تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ حضور داشتند…

نحوۀ پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال 1395

نحوۀ پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵

تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ حضور داشتند

نحوۀ پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵

تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ حضور داشتند و به چهار درس عمومی و پنج درس اختصاصی پاسخ دادند؛ در این میان، تعدادی از داوطلبان توانسته اند درصدهای خوب و قابل قبولی کسب کنند و متأسفانه تعداد قابل توجهی از داوطلبان نیز درصد خوبی در بعضی از دروس کسب نکرده اند؛ داوطلبانی که بدون مطالعه دقیق و عمیق درس هایشان در این جلسه حضور یافت هاند. در جدول پیوست، آمار پاسخگویی کل داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ خدمت تان ارائه می شود؛ البته قبل از آن ، جهت بهره برداری هرچه زیاد شما از این آمار، توجه تان را به نکاتی چند جلب می کنیم.

عبارات مهم : گروه آزمایشی – آزمون سراسری
هیچ درسی را رها نکنید
آیا می دانید که اگر یک داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری گذشته فقط به یک سؤال ریاضی پاسخ صحیح می داد، و البته به هیچ یک از سؤال های این درس نیز پاسخ غلط نمی داد، از ۲۲۱ هزار و ۸۶۲ داوطلب ) ۶۷ / ۴۷ درصد داوطلبان ( درصد بهتری در این درس کسب می کرد؟ گاه از داوطلبان می شنویم که سؤال های این یا آن درس در آزمون سراسری سخت بود و آن ها نتوانسته اند به آن درس ها پاسخگو باشند. بدون شک، در یک آزمون مهم ملی، باید تعدادی از سؤال ها سخت باشد تا بتواند به درستی سطح علمی داوطلبان را بسنجد؛ ولی آیا تمامی سؤال های یک درس سخت هستند یا اینكه تعدادی از داوطلبان بعضی از درس ها را رها می کنند و یا بدون دانش مورد نیاز به سؤال های همان درس پاسخ می دهند؟!
پس از همین امروز، بی علاقگی یا ضعف علمی را بهانه نسازید و با برنامه ریزی صحیح و منطقی، جهت همۀ درس ها وقت بگذارید و مطمئن باشید که می توانید به حداقلی از سؤال های هر درس پاسخ صحیح بدهید و در آزمون سراسری نیز نتیجه بهتری کسب کنید.
دلیل اینکه تعداد قابل توجهی از داوطلبان نتوانسته اند حتی به یک سؤال درس ریاضی پاسخ صحیح بدهند و سؤال های این درس را رها می کنند، چیست؟ آیا این انتظار از داوطلبان، غیرمنطقی است كه از ۳۰ سؤال این درس بتوانند حداقل به ۴ یا ۵ سؤال پاسخ صحیح بدهند؟ آمار ذکر شده است در جدول های این گزارش، بیانگر آن است که اگر داوطلبی حتی به یک سؤال درسی که در آن ناتوان است و ضعف دارد پاسخ صحیح بدهد )و به هیچ یک از سؤال های همان درس نیز پاسخ غلط ندهد( از تعداد قابل توجهی از داوطلبان در همان درس، اوضاع بهتری خواهد داشت. اهمیت این امر زمانی مشخص می شود که بدانیم جهت موفقیت در آزمون سراسری، باید به همه دروس توجه داشت و نمی توان تنها چند درس را مطالعه کرد و یک یا دو درس را رها نمود.

