هر سال، داوطلبان زیادی در آزمون سراسری شرکت می کنند و از میان این جمع پر شمار، فقط گروهی خاص به خواسته و نشانه خود، که ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان هست، نایل می شوند…

پیروزی در راه هست، اگر ...

پیروزی در راه هست، اگر …(بخش اول)

هر سال، داوطلبان زیادی در آزمون سراسری شرکت می کنند و از میان این جمع پر شمار، فقط گروهی خاص به خواسته و نشانه خود، که ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان هست، نایل می شوند. در واقع، این عده به طور کامل به نشانه خود رسیده و پیروز می شوند.

با توجه به اینکه در حال حاضر، عده بسیار زیادی از شما داوطلبان گرامی، مشغول مطالعه جهت یک حضور موفق درآزمون سراسری هستید، در این مقاله مورد نیاز دیدیم تا از راه های موفقیت و پیروزی در آزمون سراسری با شما صحبت کنیم تا با توجه به این موارد و عمل به آنها، در همین مراحل اولیه کار بتوانید موفق شده است و به هدفتان برسید. جهت موفقیت در این آزمون، حتماً موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
۱- بخواهید و پافشاری کنید

پیروزی در راه هست، اگر …

یکی از بااهمیت ترین و مهم ترین عوامل موفقیت، این است که شما واقعاً بخواهید موفق شوید، و جهت رسیدن به این موفقیت، پافشاری و سماجت به خرج دهید .موتور مهم موفقیت و پیروزی را، یعنی علاقه به کاری که انجام می دهید و علاقه به هدفی که می خواهید به آن برسید، هر لحظه درنظر داشته باشید.

وینسنت تی. لمباردی می گوید: «تفاوت بین یک فرد ناموفق و موفق، عدم توانایی یا کمبود دانش او نیست؛ بلکه نخواستن اوست.» آرزو، معنی دیگری جهت خواسته هست. جهت موفق شدن باید زیاد از هر چیز دیگری، آرزوی موفق شدن داشته باشید. افراد موفق، لزوماً باهوش تر و نیرومند تر از دیگران نیستند؛ ولی آرزوی آنها زیاد است و آرزوی فراوانی جهت دیدن تحقق هدفشان دارند. آیا شما هم این آرزوی فراوان را دارید؟ بدون آرزو، انگیزه رسیدن به نشانه را نخواهید داشت.
یکی از بااهمیت ترین و مهم ترین عوامل موفقیت، این است که شما واقعاً بخواهید موفق شوید، و جهت رسیدن به این موفقیت، پافشاری و سماجت به خرج دهید. هنگامی که شما چیزی را می خواهید، تمام انرژی های دنیا دست به دست هم می دهند تا شما را به آن خواسته و نشانه مورد نظرتان برسانند؛ بعد ابتدا اهداف خود را از شرکت در آزمون سراسری مشخص کنید و سپس با تلاش و تلاش فراوان و با فرستادن انرژی های مثبت، برای رسیدن به این اهداف پافشاری کنید و به هیچ وجه به خود اجازه ندهید تا انرژی ها و سخنان منفی یا اتفاقات ناگوار، شما را از رسیدن به هدفتان بازدارند. اگر یک بار یا حتی چندین بار، شکست را تجربه کردید، باز هم ناامید نشوید؛ بلکه مجدداً تلاش و پافشاری کنید و مطمین باشید که این بار موفق خواهید شد.
۲-انگیزه داشته باشید
بسیاری از دانش آموزان، از لحاظ توانایی و برخورداری از استعداد یادگیری، بسیار شبیه به هم هستند، ولی در پیشرفت تحصیلی، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت، نه تنها در تحصیل، بلکه در سایر فعالیت های غیرآموزشی این افراد هم به چشم می خورد. شاید از خود سؤال کرده باشید که آیا چنین تفاوتی وجود دارد و چه چیزی عامل ایجاد این تفاوت هست. یکی از عوامل توجیه کننده این مطلب، علاقه و انگیزه است.علاقه و انگیزه دانش آموزان، هم نقش علت را بازی می کند و هم نقش معلول را؛ یعنی یادگیرندگان علاقه مند به یک موضوع، نسبت به یادگیرندگان کم علاقه، موفقیت بیشتری کسب می کنند، و دوباره، این موفقیت بیشتر، سطح علاقه و انگیزه آنها را نسبت به این عنوان و عنوان های مشابه آن زیاد کردن می دهد؛ بعد حتماً به خاطر داشته باشید که این موتور مهم موفقیت و پیروزی را، یعنی علاقه به کاری که انجام می دهید و علاقه به هدفی که می خواهید به آن برسید، هر لحظه درنظر داشته باشید. جهت ایجاد علاقه و انگیزه کافی هم حتماً تلاش کنید که به اهداف خود فکر کرده و هر لحظه آنها را در ذهن خود مرور کنید.
۳- تمرکز کنید

