیچ و خمی را جهت رسیدن به آبشار طی کرد، تصویر العمل بازدیدکنندگان، بعد از دیدن آبشار دیدنی هست. آب آبشار از چشمه های بالادست تأمین می شود و در ابتدای فصل بهار طبیعتاً پر آب تر هست.

عبارات مهم : گردشگری – رودخانه

هرچه به آخرهای تابستان نزدیک شویم بخصوص در ایام خشکسالی، آب آبشار کمتر شده است و از قشنگی آن نیز خواهد کاست.
در سمت راست آبشار رودخانه کوچکی وجود دارد که آب آن از چشمه های متعدد که فاصله بسیار کوتاهی تا آبشار دارند تأمین می گردد.
آب حاصل از آبشار نوژیان ، رودخانه کوچکی را تشکیل می دهد که بعد از گذر از نواحی پایین دست، نهایتاً به رودخانه سزار می ریزد. آب رودخانه خنک بوده و محل مناسبی جهت پرورش ماهی های سردابی همچون قزل آلا هست.
از اینرو در پایین دست آبشار حوضچه های پرورش ماهی، که نشانی از توسعه و زایندگی است به چشم میخورد.
**نحوه دسترسی آبشار نوژیان
فاصله آبشار از سه راهی پلیس راه خرم آباد – بروجرد ۵۲ کیلومتر هست. اگر از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در بزرگراه کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت برابر بزرگراه راه اندازی شده است هست. از این سه راهی به سمت مشرق دست چپ بپیچید. بزرگراه بعد از طی چند کیلومتر کوهستانی می شود.
این مسیر، طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط هست. از ابتدای سه راهی تا آبشار دقیقاً ۳۸ کیلومتر فاصله هست. ۳۲ کیلومتر مسیر آسفالت و ۶ کیلومتر آخر خاکی هست. مسیر خاکی جهت اتومبیل های معمولی قابل تحمل هست.
کل مسیرِ ۳۸ کیلومتری فاقد علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گارد ریل هست. مراقب پیچ های تند بزرگراه باشید.
به خاطر داشته باشید که قشنگی فراوان مسیر را از دست ندهید. اگر با کمبود وقت مواجه نیستید، در میان راه بایستید و از جنگل های زیبای زاگرس لذت ببرید.
**بهترین وقت دیدار آبشار نوژیان
هرچه به آخرهای تابستان نزدیکتر شویم، آب آبشار کمتر خواهد شد و در خشکسالی ها احتمال اینکه آبشار خشک شود وجود دارد. زمستان فصل مناسبی جهت گردشگری در این منطقه نیست. مناسب ترین وقت بازید ( از لحاظ قشنگی طبیعت، آبشار و درجه حرارت) ماه های اردیبهشت و خرداد است.
انتهای پیام/پ

واژه های کلیدی: گردشگری | رودخانه | تابستان | بزرگراه | خشکسالی | آبشار | لرستان | جاذبه گردشگری


برچسب ها: , , , , , , ,