حتی اسمش جهت عده ای ترسناک است و عد های دیگر آن را لذت بخش ترین فعالیت ذهنی می دانند. صحبت از ریاضی هست؛ درسی که

ریاضی را چطور بخوانیم؟ بخش دوم

ریاضی را چطور بخوانیم؟ بخش دوم

از نگاه رتبه های برتر آزمون های سراسری :

حتی اسمش جهت عده ای ترسناک است و عد های دیگر آن را لذت بخش ترین فعالیت ذهنی می دانند. صحبت از ریاضی هست؛ درسی که در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی بیشترین ضریب را دارد و از اهمیت ویژ های برخوردار هست؛ ولی متأسفانه حتی تعداد قابل توجهی از داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، که باید در این درس توانمند و به آن علاقه مند باشند، پاسخگوی سؤال های درس ریاضی در آزمون سراسری نیستند یا به درصد کمی از سؤال های این درس، پاسخ صحیح می دهند؛ البته نباید تنوع مطالب و گستردگی مباحث این درس را جهت داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی از نظر دور داشت.
آنچه می خوانید، تجربه دارندگان درصدهای خوب درس مورد نظر هست. آن ها با شما شیوۀ مطالعه خود را در میان می گذراند؛ البته شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید؛ یا شاید شیوۀ مطالعۀ دارندة یک رتبۀ برتر، با توجه به مهارت و سطح آمادگی تان، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

سهند سروری:
رتبۀ ۹ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری۹۲، ریاضی ۴/ ۹۳ درصد:

درس ریاضی با ضریب اوج و ۵۵ سؤال، آینده سازترین درس جهت داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری هست. ۲۴ سؤال اول این درس در آزمون سراسری، معمولاً مربوط به حسابان، دیفرانسیل و ریاضی ۲ هست. جهت تسلط بر مبحث های حسابان و دیفرانسیل، تکرار خیلی مهم هست. جهت خواندن این دو درس داوطلبان نباید فکر کنند که اگر درس را بفهمند، همه چیز تمام می شود. جهت تسلط بر این دو درس، هر چقدر آزمون کار کنید، باز هم كم هست؛ در واقع، پیوستگی، مشتق و کاربردش، نیاز به حل آزمون های بسیاری دارد تا بتوان بر این مباحث مسلط شد؛ در ضمن، مورد نیاز است كه قبل از حل تست، تمرین های کتاب را حل کرد، و نباید تصور کرد كه چون درک ریاضی من بالاست، نیازی به حل تمرین های کتاب ندارم. یادداشت کردن نکات مهم آزمون های دیفرانسیل و حسابان )همراه با نمونه آزمون یا بدون نمونه تست( هم در یادآوری نکات آن ها، نقش مهمی دارد تا جهت دوره ها نیاز نباشد كه کل کتاب را دوباره دوره کنید.
از هندسه ۱ و ۲ نیز مجموعاً هشت سؤال طرح می شود. جهت پاسخگویی به سؤال های این مبحث هم مورد نیاز است که بعد از درک مفاهیم، آزمون زد. به نظر من، جهت تسلط بر درس هندسه، آزمون های کنکور کفایت می کند، و مثل دیفرانسیل و حسابان نیست که نیاز به آزمون های متنوع و متفاوت داشته باشد. درس هندسه، در مجموع، نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارد و نباید ناامید شد و آن را کنار گذاشت.
از درس هندسه تحلیلی نیز معمولاً هشت سؤال می آید. خوب است که داوطلبان بعد از فراگیری این درس، خلاصه ای از درس و فرمو لها و نکات مهم آن را بنویسند و سپس آزمون های کنکور را حل کنند و هر جا که توصیه ای را بلد نبودند، وارد خلاصه نکات خود کنند و نزدیک کنکور، این نکات را مرور کنند. قسمت بعد، آمار است که معمولاً دو سؤال از این مبحث می آید و با خواندن کتاب و زدن آزمون های کنکور می توان از بعد آن برآمد. از مبحث جبر هم معمولاً شش سؤال طرح می شود. در این مبحث، چیزی که باید خوب یاد گرفت “مجموعه ها”ست. از گسسته هم شش یا هفت سؤال طرح می شود. چیزی که در گسسته مهم هست، این است که به جای حفظ کردن فرمول، سؤال خام را حل کنیم؛ نه اینکه سؤال را به فرمول ربط دهیم و با فرمول حل کنیم؛ به عبارت دیگر، ببینیم که فرمول از کجا آمده هست؛ نه اینکه فرمول را حفظ کنیم؛ در این صورت، گسسته جهت فرد شیرین و لذت بخش می شود و می تواند براحتی به سؤال های این مبحث پاسخ دهد. توجه داشته باشید که اگر بخواهید فرمول های گسسته را حفظ کنید، آن قدر زیاد است که فرصتی جهت حفظ کردن فرمول های دیگر نخواهید داشت .