هر سال، داوطلبان زیادی در آزمون سراسری شرکت می کنند و از میان این جمع پر شمار، فقط گروهی خاص به خواسته و نشانه خود، که ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان هست، نایل می شوند…

از عوامل بسیار مؤثر جهت زیاد کردن بهره وری در مطالعه و درک بهتر درس ها و موفقیت در تحصیل، داشتن تمرکز حواس به هنگام مطالعه هست؛ یعنی فرد این توانایی را در خود ایجاد کند که با اختیار و توجه، دقت خود را روی عنوان یا کاری که گزینش کرده، با میل و اراده متمرکز کند و از توجه به سایر مباحث و کارها خودداری کند. جهت ایجاد تمرکز حواس، باید عواملی را که مانع از تمرکز می شوند، آشنایی و در جهت برطرف آنها اقدام کرد. از جمله این عوامل می توان به بی علاقگی به عنوان مورد مطالعه، ناهماهنگی اراده و تخیل، مشغول بودن ذهن و … اشاره کرد.
۴- برنامه ریزی کنید

کمتر شخصی را می توان یافت که بدون برنامه ریزی، به موفقیت رسیده باشد. برنامه ریزی، جزو قدم های مهم و اولیه موفقیت است و بدون آن، رسیدن به هدف، سخت هست. جهت آزمون سراسری نیز، برنامه ریزی در قالب برنامه های کوتاه مدت و درازمدت، امری مورد نیاز هست؛ بعد برای موفقیت در آزمون سراسری، یک برنامه روزانه، هفتگی، ماهیانه و بلند مدت داشته باشید و جهت عمل به آن، با تمام وجودتان تلاش کنید. اگر جزو افرادی باشید که از ابتدا کارهای خود را با بی نظمی و بدون برنامه انجام می داده اید، شاید در ابتدا عمل به برنامه تدوین شده است سخت باشد، ولی کم کم خواهید دید که چقدر راحت می توانید با برنامه، درس خوانده و موفق شوید.
۵- نشانه خود را تعیین کنید
برنامه ریزی صحیح، هنگامی امکان پذیر است که هدف، بخوبی تعیین و تعریف شده است باشد؛ ضمن آنکه باید تصویر روشنی از آن نشانه وجود داشته باشد تا کارها و تلاش های مورد نیاز در جهت رسیدن به آن، به نتیجه برسد. اهداف می توانند بلند مدت و کوتاه مدت باشند و حتی نشانه کوتاه مدت را می توان به گام های کوچک تر تقسیم کرد؛ مثلاً اگر هدف بلند مدت، قبولی در رشته خاص در دانشگاهی خاص هست، می توان هدف کوتاه مدت را مطالعه درست و کامل دروس در آخر هر سه ماه دانست و گام های کوچک را مطالعه هفتگی، روزانه و حتی مطالعه بخشی از دروس بر شمرد.
ادامه دارد…
تهیه: داودی – مرکز یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | آزمون سراسری | برنامه ریزی | کوتاه مدت | پیروزی | موفقیت | مطالعه | برنامه | پیروزی | برنامه | انگیزه

پیروزی در راه هست، اگر ...

پیروزی در راه هست، اگر …


برچسب ها: , , , , , , ,