فقط به سؤال هایی که بلدید، پاسخ دهید
بیش از ۴۷ درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری گذشته در درس ریاضی، درصد منفی کسب کرده اند، و در سایر دروس هم کما بیش شاهد همین اوضاع هستیم؛ جهت مثال، در آزمون سراسری سال گذشته ۳۸ هزار و ۷۲۳ داوطلب همین گروه آزمایشی در درس زبان و ادبیات فارسی، درصد منفی کسب کرده اند. آیا براستی این دسته از داوطلبان توانایی این را نداشته اند که به هیچ یک از سؤال های ادبیات، پاسخ صحیح بدهند؟!
واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از همین داوطلبان به بعضی از سؤال ها پاسخ صحیح داد هاند؛ ولی چون به سؤال هایی که در آن ها کاملا مسلط نبوده اند نیز پاسخ داده اند، نمرۀ منفی کسب کرده اند؛ به عبارت دیگر، تعداد قابل توجه پاسخ های غلط آن ها موجب شده است است که تأثیر پاسخ های صحیح آن ها نیز از بین برود.
می خواهیم بگوییم که آزمون سراسری، محل آزمون و اشتباه نیست و نباید به سؤال های آن به طور سرسری پاسخ داد یا به امید شانس و اقبال، گزینه ها را بدون دانش و دقت مورد نیاز گزینش کرد؛ بعد اگر این روزها در درسی آمادگی ندارید، باید در همین وقت باقی مانده، به مطالعه مبحث یا مباحثی از آن درس بپردازید تا بتوانید حداقل به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ دهید؛ لیکن کسب نمره منفی، بسیار بدتر از به دست آوردن درصد صفر است.
توجه داشته باشید که کنکور، یک مسابقه است و قرار نیست كه شما به همه سؤال های آن، پاسخ صحیح بدهید؛ بلکه مورد نیاز است كه در مقایسه با سایر داوطلبان، اوضاع بهتری داشته باشید، و این امر بدون دقت و هوشمندی در پاسخگویی به سؤال ها به دست نخواهد آمد.
یادآوری این توصیه نیز مهم است که میانگین ذکر شده است در هر سال یکسان نیست؛ جهت مثال، در سال ۹۲ ، هیچ یک از داوطلبان، در درس های زیس تشناسی و زبان و ادبیات فارسی، به ۱۰۰ درصد سؤال ها پاسخ صحیح نداده اند؛ ولی در سال ۹۳ ، دو پذیرفته شده است در زیست شناسی و پنج نفر در زبان و ادبیات فارسی به ۱۰۰ درصد سؤال ها، پاسخ صحیح داده اند. همچنین در سال ۹۴ ، دو نفر در درس زبان و ادبیات فارسی به ۱۰۰ درصد سؤال ها پاسخ صحیح داده اند و هیچ داوطلبی به ۹۰ درصد سؤال های زیست شناسی نیز پاسخ صحیح نداده هست، و سال ۹۵ ، نهُ داوطلب در درس ادبیات به ۱۰۰ درصد سؤال ها پاسخ صحیح داده اند و هیچ یک از داوطلبان به ۱۰۰ درصد سؤال های زیست شناسی پاسخ صحیح نداده اند.
همچنین در سال ۹۴ ، یک داوطلب به ۱۰۰ درصد سؤال های زمین شناسی پاسخ صحیح داده هست؛ در حالی که در سال های ۹۲ ، ۹۳ و ۹۵ هیچ یک از داوطلبان به ۱۰۰ درصد سؤال های زمین شناسی پاسخ صحیح ندادند؛ در ضمن، سوابق تحصیلی یک داوطلب نیز احتساب می شود ۲۵ درصد سوابق تحصیلی داوطلب در آزمون کتبی نهایی سال سوم متوسطه و ۵ درصد آزمون کتبی نهایی پیش دانشگاهی به صورت تأثیر مثبت محاسبه می شود؛ یعنی، امکان دارد كه داوطلبی در آزمون سراسری، درصدهای مطلوبی کسب نکرده، ولی سوابق تحصیلی خوبی داشته باشد، و سوابق تحصیلی جهت او تأثیر مثبت داشته و باعث زیاد کردن نمره كل نهایی وی شده است و در پذیرش نهایی او مؤثر واقع شود.
در نهایت، نباید تصور کرد كه یک داوطلب با نمره های منفی یا بسیار پایین در درس های مختلف، می تواند در رشته های با آزمون دوره روزانه پذیرفته شود. اگر داوطلبانی را می شناسید که حتی در رشته های روزانه با نمره منفی پذیرفته شده است اند، دلیلش آن است که این افراد به احتمال نیرومند در سایر درس ها نمره خوبی کسب کرده اند؛ جهت مثال، امکان دارد كه داوطلبی در درس ریاضی نمره منفی گرفته باشد، ولی در درس زیست شناسی، شیمی و دروس عمومی، درصد بالایی به دست آورده باشد؛ ضمن اینکه داوطلبانی که در آزمون سراسری نمره منفی می آورند، در رشته محل هایی که مطلوب اکثر داوطلبان هستند، پذیرفته نخواهند شد، البته باید توجه نمود كه نمرات خام تك تك دروس تمامی دوطلبان، تراز می شود و از نمره تراز، نمرات كل نهایی ساخته می شود.

تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ حضور داشتند…

نفرات برتر کنکور چه درصدهایی می آورند؟
« اگر زیست شناسی را خوب بزنید، قبولی شما در آزمون سراسری تضمین شده است هست. » ،» اهمیت عربی از همۀ درس های عمومی زیاد هست؛ چون فرزند ها به سؤال های این درس خوب پاسخ نمی دهند. »
شبیه جملات فوق را دربارۀ هر درسی از سوی بعضی از مؤسسه های آموزشی یا مدرسان کنکور می شنویم؛ افرادی که مدعی هستند اگر در یک درس یا تعدادی از دروس، درصد خوبی کسب کنید، رتبه خوبی در آزمون سراسری به دست می آورید؛ ولی درصد رتبه های برتر آزمون سراسری بیانگر چیز دیگری هست. می بینید که میانگین داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسری به طور نسبی یکسان هست؛ به عبارت دیگر، داوطلبان برتر جهت موفقیت و کسب درصد خوب در همۀ دروس تلاش می کنند.
در جدول زیر، میانگین درصد نمرات خام ۱۰۰۰ نفر اول کشوری گروه آزمایشی علوم تجربی در تمامی دروس آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ ارائه شده است هست. همچنین در هر درس، عالی ترین درصد و بدترین درصد در بین ۱۰۰۰ نفر اول آمده هست. توجه داشته باشید که این آمار صرفا جهت آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ است و میانگین ذکر شده است در هر سال عوض کردن می کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: گروه آزمایشی | آزمون سراسری | زیست شناسی | داوطلبان | فارسی | ریاضی | داوطلب |

نحوۀ پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال 1395

نحوۀ پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵


برچسب ها: , , , , , ,