محمد کاظم میدانی:
رتبۀ ۲۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری۹۳، ریاضی ۲/ ۷۲ درصد:

۲۴ سؤال اول دفترچه اختصاصی، مربوط به دیفرانسیل و ریاضی پایه و مباحثش هم خیلی نزدیک و به هم مرتبط هست؛ البته بخش عمدهای از آن، مربوط به کتاب دیفرانسیل و انتگرال پیش دانشگاهی هست؛ ولی پیش نیاز آن، ریاضیات پایه هست؛ از همین رو، من اعتقاد دارم که در تابستان باید به اندازۀ کافی روی ریاضیات پایه وقت گذاشت تا در طول دوره پیش دانشگاهی به زحمت نیفتاد ! باید مباحث را مفهومی خواند و کام الً بر اصل و فرع عنوان مسلط شد. جهت همین منظور، مورد نیاز است که اول از همه به سراغ کتاب درسی رفت و تمام جزئیات، مثال ها و تمریناتش را به طور دقیق بررسی کرد، و بعد، از روی جزوه یا در سنامۀ مناسبی، نکات مهم و کلی آن مبحث را یاد گرفت. باید بپذیریم که در ریاضی هیچ چیز جهت حفظ کردن وجود ندارد و تا جایی كه امكان دارد، علت فرمول ها را باید یاد بگیریم و آنها را جهت خودمان، هر چند به صورت شهودی، اثبات کنیم و خلاصه بر قضیه مسلط شویم. هنگام آزمون زدن، باید سؤال های سخت و ساده را با هم کار کرد و در مواجهه با نخستین آزمون های هر مبحث، درست نیست که از همان ابتدا با فرمول یا روش سریع، سؤال را حل کرد؛ بلکه باید فرض کنیم كه هیچ فرمولی را بلد نیستیم و سؤال را از روی مفهوم اصل یاش حل کنیم. هنگامی که یکی دو نمونه از هر ظاهر سؤال را به این شکل تحلیل کنید، مطمئن باشید که آن را یاد می گیرید و می توانید هر موقع كه اراده كردید، آن را حل کنید.
غیر از این، می توانید راه های سریعی جهت خودتان پیدا کنید ! فرض کنید كه معلم هستید و دانش آموزتان از شما حل سؤالی را می خواهد، و اگر آن را حل نکنید، پیش او شرمنده می شوید: اول برایش مسأله را از راه مفهومی حل کنید، و آن وقت، جهت اینکه قدرت خودتان را به رخ دانش آموزتان بکشید، به او بگویید که البته می شود سریع تر از این ها هم آن را حل کرد ! بنابراین، با سریع ترین راه ممکن، مسأله را برایش حل کنید! بسیاری از تکنیک ها و راه های سریع به همین شیوه به وجود می آیند!
بعد از اینکه چند سؤال نمونه ،خوب تحلیل شد، نوبت به حل سؤال به صورت تک تک می رسد. سؤالات را باید یک به یک حل کنید و جهت حلش وقت بگیرید و ببینید که حل هر سؤال چند دقیقه وقت می برد. اگر زیاد طول کشید، علت آن را بررسی کنید و ببینید آیا راه ساده تری وجود دارد یا اینکه خود سؤال وقت گیر هست. بر این اساس، کنار سؤالات علامت بگذارید تا بعداً آن ها را بهتر مرور کنید.اگر سؤالی را نتوانستید به طور سریع حل کنید، سراغ پاسخ تشریحی آن سؤال نروید، بلکه حوصله کنید و خودتان خوب فکر کنید
تا به جواب برسید؛ مگر اینکه وقت قابل توجهی را به یک سؤال تخصیص داده شده است دهید و در نهایت نتوانید آن را حل کنید.

پویان مینایی:
رتبه ۴ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری۹۲ ، ریاضی ۹۱ درصد:

در درس ریاضی، محاسباتم خوب بود و سال چهارم هم معلم خوبی داشتیم، و البته جهت این درس، آزمون هم زیاد زدم. شاید جهت درس ریاضی بالغ بر ۱۵ هزار آزمون زدم ! جالب اینجاست که هر وقت در آزمون های آزمایشی یا کتبی، سؤال ها سخت بود، من درصد بهتری کسب می کردم یا نمره بهتری می گرفتم !

ریحانه براتی:
رتبۀ ۲۲۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۴ ، ریاضی ۶۳ درصد:

با هندسه تحلیلی مسئله اساسی داشتم؛ حتی در یکی از آزمون های آزمایشی، فقط به ۷درصد سؤال های این درس پاسخ صحیح دادم؛ در واقع، زیاد از آنکه از درس هندسه تحلیلی بدم بیاید، از آن می ترسیدم. بالاخره تصمیم گرفتم كه سراغ این درس بروم. در ابتدا سراغ کتاب درسی رفتم و شروع کردم به خواندن تمام مباحث درسی و حل همۀ تمرین های کتاب. به معنای واقعی کلمه، واو به واو کتاب را خواندم و از آن ها توصیه در آوردم. بعد سراغ جزوه معلمم رفتم و در نهایت، کتاب های کمک آموزشی و تستی پیشرفته را در همین درس خواندم. جهت خودم هم جالب بود که سر جلسه برگزاری کنکور، به هر هشت سؤال هندسۀ تحلیلی پاسخ صحیح دادم و توانستم بر چالش برانگیزترین درس دبیرستانم غلبه کنم.

بخش یادگیری سایت تبیان

ریاضی را چطور بخوانیم؟ بخش دوم

واژه های کلیدی: گروه آزمایشی | آزمون سراسری | خواندن کتاب | داوطلبان | هندسه | فرمول | ریاضی | سراسری | خواندن


برچسب ها: , , , , , , , ,