زبان خارجی نسبت به سایر دروس موجود در آزمون سراسری، اوضاع خاص ای دارد؛ لیکن داوطلبان در این درس به دو دسته تقسیم می شوند…

زبان انگلیسی را چطور بخوانیم؟

زبان انگلیسی را چطور بخوانیم؟

زبان خارجی (در اینجا زیاد مورد نظر ما زبان انگلیسی است) نسبت به سایر دروس موجود در آزمون سراسری، اوضاع خاص ای دارد؛ لیکن داوطلبان در این درس به دو دسته تقسیم می‌شوند: داوطلبانی که به کمک مؤسسه های زبان، در این درس توانمند شده، و گروهی که فقط به کتاب درسی و مدرسه اکتفا کرده اند و به زبان انگلیسی چندان مسلط نیستند.

زبان انگلیسی را چطور بخوانیم؟

مهم اینجاست که حتی داوطلبانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، این درس را رها نمی‌کنند و در برنامه هفتگی خود، مطالعه و بویژه آزمون زبان را می گنجانند تا بتوانند از نقطه قوت خود در آزمون سراسری بخوبی بهره ببرند و درصد خوبی را از این درس کسب کنند.

در اینجا نحوۀ مطالعۀ هر دو گروه از داوطلبان را ذکر می کنیم و امیدواریم که بتواند جهت خوانندگان گرامی بافایده واقع شود.

پژمان شهبازی:

رتبۀ ۱ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۴، زبان خارجی ۱۰۰ درصد:

زبان خارجی نسبت به سایر دروس موجود در آزمون سراسری، اوضاع خاص ای دارد؛ لیکن داوطلبان در این درس به دو دسته تقسیم می شوند…

زبان انگلیسی من خوب بود؛ البته در حدی نبود که جهت این درس مطالعه نکنم. واژگان کتاب را حفظ کرده بودم و جهت یادگیری گرامر هم، به نظر من، توجه به متن های کتاب بسیار مؤثر هست. در سؤال های درک مطلب هم گاه کلمه ای است که معنی اش را نمی دانیم و باید حدس بزنیم. اگر این گونه سؤال ها را بشناسیم و زیاد روی این سؤال ها کار کنیم، در پاسخگویی به آنها به ما کمک خواهد کرد. خود من گاه پیش می آمد که معنی ترکیبی را متوجه نمی شدم، ولی جهت درک مفهوم مهم متن با مشکلی مواجه نمی شدم؛ چون جهت پاسخ به درک مطلب ها، فهمیدن متن کلی و تقسیم بندی های متن، در درجه اول اهمیت هست؛ البته دانستن واژگان انگلیسی، بخصوص آنچه در گسترۀ کتاب های درسی هست، نیز به درک بهتر متن‌های انگلیسی کمک می کند.

سید شایان پور میر بابایی:

رتبۀ ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۳، زبان خارجی۴/۸۹درصد :

گرامر زبان انگلیسی شبیه قواعد عربی است و نیاز به مطالعه دارد. جهت «کلوز تست» و «ردینگ» هم باید به طور منظم آزمون زد؛ البته من، چون پدر و مادرم دبیر زبان انگلیسی هستند، زبانم خوب است و مسئله خاصی در این زمینه نداشتم؛ ولی آزمون زیاد زدم.

محسن امیرسبتکی:

رتبۀ ۷۸۲ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۳، زبان خارجی ۷/۹۴ درصد:

زبان انگلیسی را چطور بخوانیم؟

من در درس زبان انگلیسی ابتدا ضعف داشتم؛ به صورتی که در نخستین آزمون آزمایشی تابستان سال چهارم، زبانم ۴۶ درصد شد. بعد از آن آزمون، تصمیم جدی جهت ارتقا در درس زبان گرفتم؛ تا اینکه در آزمون سراسری، بیشترین درصد عمومی من در درس زبان انگلیسی (۷/۹۴ درصد) شد.

روش های جدیدی که جهت پیشرفت زبان پیش گرفتم عبارت بودند از :

۱- دو روز در هفته، آخر شب را به آزمون «ردینگ» و «کلوز تست» زبان تخصیص داده شده است می دادم . این وقت به غیر از تخصیص داده شده است وقت مهم جهت مطالعه واژگان و قواعد بود.

۲- جهت زدن آزمون های «ردینگ»، ابتدا یک نگاه بسیار کوتاه به سؤالات می انداختم و سپس به خواندن متن می پرداختم.

زبان خارجی نسبت به سایر دروس موجود در آزمون سراسری، اوضاع خاص ای دارد؛ لیکن داوطلبان در این درس به دو دسته تقسیم می شوند…

۳- تلاش می کردم که هنگام خواندن متن، کلماتی را که معنی آنها را بلد نیستم، با توجه به جملات قبل و بعد از آن، معنی کنم.

