اگر تاکنون به بررسی اوضاع خود در آزمون ترم اول نپرداخته اید، مورد نیاز است که این کار را انجام دهید. آزمون ترم اول می تواند نقاط قوت و ضعف شما را تا حدودی تعیین کند…

راز موفقیت در مدیریت زمان

راز موفقیت در مدیریت زمان

این روزها باید، علاوه بر مطالعه مطالب ترم دوم، حتماً برنامه دقیقی همراه با ذکر جزییات جهت مطالعه تمام دروس تنظیم کنید.

چند روزی است که از امتحانات ترم اول می گذرد؛ امتحاناتی که امیدواریم جهت حضور خوب در آنها، درس ها را به صورت کامل و جامع مطالعه کرده و با آمادگی کامل سر جلسات آزمون رفته و حتی جهت پی بردن به ظرافت ها و نکات کنکوری این مباحث، به اندازه کافی سؤال تستی نیز حل کرده باشید.

اگر تاکنون به بررسی اوضاع خود در آزمون ترم اول نپرداخته اید، مورد نیاز است که این کار را انجام دهید. آزمون ترم اول می تواند نقاط قوت و ضعف شما را تا حدودی تعیین کند. ببینید که در چه مواردی ضعف دارید و چقدر وقت جهت برطرف این نقاط ضعف نیاز دارید. این اطلاعات، برنامه شما را جهت ترم دوم تعیین می کند. در واقع جهت ترم دوم باید بسیار جدی تر و دقیق تر برنامه ریزی کنید؛ لیکن بعد از آخر ترم دوم، تنها کمتر از یک ماه تا آزمون سراسری فاصله هست؛ بعد نمی توانید برطرف ضعف های خود را در ترم اول یا پایه به این وقت موکول کنید.

این روزها باید، علاوه بر مطالعه مطالب ترم دوم، حتماً برنامه دقیقی همراه با ذکر جزییات جهت مطالعه تمام دروس ( پایه و ترم اول ) تنظیم کنید. عده ای از داوطلبان، همه چیز را به تعطیلات نوروز و سال تازه موکول می کنند و تصور می کنند که در سال آینده، ناگهان انقلابی در دانش، توان و وقت آنها ایجاد خواهد شد!

راز موفقیت در مدیریت زمان

مطمین باشید که چنین چیزی واقعیت ندارد و در ماه های بهار هم، هر شبانه روز ۲۴ ساعت است! و از سوی دیگر، همان طور که بارها گفته ایم، کنکور، یک مسابقه هست، و اگر در بهار، وقت شما آزادتر است و وقت بیشتری جهت مرور درس ها دارید، سایر داوطلبان هم شرایطی مشابه شما دارند و می توانند وقت بیشتری را به مطالعه دروس تخصیص داده شده است دهند.

می دانم که می گویید الان وقت ندارید و زمانی که خسته از مدرسه می آیید، فقط توان مطالعه درس های روز بعد را دارید و نمی توانید به درس های ترم یک یا بدتر از آن، سال های گذشته بپردازید، ولی کافی است که یک هفته برنامه خود را به دقت بنویسید؛ یعنی از هنگامی که که مدرسه تعطیل می شود تا زمانی که جهت خواب شب به رختخواب می روید، با ذکر جزییات، برنامه خود را یادداشت کنید. بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که هر روز چقدر از وقتتان را صرف انجام کارهایی می کنید که براحتی می توانید از آنها صرف نظر نمایید یا زمانش را کم کردن دهید و به جای آن به مطالعه درس های پایه بپردازید.

برای مثال، بعد از یادداشت کردن برنامه یک هفته خود، متوجه می شوید که در طی هفته حداقل سه یا چهار ساعت را صرف مراجعه به نت، گفت و گوی تلفنی با دوستان، بازی های کامپیوتری، تماشای برنامه های تلویزیون یا خواب بی حساب و کتاب بعد از ظهر می کنید؛ کارهایی که می شود با برنامه انجام داد و در عوض به عنوان یک کنکوری، وقت بیشتری را صرف درس خواندن و آزمون زدن کرد. نگویید که به این تفریح ها نیاز دارید. ما هم این را می دانیم و انتظار نداریم که به طور کامل از آنها صرف نظر کنید، ولی شما فقط قدری بیش از پنج ماه تا کنکور وقت دارید، و می توانید در این مدت، کمی نسبت به خود سخت گیرتر باشید تا بعد از آزمون سراسری، طعم شیرین موفقیت را بچشید و به خاطر کم کاری یا تنبلی کردن، احساس عذاب وجدان نداشته باشید. سیاوش مهران، دارندة رتبه یک گروه آزمایشی علوم تجربی سال ۹۰، در این زمینه می گوید: «موفقیت در کنکور ارزش این را دارد که یک سال برایش وقت بگذارید؛ چون بخشی از آینده تان را تضمین می کند، و اگر در آزمون ها درصدی را که می خواهید، کسب نمی کنید، نا امید نشوید و به راهتان ادامه دهید؛ چون در کنکور، حتی صدم درصدها هم می تواند در نتیجه تاثیرگذار باشد.»

در این میان، داوطلبانی که فکر می کنند وقت مورد نیاز را جهت آماده شدن در کنکور ندارند و حجم بالایی از دروس را نخوانده اند، می توانند مطالب و دروس را به صورت گزینشی مطالعه کنند؛ البته مورد نیاز است که جهت گزینشی خواندن، موارد زیر را در نظر داشته باشند:

اگر تاکنون به بررسی اوضاع خود در آزمون ترم اول نپرداخته اید، مورد نیاز است که این کار را انجام دهید. آزمون ترم اول می تواند نقاط قوت و ضعف شما را تا حدودی تعیین کند…

هیچ درسی، از جمله دروسی را که فکر می کنید در آنها ضعیف هستید، از بین بردن نکنید و به ضعف و قوت خود در مباحث درسی توجه کنید و مباحثی را که راحت تر هستند، بخوانید و مباحث وقت گیر و سخت را از بین بردن کنید .

روی درس هایی که در کنکور اهمیت بیشتری و ضرایب بالاتری دارند زیاد تمرکز کنید.

به مباحثی که در بودجه بندی سؤالات کنکور ارزش سؤالی بالایی دارند، زیاد توجه کنید.

ساعات مطالعه خود را بتدریج اوج برده و درس ها و مطالبی را که کامل نخوانده و در آزمون ها نمرات متوسطی از آنها به دست آورده اید، تا حد مسلّط شدن مطالعه کنید.

وقت خود را صرف مطالعه مطالبی کنید که در این فاصلۀ زمانی می توانید با مطالعه آنها نتیجه بگیرید؛ بنابراین، مباحث سخت و وقت گیر را فعلاً کنار بگذارید.

مرکز یادگیری سایت تبیان

راز موفقیت در مدیریت زمان

واژه های کلیدی: موفقیت در کنکور | برنامه ریزی | آزمون سراسری | داوطلبان | موفقیت | مطالعه | برنامه |

راز موفقیت در مدیریت زمان

راز موفقیت در مدیریت زمان


برچسب ها: , , , , , ,