۴- بعد از خواندن متن و زدن آزمون ها، موقع بررسی جواب ها، دوباره متن را جهت خودم ترجمه می کردم و با ترجمه مهم مطابقت می کردم تا ببینم که تا چه حد درست ترجمه کرده ام.

۵- همواره زدن این آزمون ها را به صورت وقت دار انجام می دادم تا سرعتم زیاد شود، و نتیجه آن این شد که در آزمون سراسری، سؤالات زبان را در کمتر از ۱۵ دقیقه زدم.

۶- در مورد «کلوز تست» آزمون باید بگویم قبل از اینکه گزینه ها را نگاه کنم جهت خودم حدس می زدم که چه کلماتی را می توان در جای خالی قرار داد.

زبان انگلیسی را چطور بخوانیم؟

طیبه دیبایی:

رتبۀ ۲ گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری ۸۸، زبان خارجی ۷۰ درصد:

در درس زبان انگلیسی، درصدهایم دلخواه نبود، و با وجود آنکه به درس زبان علاقه داشتم، ولی روش آزمون زدن را خوب نمی دانستم. جهت رسیدن به موفقیت، ابتدا وقت مطالعه این درس را به وقت های استراحت و وقت هایی که از خواندن درس های دیگر خسته می شدم، تخصیص داده شده است دادم. همچنین تعداد آزمون هایم را بسیار زیاد کردم و با برنامه ریزی منظم، لغاتی را که معنی ارزش را نمی دانستم در یک دفترچه یادداشت کردم و به صورت مستمر آن را مطالعه می کردم.

پس از مدتی دایره لغاتم زیاد کردن یافت و شیوه آزمون زدن درس زبان را بهتر یاد گرفتم. در ابتدا، درصدهایم نوسان زیادی داشت، ولی در اواخر، از ۷۰ درصد پایین تر نمی آمد و در آزمون سراسری هم ۷۰ درصد بود.

علی ولایی:

رتبۀ ۱ گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری۹۳، زبان خارجی ۸۴ درصد:

در درس زبان انگلیسی در مبحث «کلوز تست» و «ردینگ» مسئله داشتم؛ ولی به کمک آزمون زدن مداوم (هفته ای دو روز آزمون زبان می زدم ) مشکلم حل شد.

الهام حبیب زاده:

رتبۀ ۴ گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری۹۳، زبان خارجی ۷/۸۶ درصد:

تا آخر ترم اول سال سوم دبیرستان، کلاس زبان می رفتم. جهت همین مسئله خاصی در این درس نداشتم؛ البته دو روز در میان، با توجه به برنامه مطالعاتی مدرسه، یک روز واژگان یک درس زبان و روز بعد گرامر همان درس را می خواندم و آزمون می‌زدم؛ در ضمن تلاش می کردم که هر دو روز یک بار، یک «ردینگ» و یک «کلوز تست» بزنم و در نهایت، آزمون های دو کتاب «ردینگ» را حل کردم.

امید شمس اللهی:

رتبۀ ۲ گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری۹۳، زبان خارجی ۷/۹۴درصد :

از سال دوم راهنمایی، شروع به دیدن فیلم های سینمایی به زبان مهم کردم. اوایل با زیر نویس فارسی می دیدم بعدها با زیر نویس انگلیسی، و در نهایت بدون زیر نویس می دیدم و همین طور زبانم خوب شد.

پوریا یاراحمدی:

رتبه ۳ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۲، زبان خارجی ۸۴ درصد :

به علت اینکه در گذشته به کلاس زبان رفته بودم، از نظر دانستن معنی لغت مشکلی نداشتم؛ فقط متن های انگلیسی زیادی می خواندم که سرعتم اوج برود.

سهند سروری:

رتبۀ ۹ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۲، زبان خارجی۴/۸۹ درصد:

جهت تسلط بر گرامر و واژگان زبان انگلیسی، باید زیاد تمرین کرد و آزمون زد؛ ولی مهم‌تر از این دو بخش، درک مطلب هست. به نظر من جهت پاسخگویی به آزمون های درک مطلب زبان انگلیسی، مثل عربی باید هفته ای دو یا سه یا زیاد از این، درک مطلب کار کرد. با انجام این کار، آن قدر توان درک مطلب شما در زبان انگلیسی اوج می رود که می توانید خیلی سریع آزمون های زبان را پاسخگو باشید.

در زمینه لغت های جدید، هم در زبان انگلیسی و هم در زبان عربی، می شود تا حدود زیادی با توجه به متن درک مطلب، معنی آنها را حدس زد؛ یعنی با کمک سایر واژگان، می توان معنی واژه مورد نظر را یافت. جهت فراگیری گرامر و واژگان انگلیسی، عالی ترین منبع، خود کتاب درسی است.

محمد کاظم میدانی:

رتبۀ ۲۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۳، زبان خارجی ۷/۷۸ درصد:

اولویت کاری، تسلط بر تمام لغات کتاب های دبیرستان است که انجام این کار، نیاز به مرور مداوم، و مهم تر از آن، زدن آزمون های مربوط به درس ها دارد تا ببینید که فلان کلمه چگونه در جمله ظاهر می‌شود. جهت زدن آزمون گرامر و لغت، این سؤال پیش می‌آید با توجه به اینکه معمولاً تست‌های این دو مبحث در کتاب های آزمون زیاد هستند، داوطلب چطور و چه مقدار آزمون بزند. روشی را که خودم پیاده کردم و کمکم کرد، این بود که ۱۰ آزمون از هر درس را در هر نوبت می‌زدم؛ جهت مثال، ۱۰ آزمون از گرامر درس ۱ پیش دانشگاهی و ۱۰ آزمون از گرامر درس ۲ می‌زدم، و جهت یادگیری لغات نیز از همین روش استفاده می‌کردم.

دربارۀ «کلوز تست» باید گفت که به نظر من، این مبحث، سخت‌ترین مبحث سؤال های زبان خارجی هست. جهت تسلط بر این مبحث، ابتدا با آن باید مثل یک متن «ردینگ» برخورد کنیم و آن را تا آخر بخوانیم تا با محتوا و مفهوم کلی متن آشنا بشویم، و بعد برگردیم و با آن مثل سؤالات لغت و گرامر برخورد کنیم؛ یعنی، جهت پاسخ به سؤال لغت به گزینه ها نگاه نکنیم و ابتدا لغتی را که می‌توانیم بگذاریم، تصور کنیم و بعد به گزینه ها نگاه کنیم و گزینۀ مناسب را از میان آنها گزینش کنیم. در مورد گرامر نیز ابتدا به گزینه ها نگاه کنیم، گرامر مورد نظر را بفهمیم و بعد، با توجه به متن، گزینه را گزینش نماییم.

در مورد «ردینگ» باید بگویم که در ابتدای کار زیاد وارد نبودم و شاید متن را خوب نمی فهمیدم، ولی بعد از خواندن متن‌های متعدد از کتاب های مختلف، توانستم به سرعت مورد نیاز برسم و معنی کلی متن را درک کنم. اگر شما نمی‌توانید متن را ترجمه کنید باید بدانید که نیازی به ترجمۀ کامل متن نیست؛ ولی باید تا حد خوبی دایرۀ لغاتتان خوب باشد، و البته این دایرۀ لغت در حد کلمات کتاب کافی است و می‌شود با استفاده از آنها به سؤالات متن پاسخ داد. ولی در مورد متن و «کلوز تست» تمرین خیلی مهم هست؛ چون پاسخگویی به آنها یک مهارت است و باید مهارتتان را اوج ببرید، با متن های متفاوت کلنجار بروید و اگر مسئله زیادی دارید، در ابتدا اصلاً به وقت توجه نکنید و تلاش کنید که جمله به جمله متن را پیش ببرید؛ ولی بعد از مدتی می فهمید که نیازی نیست که کلمه به کلمۀ متن را بلد باشید تا به سؤالاتش پاسخ بدهید. جهت تمرین متن و «کلوز تست» هم می‌توانید از متن ها و «کلوز تست»های کنکورهای سال های قبل یا سؤالات تالیفی مشابه استفاده کنید، و با توجه به نیازتان، به طور منظم کار کنید (برای مثال خود من تقریباً دو بار در هفته آزمون ‌می‌زدم و روزهای آخر نیز تقریباً هر روز آزمون می‌زدم).

کسانی که درصد خیلی بالایی در زبان می‌خواهند، باید بدانند که مهم‌ترین مساله در فراگیری زبان، برخورداری از دایرۀ لغت بالاست؛ در نتیجه، مورد نیاز است که معنی کلمات خارج از کتاب را، که چند بار در متن ها و «کلوز تست»ها دیدید، پیدا کنید و در کنار کلمات کتاب های درسی، آنها را حفظ کنید.

واژه های کلیدی: زبان انگلیسی | گروه آزمایشی | زبان انگلیسی | آزمون سراسری | انگلیسی | مطالعه | انگلیسی | خارجی | ترجمه | خواندن


برچسب ها: , , , , , , ,